GDPR (General Data Protection Regulation - Allmänna dataskyddsförordningen) NISSANS INTEGRITETSPOLICY
VI BRYR OSS OM DIN INTEGRITET
Nissans integritetpolicy
Nissan prioriterar din integritet. Detta innebär att vi kommer att se till att alla personuppgifter som du lämnar till oss genom att du köper våra varor och tjänster, besöker en Nissan-agent, webbplatser och/eller våra sidor på sociala medier endast används för de syften som anges i denna policy (nedan kallad ”Integritetspolicy”) och i enlighet med gällande integritetslagstiftning.
Syftet med denna integritetspolicy är att ge dig detaljerad information om hur vi behandlar dina personuppgifter där du köper våra varor eller tjänster samt dina rättigheter att skydda din integritet. Denna integritetspolicy gäller även för alla som besöker vår webbplats och våra sidor på sociala medier.
I enlighet med denna integritetspolicy måste vi informera dig om att den huvudsakliga juridiska enheten som ansvarar för alla personuppgifter som du lämnar till oss (kallas ”personuppgiftsansvarig”) är Nissan Nordic Europe Oy. Observera att dina personuppgifter även kan behandlas av Nissan Automotive Europe S.A.S., som fungerar som personuppgiftsansvarig. Båda Nissan-enheterna kallas i denna integritetspolicy för ”Nissan , ”oss” eller ”vi”.
Läs igenom denna integritetspolicy noggrant och om du har några frågor kan du kontakta Nissans kundtjänst här (https://www.nissan.se/kundtjanst/kontakta-oss.html).
1. VILKEN TYP AV PERSONUPPGIFTER SAMLAR VI IN?
VI PRIORITERAR ATT SKYDDA DINA PERSONUPPGIFTER. NÄR VI VET LITE MER OM DIG KAN VI ERBJUDA BÄTTRE PERSONLIG TJÄNST.
När du köper våra produkter och tjänster, besöker våra webbplatser och/eller våra sidor i sociala medier behandlar Nissan dina personuppgifter. Med personuppgifter avses all information som kan användas för att identifiera dig, antingen direkt (t.ex. ditt namn) eller indirekt (t.ex. ditt kundnummer).
De personuppgifter vi samlar in beror på vår interaktion med dig och kan inkludera (men är inte begränsade till):
Exempeldata |
|
---|---|
Identifieringsuppgifter |
Förnamn, efternamn, titel, postadress, e-postadress, telefonnummer, röstuttal osv. |
Särskild kategori av personuppgifter (endast under mycket begränsade omständigheter) |
Medicinska personuppgifter (som du kan ha lämnat till oss vid ett klagomål eller en förfrågan) – Observera att sådana särskilda kategorier av personuppgifter endast kommer att behandlas om det är absolut nödvändigt för att tillhandahålla användaren en tjänst som de har begärt och med deras samtycke, eller för att uppfylla en lagstadgad eller reglerande skyldighet. Särskilda kategorier av personuppgifter kommer aldrig att användas i marknadsföringssyfte. Vi kommer att vidta lämpliga åtgärder för att säkerställa ett adekvat skydd för sådana särskilda kategorier av personuppgifter. |
Uppgifter som rör dina onlinekonton |
Ovannämnda identifieringsuppgifter och eventuella uppgifter som rör ditt onlinekonto (t.ex. skapandedatum, konfigurerade inställningar osv.). |
Betalnings- och transaktionsuppgifter |
Betalningssätt, faktureringsadress osv. |
Inköpsinformation och beställningshistorik |
Uppgifter relaterade till eventuella serviceavtal för produkter och tjänster mellan dig och Nissan (inklusive Nissan-agenter), auktoriserade verkstäder eller vår finansieringspartner (t.ex. avtalets längd och paritetsdatum); ordernummer, uppgifter relaterade till de produkter du beställer, beställningsbelopp, tid och datum för ditt köp/din användning av våra tjänster, beviljad rabatt, information om tjänster som tillhandahålls av företag i Nissan-koncernen, Nissan-agenter och auktoriserade verkstäder som du har fått eller för vilka du har registrerat dig, uppgifter om eventuella transaktioner mellan dig och Nissan (inklusive Nissan-agenter) eller auktoriserade verkstäder osv. |
