VI BRYR OSS OM DIN INTEGRITET
Nissans integritetpolicy
På Nissan är vi fast beslutna att skydda din integritet – det innebär att vi kommer att se till att all information som du lämnar till oss när du köper våra varor och tjänster, besöker vårt agentnätverk, webbplatser och sociala medier (som Instagram eller Facebook) endast används för de ändamål som anges i denna ” integritetspolicy ”.
Denna integritetspolicy redogör vad vi gör med dina personuppgifter och hur vi följer dataskyddslagar som säger att vi ska behandla dina personuppgifter på ett visst sätt. Denna integritetspolicy gäller även för alla som besöker vår webbplats och våra sidor på sociala medier.
I enlighet med denna integritetspolicy måste vi informera dig om att den huvudsakliga juridiska enheten som ansvarar för alla personuppgifter som du lämnar till oss (kallas "personuppgiftsansvarig") heter Nissan Nordic Europe Oy. Observera att dina personuppgifter även kan behandlas av Nissan Automotive Europe S.A.S., som fungerar som personuppgiftsansvarig. Båda Nissan-enheterna kallas i denna integritetspolicy för ” Nissan ”, ” oss ” eller ”vi ”.
VI PRIORITERAR ATT SKYDDA DINA PERSONUPPGIFTER. NÄR VI VET LITE MER OM DIG KAN VI ERBJUDA BÄTTRE PERSONLIG TJÄNST.
1. VARFÖR SAMLAR VI IN DINA UPPGIFTER?
Genom att använda dina personuppgifter kan vi förbättra vår service till dig. Vi kan behandla dina förfrågningar snabbare och hantera vår relation bättre. Så här använder vi dina personuppgifter:
Rättslig grund | |
---|---|
Vidarebefordra din förfrågan till relevant Nissan-representant eller auktoriserad Nissan-verkstad. | Denna behandling baseras på vårt berättigade intresse (att tillhandahålla en kvalitetstjänst). |
Tillhandahålla information som du kan ha begärt (antingen från oss, från en Nissan-agent eller från vårt auktoriserade verkstadsnätverk) | Denna behandling baseras på det förhållande före eller i samband med ingående av avtal som följer av din förfrågan (till exempel för att svara på din förfrågan eller uppfylla eventuella förfrågningar du gör om provkörningar, serviceförfrågningar, broschyrförfrågningar eller information om specifika fordon) eller vårt berättigade intresse. |
Skicka dig relevant information om ditt/dina fordon och våra tjänster. | Denna behandling baseras antingen på våra rättsliga skyldigheter (t.ex. att skicka dig information om återkallelser av ditt fordon), fullgörande av ett avtal (t.ex. att skicka dig information om ditt befintliga garantiavtal med oss) eller berättigat intresse (t.ex. att skicka dig information om systemuppdateringar, påminnelser om service eller kontrollbesiktning eller eftermarknadstjänster som information om din befintliga garanti eller garantiförlängning). |
Mäta resultatet av vår annonsering (inklusive verkan av våra marknadsföringskampanjer). | Denna behandling utförs baserat på vårt berättigade intresse (att mäta prestandan hos våra aktiviteter), där så är möjligt med hjälp av pseudonymiserade uppgifter. |
Mäta resultatet av våra försäljnings- och servicemarknadstjänster. | Denna behandling baseras på vårt berättigade intresse (att säkerställa att de tjänster vi tillhandahåller uppfyller vår kvalitet och våra standarder). |
Skicka dig direktmarknadsföring (inklusive nyhetsbrev) om våra fordon, produkter och tjänster. Detta inkluderar marknadsföringskommunikation från din föredragna auktoriserade Nissan-verkstad (du hittar mer information i avsnittet ”Dina preferenser” nedan). | Behandlingen baseras på ditt samtycke (till exempel när sådan marknadsföringskommunikation skickas elektroniskt). Om direktreklam skickas per post baseras denna behandling på samtycke eller vårt berättigade intresse (till exempel om du redan har köpt ett fordon eller en tjänst från oss, gjort en köpförfrågan eller begärt en provkörning, broschyr eller begär annan information). Vi kommer endast att kontakta dig med information om våra egna fordon och tjänster (och på de sätt som lagen tillåter). Du kan också få direktmarknadsföringskommunikation från oss baserat på vårt berättigade intresse när sådan kommunikation rör våra egna produkter eller tjänster som liknar de du redan har köpt från oss. Du har alltid rätt att när som helst invända mot att vi skickar dig denna information. |
