Nissan ARIYA 2023 Ägarmanual
6.17.1. Automatiskt eCall
Om styrenheten för krockkuddar registrerar en frontalkrock, sidokrock eller krock bakifrån (i förekommande fall) skickar systemet automatiskt ett nödsamtal till en larmcentral. Samtidigt överförs även fordonsinformationen. När ett nödsamtal tas emot av larmcentralen kommer larmoperatören att försöka tala med fordonets passagerare.

Under nödsamtalet kan röstvolymen för larmoperatören inte justeras.
Under nödsamtalet stängs Audio från fordonets ljudsystem av.
Systemet eCall är alltid aktiverat som standard. Det aktiveras automatiskt med hjälp av sensorer i fordonet i händelse av en allvarlig olycka.
Systemet eCall är inte spårbart och är inte föremål för någon konstant spårning vid normal driftstatus. Data i systemets interna minne är inte tillgängligt utanför fordonets system för några enheter innan ett eCall har utlösts.
All behandling av personuppgifter genom det 112-baserade eCall-systemet i fordonet ska följa de bestämmelser om skydd av personuppgifter som föreskrivs i Europaparlamentets och rådets direktiv 95/46/EG och 2002/58/EG och ska särskilt grundas på nödvändigheten av att skydda de enskildas vitala intressen i enlighet med Artikel 7(d) i direktiv 95/46/EG.
Behandlingen av sådana uppgifter är strikt begränsad till syftet att hantera nödsamtal via eCall till det gemensamma europeiska larmnumret 112.
Mottagare av uppgifter som behandlas av det inbyggda 112-baserade eCall-systemet är de relevanta svarspunkterna för allmän säkerhet som utsetts av respektive offentlig myndighet i det land där de är belägna till att först ta emot och hantera de eCall som görs till det gemensamma europeiska larmnumret 112.
Följande information kommer att skickas till larmcentralen av nödsamtalssystemet vid en kollision:
Fordonets identifieringsmärkning (VIN)
Fordonstyp
Aktiveringstyp (automatisk/manuell)
Samtalstyp (test/nödsamtal)
Position (tillförlitlig/låg tillförlitlighet)
Tidsstämpel (när kollisionen eller händelsen inträffade)
De tre senaste fordonspositionerna och fordonets körriktning
Fordonshastighet
Antal passagerare (i förekommande fall)
Fordonets framdrivningslagringstyp (bensin/diesel/komprimerad naturgas (CNG)/motorgas (LPG)/el/vätgas)
Det inbyggda 112-baserade eCall-systemet är utformat på ett sådant sätt att data i systemets internminne automatiskt och kontinuerligt tas bort.
Fordonets platsdata skrivs kontinuerligt över i systemets interna minne så att det alltid maximalt innehåller de tre senaste platserna som uppdaterats för fordonet som krävs för att systemet ska fungera normalt.
Loggen med aktivitetsdata i det inbyggda 112-baserade eCall-systemet sparas inte längre än nödvändigt för att uppnå syftet att hantera eCall vid en nödsituation och i varje fall inte längre än 13 timmar från det att ett eCall initierats vid en nödsituation.

Det intelligenta nödsamtalet utlöses endast om fordonets krockkuddesystem aktiveras under kollisionen.
Om det intelligenta nödsamtalet har utlösts, ta bilen till en NISSAN-certifierad återförsäljare av elfordon eller en kvalificerad verkstad. Detta är nödvändigt eftersom det intelligenta nödsamtalssystemet måste återställas för att undvika oavsiktliga eCall-samtal.
Mobilnätleverantören som hanterar anslutningen från fordonet till larmcentralen anges och styrs utanför fordonets nödsamtalssystem.
Inom den första minuten av varje nödsamtal kommer operatören att avgöra om samtalet är äkta. Om operatören konstaterar att det är ett oäkta samtal ska han eller hon avbryta samtalet och inte göra några ytterligare försök att ringa tillbaka till fordonet. Denna åtgärd förhindrar inte passageraren/arna i fordonet att göra ytterligare manuella nödsamtal.
Nödsamtalsfunktionen kan inte användas under följande förhållanden:
Fordonet befinner sig inte i ett område med mobiltäckning.
Fordonet befinner sig på en plats med dålig signalmottagning, till exempel tunnlar, parkeringsgarage under jord, mellan byggnader eller i bergiga områden.
TCU-enheten (Telematics Control Unit) eller andra system i ditt fordon fungerar inte som det ska.
Den tillgängliga mobilnätleverantören vid fordonets aktuella plats anges inte vid användning av nödsamtal.
Kommunikationslinjen till larmcentralen är upptagen.