Information om dina garantier/försäkringar |
Uppgifter om din serviceplan, garanti och förlängd garanti, information om försäkringarna som gäller för ditt fordon (t.ex. typ, nivå och täckningsperiod, som vi får från försäkringsbolag eller -mäklare) osv. |
Uppgifter som rör dina interaktioner med Nissan |
Uppgifter relaterade till sevicemarknadstjänster och/eller andra relevanta tjänster, inklusive vår kundtjänst, röstinspelningar från samtal mellan dig och Nissan (inklusive Nissan-agenter) eller auktoriserade Nissan-verkstäder, ”live chatt”-inspelningar osv. |
Fordonsidentifieringsdata |
Fordonsmodell, registreringsdata, registreringsnummer, chassinummer (VIN), servicepåminnelser och garantiinformation osv. |
Fordonsanvändning | Körsträcka, resa, användning av multimedia osv. |
Uppgifter om uppkopplade tjänster | Geolokaliseringsdata (där du har tillåtit åtkomst till dessa), data som gör det möjligt att styra fordonet (t.ex. låsa/låsa upp dörrarna, aktivera strålkastarna eller signalhornet osv.), batterirelaterade data (batteriets laddningsnivå, laddningsprogrammering), fordonets förvärmning eller kylning) data som rör körläget (t.ex. användning av reglage, acceleration, bromsning) eller tillhandahållandet av uppkopplade tjänster eller applikationer i fordonet osv. |
Uppgifter om marknadsföringsprogram | Lojalitets-, direktmarknadsförings-, marknadsundersöknings- eller undersökningsåtgärder (t.ex. dina fordonspreferenser). När du agerar på uppdrag av ett företag, uppgifter somrör telemarknadsföring. |
Anslutnings- och webbläsardata | Datum och tid för anslutning, IP-adress, webbläsartyp, webbläsarspråk, använda enheter, händelseloggar och eventuella data relaterade till användningen av våra webbplatser, GPS-position (där du har tillåtit åtkomst till detta) osv. |
Cookies | Denna integritetspolicy täcker inte användningen av cookies. För mer information om användningen av cookies eller för att ändra dina preferenser gällande sådana cookies, besök vår cookiepolicy här: https://www.nissan.se/rattsligt/cookies.html |
Observera att de produkter och tjänster vi erbjuder främst är avsedda för vuxna. Därför utför vi ingen specifik behandling av personuppgifter för minderåriga.
Alla personuppgifter som vi innehar samlas in via de ändamål som anges i avsnitt 2. Vi kan också förlita oss på anonymiserade statistiska data eller samarbeta med tredjepartsföretag för att utöka vår kunskap om dig. Vissa personuppgifter kan vara obligatoriska eller valfria, beroende på din begäran eller din användning av våra produkter/tjänster. Obligatoriska uppgifter kommer att markeras som sådana vid insamlingstillfället. Om du vägrar att tillhandahålla obligatoriska uppgifter kan det hända att vi inte kan tillhandahålla de produkter/tjänster du har begärt.
Vi uppmanar dig att hålla oss uppdaterade om eventuella ändringar av dina personuppgifter, i synnerhet genom att utöva dina rättigheter som beskrivs närmare i avsnitt 5 i denna integritetspolicy.
2. VARFÖR SAMLAR VI IN DINA PERSONUPPGIFTER?
DINA UPPGIFTER HJÄLPER OSS ATT SÄKERSTÄLLA ATT OM VI SKICKAR NÅGOT TILL DIG ÄR DET NÅGOT SOM ÄR RELEVANT FÖR DIG.
Nissan behandlar dina personuppgifter för de ändamål som anges nedan.