Skicka dig riktade annonser online om våra fordon, produkter och tjänster via våra Nissan Agents för sociala medier och annonsplacering. | Om du har gett oss ditt samtycke till att ta emot direktmarknadsföringskommunikation (enligt beskrivningen ovan) via e-post kan vi komma att dela några av dina identifierare (inklusive din e-postadress) med våra Nissan Agents för sociala medier och annonsplacering (som Facebook och Google) för att skicka dig riktade annonser och erbjudanden online på deras plattformar. Denna behandling grundar sig på vårt berättigade intresse. |
Vi kommer att använda profilering, inklusive segmenteringsverktyg, för att förbättra vår kund- och marknadskännedom. | Denna behandling baseras på vårt berättigade intresse (att lära känna våra kunders och potentiella kunders beteende bättre och/eller för att ge dig relevant innehåll). |
Genomföra kundnöjdhetsundersökningar (om du inte invänder mot sådan behandling). | Denna behandling baseras på vårt berättigade intresse (att förbättra våra produkter och tjänster). |
Använda kundfeedback via undersökningar för forskning och utveckling av nya produkter och tjänster. | Där så är möjligt används anonymiserade eller pseudonymiserade uppgifter. Denna behandling baseras på vårt berättigade intresse (att förbättra våra produkter och tjänster). |
Samtalsinspelningar av dina interaktioner med Nissan (inklusive Nissan-representanter och Nissan-auktoriserade verkstäder) - om du inte invänder mot sådan behandling. | Denna behandling baseras på vårt berättigade intresse (och de av Nissans auktoriserade verkstäder) i kvalitets- och utbildningssyfte. |
Tillhandahålla dig uppkopplade tjänster och körhjälpsapplikationer ombord (aviseringar, miljöanpassad körning, parkeringsassistans i den mån data som används för sådana aktiviteter anses vara personuppgifter). | Denna behandling baseras antingen på samtycke, berättigat intresse, fullgörandet av det avtal du har ingått med oss eller vår rättsliga skyldighet beroende på den tjänst som Nissan tillhandahåller dig. |
Dina preferenser
När du ger oss ditt samtycke till att ta emot marknadsföringskommunikation kan din föredragna auktoriserade reparatör också komma att skicka dig marknadsföringskommunikation om sina egna produkter eller tjänster. Som standard är din föredragna auktoriserade verkstad den Nissan-återförsäljare som du besökte först.
Du kan när som helst ändra dina preferenser och sluta få marknadsföringskommunikation (inklusive riktad reklam online) via ditt kontaktcenter (tillgängligt senare våren 2024) eller genom att kontakta vår kundtjänst (+46 8 5010 3000 eller https://www.nissan.se/kundtjanst/kontakta-oss.html).
Du kan också ändra din föredragna auktoriserade reparatör (till exempel om du inte längre bor i närheten av din ursprungliga föredragna auktoriserade reparatör).
Sociala media
När du besöker vår Nissan Facebook Fanpage behandlar Nissan och Facebook dina personuppgifter (inklusive men inte begränsat till ditt användarnamn, eventuella kommentarer som du lägger upp, direktmeddelanden som du skickar till oss och dina aktiviteter (t.ex. tid och datum för dina inlägg och ”gilla-markeringar”) via Facebook Insights-tjänsterna). Nissan och Facebook betraktas som ”gemensamma personuppgiftsansvariga” för denna behandling.
Facebook är ensamt ansvarig för all ytterligare behandling av dina uppgifter, utan input eller inflytande från Nissan – se Facebooks integritetspolicy här www.facebook.com/privacy, för en beskrivning av deras behandlingsaktiviteter och information om dina rättigheter.
2. VILKEN TYP AV UPPGIFTER SAMLAR VI IN?
DINA UPPGIFTER HJÄLPER OSS ATT SÄKERSTÄLLA ATT OM VI SKICKAR NÅGOT TILL DIG ÄR DET NÅGOT SOM ÄR RELEVANT FÖR DIG.
Alla personuppgifter som vi innehar samlas in via de ändamål som anges i tabellen ovan. Vi kan också förlita oss på anonymiserade statistiska data eller samarbeta med tredjepartsföretag för att utöka vår kunskap om dig.
