NYTT UTSLÄPPSTEST: WLTP - VAD DU BEHÖVER VETA
Vad är wltp?
När du väljer en bil från Nissan vill vi att du ska ha alla fakta på bordet. Det innebär att ha korrekt och tydligt information om fordonets utsläpp och förbrukning.
WLTP-lagstiftning som förenklar är nu på plats. Den kallas för Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure – eller förkortat WLTP. Alla fordonstillverkare kommer att testa sina bilar genom att använda WLTP
Introduktionsdatum för WLTP inleddes i september 2017 för nya modeller och drivlinor och WLTP ersätter successivt den tidigare testprocessen New European Driving Cycle, förkortat NEDC.
Från januari 2018 kommer Nissan att börja sälja fordon som är godkända enligt den nya testproceduren och från september 2018 kommer alla bilar som Nissan har till försäljning att vara WLTP-godkända. Från september 2019 kommer WLTP reglering även att tillämpas på lätta lastbilar.
Under övergången från NEDC till WLTP kommer resultat ibland användas från båda testmetoderna. Följande sammanfattning förklarar skillnaderna mellan de två testprocedurerna för att du som kund enklare ska kunna jämföra olika fordon
NISSAN TEST WLTP – EN BÄTTRE TESTMETOD
WLTP-metoden ger en mer realistisk bild av utsläpp och bränsleförbrukning än NEDC och överensstämmer bättre med vad du kan uppnå i din dagliga körning.
Den nya testmetoden utförs till exempel inom ett bredare intervall av temperaturer och körsträckan är mer än dubbelt så lång jämfört med NEDC.
För att bättre återspegla normala körförhållanden, innefattar den nya testcykeln snabbare acceleration, kortare stopp, en högre genomsnittshastighet och en högre maxhastighet.
Istället för att kombinera simuleringar av stadskörning (Urban Driving Cycle, UDC) och landsvägskörning (Extra Urban Driving Cycle, EUDC), testas fordonet nu i fyra olika hastighetsintervall.
Resultaten som inhämtas motsvarar därför olika körstilar i olika förhållanden.
De tar också hänsyn till skillnader i fordonets utrustning, inklusive enskilda tillval, för hela utbudet av aktuell modell.
MER REALISTISKA RESULTAT FRÅN VÄGARNA
Trots att WLTP är en mer noggrann testmetod än sin föregångare, är det fortfarande bara en laboratorieprocess. För att de slutgiltiga resultaten ska vara ännu mer representativa introduceras även en andra testprocedur.
Den kallas för Real Driving Emissions – förkortat RDE. Metoden innebär att testa fordon på vägarna och i förhållanden som mer korrekt representerar vad en genomsnittlig förare rimligen kan förvänta sig att uppnå.
RDE-testet kombinerar körning i uppförs- och nedförsbackar. Låga hastigheter i stadskörning, medelhöga hastigheter på landsväg och höga hastigheter på motorväg. Även körning på hög- och låg höjd, förändringar av fordonets last och yttertemperatur tas i beaktning.
Från september 2019 ska alla nya personbilar och lätta transportbilar från Nissan ha genomgått RDE-testet.
RESULTAT SOM HJÄLPER DIG
Kombinationen av WLTP och RDE innebär att uppgifterna som du ser i Nissans marknadsföring och på Nissans webbplats kommer att vara mer överensstämmande med de verkliga koldioxidutsläppen och den egentliga bränsleförbrukningen.
Det är troligt att det fortfarande kan förekomma viss variation mellan de angivna siffrorna och vad du själv uppnår, men de nya testprocedurerna syftar till att minska skillnaderna.
På grund av hur det nya WLTP-testet genomförs, kommer siffrorna att bli högre än de som anges under det tidigare NEDC-testet. Nissans fordon förblir samma – det är bara testförfarandet som har utvecklats.