2.1. HANTERA VÅRA PRELIMINÄRA UTBYTEN
Exempel på hur vi använder dina personuppgifter | Rättslig grund | |
---|---|---|
För att tillhandahålla information som du kan ha efterfrågat (antingen från oss, från en Nissan-agent eller från vårt nätverk av auktoriserade verkstäder) (som en del av hanteringen av relationen till befintliga och potentiella kunder) | För att svara på din förfrågan eller uppfylla eventuella förfrågningar du gör angående provkörningar, service, broschyrer eller information om specifika fordon, för att dela förfrågan med relevant Nissan-agent eller auktoriserad verkstad | Denna behandling är baserad på det förhållande som rådde före avtalets ingående som uppstår på grundval av din begäran eller vårt berättigade intresse (att tillhandahålla en kvalitetstjänst) |
2.2. HANTERA VÅR AVTALSRELATION
Exempel på hur vi använder dina personuppgifter | Rättslig grund | |
---|---|---|
Skapa och hantera ditt konto (som en del av hanteringen av befintliga och potentiella kunder och tillhandahållandet av uppkopplade tjänster och tillhandahållandet avonlinetjänster på Nissans webbplats) | För att skapa ditt konto, för att du ska kunna logga in på våra webbplatser/appar, för att du ska kunna spåra din aktuella beställning och få tillgång till din beställningshistorik, för att du ska kunna uppdatera ditt konto |
Denna behandling baseras på fullgörandet av det avtal du har ingått med oss |
Hantera fordonsorder (som en del av hanteringen av kundrelationer) | För att behandla din beställning och leverans, hantera fakturering och betalningar, hantera kundrelationen, reparationer, garantier och annan relevant hjälp, skicka dig information om din befintliga garanti eller garantiförlängning | Denna behandling baseras på fullgörandet av det avtal du har ingått med oss |
Förse dig med uppkopplade tjänster och körhjälpsapplikationer i fordonet (som en del av tillhandahållandet av uppkoppladet jänster) | För att förse dig med tjänster som förhandsmeddelanden, ekokörning, parkeringsassistans, live-trafik, geofencing, fjärrstyrningsfunktioner, eCall osv. | Denna behandling baseras antingen på samtycke (t.ex. live-trafik på grund av behandling av geolokaliseringsdata), fullgörande av det avtal du har ingått med oss (t.ex. parkeringsassistans) eller på rättslig skyldighet (t.ex. eCall) – För mer information, se NissanConnect Services Villkor. |
För att skicka dig relevant information om ditt/dina fordon och våra tjänster. (som en del av hanteringen av kundrelationer) | För att skicka dig information om systemuppdateringar, service eller påminnelser om besiktning | Denna behandling baseras antingen på våra rättsliga skyldigheter (t.ex. att skicka dig information om återkallelser av ditt fordon), fullgörande av ett avtal (t.ex. att skicka dig information om ditt befintliga garantiavtal med oss) eller berättigat intresse (t.ex. att skicka dig information om systemuppdateringar, påminnelser om service eller kontrollbesiktning eller servicemarknadstjänster som information om din befintliga garanti eller garantiförlängning). |
Hantera servicemarknadstjänster (som en del av hanteringen av kundrelationer) | För att besvara dina frågor, hantera dina klagomål, behandla återbetalningar, följa up våra sälj- och servicemarknadstjänster | Denna behandling baseras på fullgörandet av det avtal du har ingått med oss eller vårt berättigade intresse (för att säkerställa att de tjänster vi tillhandahåller uppfyller våra kvalitetskrav och kriterier) |
Samtalsinspelningar av dina interaktioner med Nissan (inklusive Nissan-agenter) eller auktoriserade Nissan-verkstäder (som en del av hanteringen av kundrelationer) | För att säkerställa kvaliteten på samtalen och i utbildningssyfte | Denna behandling baseras på vårt berättigade intresse (och de av Nissans auktoriserade verkstäder) i kvalitets- och utbildningssyfte. |
Fordonssäkerhet (som en del av hanteringen av kundrelationer och tillhandahållandet av uppkopplade tjänster) | Att återkalla fordon på grund av kvalitetsproblem, säkerställa it-säkerheten i våra system | Denna behandling baseras på våra rättsliga skyldigheter eller vårt berättigade intresse (att tillhandahålla dig säkra system) |
Uppfyllande av juridiska och regulatoriska skyldigheter (som en del av hanteringen av kundrelationer, tillhandahållande av uppkopplade tjänster, hantering av registrerade personers förfrågningar och anspråk samt hantering av rättstvister) | För att uppfylla lagstadgade och regulatoriska skyldigheter, i synnerhet för att följa bestämmelser om redovisning, eCall, intelligenta hastighetsanpassningssystem och bränsleförbrukningsövervakning i fordonet, för att behandla dina förfrågningar om att utöva dina rättigheter | Denna behandling grundar sig på våra rättsliga skyldigheter |
2.3. UTFÖRA PRESTANDAANALYS OCH STATISTIK
Exempel på hur vi använder dina personuppgifter | Rättslig grund | |
---|---|---|
FoU av nya produkter och tjänster (som en del av Advanced Analytics) | Genomföra FoU baserat på kundfeedback. | Denna behandling baseras på vårt berättigade Där så är möjligt används anonymiserade eller pseudonymiserade uppgifter. |
Feedback och kundnöjdhet (som en del av marknadsföringen för befintliga och potentiella kunder) | Genomföra kundnöjdhetsundersökningar (om du inte invänder mot sådan behandling) | Denna behandling baseras på vårt berättigade intresse (att förbättra våra produkter och tjänster). |
Mäta resultatet av vår annonsering (inklusive verkan av våra marknadsföringskampanjer) (som en del av marknadsföringen för befintliga och potentiella kunder samt avancerad analys) | För att ta fram statistik, för att implementera marknadsinformation | Denna behandling utförs baserat på vårt berättigade intresse (att mäta prestandan hos våra aktiviteter), där så är möjligt med hjälp av pseudonymiserade uppgifter |
2.4. BEDRIVA VÅRA MARKNADSFÖRINGSAKTIVITETER
Vi bedriver marknadsföringsaktiviteter som gör det möjligt för oss att:
- lansera marknadsföringskampanjer,
- analysera dina personuppgifter för att bättre förstå dina preferenser och intressen och föreslå mer anpassade och personligt anpassade annonser eller innehåll åt dig på våra webbplatser och appar samt på sociala medier.
När du har gett ditt samtycke till att ta emot elektronisk direktmarknadsföringskommunikation från Nissan (t.ex. e-post eller SMS) (t.ex. när du skapar ditt Nissan-konto eller via ett särskilt formulär) behandlar vi dina personuppgifter för att tillhandahålla innehåll som är anpassat efter dina behov. Genom att använda dina personuppgifter kan vi lära oss lite mer om dig så att vi kan målanpassa vår reklam till dig.
Din föredragna auktoriserade verkstad kan också skicka dig marknadsföringskommunikation om sina egna produkter eller tjänster. Som standard kommer din föredragna auktoriserade verkstad att vara den Nissan-agent du besökte för första gången (du kan ändra din föredragna auktoriserade verkstad via ditt föredragna kontaktcenter, tillgängligt senare under 2024).
Du kan när som helst återkalla ditt samtycke genom att använda länken för avanmälan i de meddelanden som skickas till dig eller via ditt föredragna kontaktcenter(tillgängligt senare under 2024) eller genom att kontakta Nissan kundtjänst (+46 8 5010 3000 eller https://www.nissan.se/kundtjanst/kontakta-oss.html.
Vi kommer framför allt att:
- samla in och analysera de personuppgifter du direkt har tillhandahållit oss för att bygga upp interna profiler om dina intressen och preferenser (t.ex. hybridfordon framför dieselfordon, SUV framför stadsbil och lagra dem i vår databas,
- samla in och analysera de personuppgifter som tillhandahålls av våra affärspartners för att berika dina profiler (t.ex. åldersintervall, grön profil osv.),
- skicka eller visa dig relevant och personanpassad nätreklam på sociala medier (t.ex. Facebook eller Instagram) baserat på dina profiler. Fastställandet av din profil gör det också möjligt för oss att inte skicka dig reklam eller erbjudanden som inte motsvarar dina intressen samt att begränsa antalet gånger samma reklam visas för dig,
- be leverantörer av sociala medier som Meta att identifiera profiler som liknar dina för att skapa ”liknande” målgrupper till vilka relevant och personanpassad nätreklam kommer att skickas eller visas.
Vi behandlar aldrig särskilda kategorier av personuppgifter i marknadsföringssyfte.
Nedan hittar du de rättsliga grunder som vi förlitar oss på för att bedriva sådana marknadsföringsaktiviteter:
Exempel på hur vi använder dina personuppgifter | Rättslig grund | |
---|---|---|
Hantera vår databas över befintliga/potentiella kunder (som en del av marknadsföringen för befintliga och potentiella kunder) | För att utveckla vår databas, uppdatera vår databas | Denna behandling baseras på vårt berättigade intresse (att upprätthålla en uppdaterad databas över kunder och potentiella kunder) |
Marknadsföringskommunikation via e-post till befintliga kunder, eller via telefon, brev eller riktat till befintliga eller potentiella kunder (som en del av marknadsföringen för hantering av potentiella/befintliga kunder och event) | För att skicka dig nyhetsbrev, anpassad kommunikation, nya erbjudanden om ett nytt fordon, genomföra evenemang och kommunikation i samband med specialevenemang som anordnas för kunder eller potentiella kunder | Denna behandling baseras på vårt berättigade intresse av att skicka relevant kommersiell kommunikation till (i) befintliga kunder om tjänster eller produkter liknande dem som tidigare köpts (via e-post, SMS, snabbmeddelanden, t.ex. WhatsApp, sms m.m.), och (ii) till befintliga och potentiella kunder (via telefon eller brev. |
Marknadsföringskommunikation via e-post riktad till potentiella kunder (som en del av marknadsföringen för hantering av potentiella kunder och event) | För att skicka dig nyhetsbrev, anpassad kommunikation, nya erbjudanden om ett nytt fordon, genomföra evenemang och kommunikation i samband med specialevenemang som anordnas för potentiella kunder | Denna behandling baseras på ditt samtycke till att ta emot kommersiell kommunikation (via e-post, SMS, snabbmeddelanden, t.ex. WhatsApp, textmeddelanden osv.) |
Profilering för att förbättra vår kund- och marknadskännedom (som en del av profilering och prediktiv marknadsföring/avancerad analys och sociala medier) | Skapa profiler med hjälp av segmenteringsverktyg och externa personuppgifter | Denna behandling är baserad på vårt berättigade intresse (för att lära känna våra kunders och potentiella kunders preferenser och intressen bättre) |
Visa riktad annonsering genom våra partners för sociala medier och annonsplacering baserat på profilering (som en del av profilering och prediktiv marknadsföring/avancerad analys och sociala medier) | För att visa dig riktad reklam online om våra fordon, produkter och tjänster på sociala medier eller relevanta webbplatser | Denna behandling baseras på vårt berättigade intresse (att förse dig med relevant annonsinnehåll när det sannolikt är relevant för dig) |
Skapa en liknande målgrupp (som en del av profilering och prediktiv marknadsföring/avancerad analys och sociala medier) | Dela dina personuppgifter med sociala medier för att identifiera profiler som liknar dina | Denna behandling baseras på vårt berättigade intresse (för att identifiera potentiella kunder som sannolikt är intresserade av våra produkter och tjänster) |
2.5. Hantering av tvister och tvister
Exempel på hur vi använder dina personuppgifter | Rättslig grund | |
---|---|---|
Anspråk, rättstvister/förrättstvister, tvisthantering/utredningar (som en del av rättstvister och skadehantering) |
För att hantera anspråk, rättstvister/förrättstvister och tvister från enskilda personer; hantera interna utredningar, inklusive revisions- och efterlevnadsrelaterade utredningar | Denna behandling baseras på vårt berättigade intresse (för att skydda våra rättigheter i händelse av en rättstvist) |
3. HUR LÄNGE BEHÅLLER VI DINA PERSONUPPGIFTER?
Vi förbinder oss att endast lagra dina personuppgifter under den tid som krävs för att uppnå det eftersträvade syftet, för att uppfylla dina behov eller för att uppfylla våra rättsliga skyldigheter.
I avsaknad av tillämpliga undantag kommer vi att behålla dina personuppgifter:
- tills ditt konto raderas, eller tre (3) år sedan den senaste aktiviteten på ditt konto;
- om du inte har något konto, under hela vår affärsrelation.
Utöver detta kommer vi att lagra dina personuppgifter i tre (3) år från slutet av vår affärsrelation för personuppgifter som behandlas i marknadsföringssyfte, fem (5) år från slutet av affärsrelationen för personuppgifter som lagras för att bevisa rättsliga anspråk och i tio (10) år från slutet av det relevanta räkenskapsåret för personuppgifter som lagras i redovisningssyfte
När vi inte längre behöver använda dina personuppgifter raderas de från våra system och register eller anonymiseras så att vi inte längre kan identifiera dig. Det kan dock vara nödvändigt att arkivera vissa av dina personuppgifter för att kunna svara på eventuella rättsliga förfaranden, under hela den tidsbegränsning som föreskrivs i tillämplig lagstiftning.
4. VEM DELAR VI DINA PERSONUPPGIFTER MED?
Vi delar dina personuppgifter med våra samarbetspartners och/eller tjänsteleverantörer för att kunna erbjuda dig tjänsterna samt för att kontinuerligt förbättra dem. Vi ser till att de är lika engagerade i att skydda dina personuppgifter och din information som vi är.
4.1. Nissan-representanter
Våra Nissan-representanter använder dina personuppgifter för vår räkning för att hantera din förfrågan och/eller förse dig med den produkt eller tjänst du har köpt från oss. När de gör detta behandlar de personuppgifter som ”personuppgiftsansvarig” för Nissans räkning.
I undantagsfall, när du gör en förfrågan och/eller ett köp av ett begagnat fordon, kommer vår partner att behandla dina personuppgifter som ”oberoende personuppgiftsansvarig”.
4.2. Auktoriserad serviceverkstad
Våra auktoriserade reparatörer använder dina personuppgifter för att ge dig en bättre produkt och service. Detta inkluderar hantering av specialförfrågningar, personliga erbjudanden och
att hålla dig informerad om information eller nyheter.
I de flesta fall behandlar Nissan och de auktoriserade verkstäderna dina personuppgifter som ”oberoende personuppgiftsansvarig”. Nissan och de auktoriserade verkstäderna agerar dock som gemensam personuppgiftsansvarig för insamling och hantering av ditt samtycke till marknadsföring (mer information finns i avsnittet 2.4. ”Bedriva våra marknadsföringsaktiviteter” och i avsnitt 8 ”Ändra dina marknadsföringspreferenser”).
4.3. Sociala media
Vi delar dina personuppgifter med sociala medier (t.ex. Google och Meta) i marknadsföringssyfte enligt beskrivningen i avsnitt 2.4. Nissan och Facebook betraktas som ”gemensamma personuppgiftsansvariga” för denna behandling.
När du besöker vår Nissan Facebook Fanpage behandlar Nissan och Facebook gemensamt dina personuppgifter (inklusive men inte begränsat till ditt användarnamn, eventuella kommentarer som du lägger upp, direktmeddelanden som du skickar till oss och dina aktiviteter (t.ex. tid och datum för dina inlägg och ”gilla-markeringar”) via Facebook Insights-tjänsterna).
Sociala media är ensamt ansvariga för all ytterligare behandling av dina uppgifter, utan input eller inflytande från Nissan – se Facebooks integritetspolicy här www.facebook.com/privacy för Googles integritetspolicy här https://policies.google.com/privacy för en beskrivning av deras behandlingsaktiviteter och information om dina rättigheter.
4.4. Tjänsteleverantörer
Vi delar dina personuppgifter med företag som tillhandahåller tjänster för vår räkning eller som ”oberoende personuppgiftsansvariga”. Detta inkluderar:
Tjänster | |
---|---|
Tillhandahållande av tjänster och produkter | dig fordon online) försäkringsrelaterat erbjudande från vår försäkringspartner) köper eller hyr varor från
|
Prestandaanalys och statistik | |
Kommunikation och marknadsföring |
erbjudanden
|
Försäkring och inkasso (endast där det är relevant) |
|
För all denna datadelning säkerställer vi att vi endast arbetar med betrodda företag och säkrar dessa relationer (avtal, revisioner, garantier och säkerhetstester osv.). Alla dessa företag har strikta skyldigheter att skydda din information.
4.5. Närstående bolag
Vi kan komma att dela information med andra Nissan-företag och överföra den till tredje part i händelse av sammangående, omorganisation eller någon liknande händelse.
4.6. Efterlevnad och säkerhet
Det kan vara nödvändigt för oss att lämna ut dina personuppgifter till offentliga och statliga myndigheter av skäl som rör nationell säkerhet, brottsbekämpning eller andra
frågor av allmänt intresse. I synnerhet kan vi dela dina personuppgifter med:
- polisen, bedrägeribekämpnings- och identitetsautentiseringsenheter, andra brottsbekämpande myndigheter, myndigheter och skattemyndigheter inom Europeiska unionen eller utomlands för att upptäcka, utreda och förebygga brott (observera att bedrägeribekämpningsmyndigheter också kan ge brottsbekämpande myndigheter tillgång till och använda dina personuppgifter för att upptäcka, utreda och förebygga brott),
- domstolarna i Europeiska unionen eller utomlands efter behov för att uppfylla ett rättsligt krav, för att skipa rättvisa, för att skydda vitala intressen och för att skydda säkerheten eller integriteten i vår affärsverksamhet.
Där det är tillåtet enligt lag kommer vi att informera dig före en sådan överföring.
Vi kan också komma att lämna ut personuppgifter om vi i god tro anser att utlämnandet är nödvändigt för att skydda våra rättigheter, lösa rättsliga konflikter, verkställa våra villkor, utreda bedrägerier eller skydda våra användare.
5. KOMMER DINA PERSONUPPGIFTER ATT ÖVERFÖRAS UTANFÖR EUROPEISKA UNIONEN?
Dina personuppgifter kan komma att behandlas utanför europeiska unionen (EU)/Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) (dvs. Europeiska unionens medlemsstater då och då, tillsammans med Norge, Island, Schweiz och Liechtenstein).
I synnerhet delar vi dina personuppgifter med flera intressenter (t.ex. plattformar för sociala medier i USA, leverantörer av faktureringstjänster i Japan eller våra dotterbolag i många länder över hela världen, inklusive Nissan Motor Company Limited i Japan) för de syften som anges i denna policy.
Observera att om dina personuppgifter överförs till ett land utanför EU/EES som inte garanterar en dataskyddsnivå som motsvarar EU:s, kommer överföringen antingen att:
- åberopa ett beslut om adekvat skyddsnivå (detta är fallet för överföringar till Japan eller nyligen till USA, med antagandet av dataskyddsramverket) eller
- åberopa lämpliga skyddsåtgärder som standardavtalsklausuler som utfärdats av Europeiska kommissionen och som vi åtar oss att genomföra varje gång, efter att ha gjort en bedömning av dina rättigheter på tredjelandets territorium och vidtagit eventuella relevanta kompletterande åtgärder.
6. HUR SKYDDAR NISSAN DINA PERSONUPPGIFTER?
Vi vill se till att dina personuppgifter lagras och behandlas på ett säkert sätt. Vi har vidtagit tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda dina personuppgifter, i synnerhet mot potentiella dataintrång som kan orsaka, antingen oavsiktligt eller olagligt, förstörelse, förlust, ändring, obehörig åtkomst eller utlämnande av dina personuppgifter. Dessa åtgärder kommer att garantera en säkerhetsnivå som är anpassad till uppgifterna och kommer att ta hänsyn till den senaste tekniken och kostnaden för implementering i förhållande till riskerna och arten av de uppgifter som ska skyddas.
Vi garanterar att all vår personal och alla andra personer som behandlar dina personuppgifter kommer att respektera de interna regler och rutiner som är relaterade till behandlingen av personuppgifter, inklusive de tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder som vidtas för att skydda dina personuppgifter.
7. VILKA RÄTTIGHETER HAR DU?
Du har olika rättigheter när det gäller de personuppgifter vi har om dig. Du kan när som helst utöva dessa rättigheter genom att kontakta oss via vårt formulär för begäran om personuppgifter.
- Rätt att göra invändningar
Denna rättighet gör det möjligt för dig att invända mot att vi behandlar dina personuppgifter. Om du invänder kommer vi att sluta använda dina uppgifter såvida vi inte kan uppvisa tvingande legitima skäl (som väger tyngre än dina intressen) eller om vår användning av dina uppgifter är nödvändig för fastställande, utövande eller försvar av rättsliga anspråk. Dessutom har du rätt att när som helst invända mot direktmarknadsföring (se avsnitt 8 nedan).
- Rätt att återkalla samtycke
Om vi har fått ditt samtycke till att behandla dina personuppgifter för vissa aktiviteter kan du när som helst återkalla detta samtycke. Om du ber oss att göra detta kommer vi att sluta använda dina uppgifter såvida vi inte anser att det finns ett annat rättsligt skäl att motivera vår fortsatta behandling av dina uppgifter för detta ändamål, i vilket fall vi kommer att informera dig.
- Rätt till att få tillgång till dina uppgifter
Du kan när som helst begära en kopia av de uppgifter vi har om dig med hjälp av formuläret ovan. Vi svarar på din förfrågan inom en månad. Denna period får vid behov förlängas med ytterligare två månader med hänsyn till komplexiteten och antalet förfrågningar. Vi kan komma att begära legitimation för att verifiera din begäran. Om du begär ytterligare kopior av denna information från oss kan vi debitera dig en rimlig administrativ kostnad. Om vi har rätt att göra det kan vi avvisa din begäran. Om vi avvisar din begäran kommer vi alltid att informera dig om skälen till detta.
- Rätt till radering
Du har rätt att begära att vi ”raderar” dina personuppgifter under vissa omständigheter. Vi har endast rätt att vägra att tillmötesgå din begäran om radering under begränsade omständigheter och kommer alltid att informera dig om orsaken till detta.
- Rätt till begränsning av behandling
Du har rätt att begära att vi begränsar vår behandling av dina personuppgifter under vissa omständigheter, till exempel om du bestrider riktigheten i de personuppgifter vi har om dig eller om du invänder mot vår behandling av dina personuppgifter för våra berättigade intressen. Om vi har delat dina personuppgifter med tredje part kommer vi att informera dem om den begränsade behandlingen, såvida detta inte är omöjligt eller innebär oproportionerligt stora ansträngningar. Vi kommer naturligtvis att meddela dig innan vi upphäver någon begränsning av behandlingen av dina personuppgifter.
- Rätt till rättelse
Du har rätt att begära att vi rättar felaktiga eller ofullständiga personuppgifter som vi har om dig. Om vi har delat dessa personuppgifter med tredje part kommer vi att meddela dem om rättelsen, såvida detta inte är omöjligt eller innebär oproportionerliga ansträngningar. Du kan också begära information om de tredje parter som vi har lämnat ut felaktiga eller ofullständiga personuppgifter till. Om vi anser att det är rimligt för oss att inte uppfylla din begäran kommer vi att förklara våra skäl till detta beslut.
- Rätt till dataportabilitet
Du har rätt att begära att få dina uppgifter i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och/eller begära att vi överför sådana personuppgifter till en tredje part som agerar som personuppgiftsansvarig.
- Rätt att klaga
Du har också rätt att lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet – beroende på vilket land du är bosatt i (för Sverige kan du kontakta Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Mer information hittar du här: https://www.imy.se). Vi uppmuntrar dig att kontakta oss först så att vi kan försöka lösa ditt problem gemensamt.
8. ÄNDRA DINA INSTÄLLNINGAR FÖR MARKNADSFÖRING
Du kan när som helst ändra dina marknadsföringsinställningar och sluta ta emot marknadsföringskommunikation från oss (inklusive riktad reklam online) eller från din föredragna auktoriserade återförsäljare genom att:
- genom att använda länken för att avsluta prenumerationen i kommunikationen som skickas till dig,
- via ditt föredragna kontaktcenter (tillgängligt senare under 2024), eller
- genom att kontakta Nissan kundtjänst (+46 8 5010 3000 eller https://www.nissan.se/kundtjanst/kontakta-oss.html).
Du kan också ändra din föredragna auktoriserade verkstad (t.ex. om du inte längre bor i närheten av din ursprungliga föredragna auktoriserade verkstad).
9. VILL DU KONTAKTA OSS?
- Om du har några frågor om denna integritetspolicy, inklusive dina rättigheter när det gäller dina personuppgifter, kan du kontakta Nissan kundtjänst (+46 8 5010 3000 eller https://www.nissan.se/kundtjanst/kontakta-oss.html).
Alternativt kan du kontakta vårt dataskyddsombud via e-post på: dpo@nissan-europe.com.
10. ÄNDRINGAR AV DENNA POLICY
Version 02 uppdaterad 2024-06-10