De personuppgifter vi samlar in inkluderar:
- Alla personuppgifter som kan användas för att identifiera dig antingen direkt eller indirekt – de personuppgifter vi samlar in beror på vår interaktion med dig och kan inkludera (men är inte begränsade till):
- kontaktuppgifter (såsom förnamn, efternamn, postadress, e-postadress och telefonnummer);
- betalnings- och transaktionsdata (t.ex. betalningstyp, beviljad rabatt),
- inköpsuppgifter och orderhistorik (t.ex. serviceavtal för produkter och tjänster),
- fordonsidentifieringsdata (t.ex. fordonsmodell, registreringsnummer, registreringsnummer, chassinummer (VIN), servicepåminnelser och garantiinformation),
- data som rör våra interaktioner (t.ex. samtalsinspelningar mellan dig och Nissan/eller en Nissan-representant och dig och den auktoriserade verkstaden),
- data från dina uppkopplade tjänster (t.ex. geolokaliseringsdata),
- uppgifter om användningen av fordonet (t.ex. mätarställning, körning, användning av multimedia),
- om du har ett uppkopplat fordon, data som möjliggör styrning av fordonet och, i förekommande fall, dess batteri (t.ex. låsning/upplåsning, förkonditionering, programmering av batteriladdning), relaterat till körläge (t.ex. användning av reglage, acceleration, bromsning) eller tillhandahållande av uppkopplade tjänster eller fordonsapplikationer,
- uppgifter som krävs för att genomföra lojalitets-, direktmarknadsförings-, marknadsundersöknings- eller undersökningsåtgärder (t.ex. dina fordonspreferenser),
- uppgifter som rör dina onlinekonton,
- uppgifter om användningen av våra webbplatser,
- datum och tid då du använde våra tjänster,
- GPS-position (där du har tillåtelse att få tillgång till denna),
- den webbläsare och de enheter du använder,
- uppgifter om eventuella transaktioner mellan dig och Nissan eller en auktoriserad verkstad,
- röstinspelningar av samtal till Nissans kundtjänstcenter,
- ”live chat”-data,
- uppgifter om tjänster som tillhandahålls av företag inom Nissan-koncernen och auktoriserade verkstäder som du har fått eller som du har registrerat dig för,
- om du agerar på uppdrag av ett företag, all information som vi samlar in som en del av telemarknadsföringsaktiviteter,
- om ditt fordon finansieras av vår finansieringspartner, information om ditt avtal (t.ex. avtalslängd och paritetsdatum),
- information om din serviceplan, garanti och förlängd garanti, samt- information om dina försäkringar som rör ditt fordon (t.ex. typ, nivå och försäkringsperiod), som vi får från försäkringsbolag eller -mäklare.
- Särskilda kategorier av personuppgifter endast under mycket begränsade omständigheter (t.ex. medicinska journal-data som du kan ha lämnat till oss under ett klagomål eller en förfrågan) - observera att sådana särskilda kategorier av personuppgifter endast ska behandlas där det är absolut nödvändigt, och vi kommer att vidta lämpliga åtgärder för att säkerställa adekvat skydd av sådana särskilda kategorier av personuppgifter.
Observera att de produkter och tjänster vi erbjuder främst är avsedda för vuxna. Därför utför vi ingen specifik behandling av personuppgifter för minderåriga.
Vi uppmanar dig att hålla oss uppdaterade skriftligen om eventuella ändringar av dina personuppgifter.
Cookies
Denna integritetspolicy täcker inte användningen av cookies. För mer information om användningen av cookies eller för att ändra dina preferenser gällande sådana cookies, besök vår Cookiepolicy.
3. HUR LÄNGE BEHÅLLER VI DINA DATA?
Vi förbinder oss att endast lagra dina personuppgifter under den tid som krävs för att uppnå det eftersträvade syftet, för att uppfylla dina behov eller för att uppfylla våra rättsliga skyldigheter.
Vid fastställandet av denna tid (lagringstid) tar vi särskilt hänsyn till följande:
- Avtalets löptid.
- Den tid som krävs för att behandla din begäran eller ditt klagomål.
- Hur länge ditt användarkonto har varit öppet, om det inte har varit inaktivt i 3 år.
- Ditt intresse för våra varumärken.
- Behovet av att föra register över dina interaktioner med oss för att effektivt hantera vår affärsrelation. Denna period varierar i synnerhet beroende på om du har köpt ett fordon eller en tjänst, t.ex. reparation, eller om du endast har interagerat med oss utan att ingå avtal med oss, och
- Våra rättsliga eller regulatoriska skyldigheter (detta gäller i synnerhet tekniska data för våra fordon).
När vi inte längre behöver använda dina personuppgifter raderas de från våra system och register eller anonymiseras så att vi inte längre kan identifiera dig. Det kan dock vara nödvändigt att arkivera vissa av dina personuppgifter för att kunna svara på eventuella rättsliga förfaranden, under hela den tidsbegränsning som föreskrivs i tillämplig lagstiftning.
4. VEM DELAR VI UPPGIFTER MED?
Vi kan komma att dela dina personuppgifter med våra Nissan Agents för att förbättra vår service. Vi ser till att de är lika engagerade i att skydda dina personuppgifter och din information som vi är.
5. VILKA RÄTTIGHETER HAR DU?
Du har olika rättigheter när det gäller de personuppgifter vi har om dig. Du kan utöva dessa rättigheter via vårt Formulär för begäran om personuppgifter.
Rätt att göra invändningar
Denna rättighet gör det möjligt för dig att invända mot att vi behandlar dina personuppgifter. Om du invänder kommer vi att sluta använda dina uppgifter såvida vi inte kan uppvisa tvingande legitima skäl (som väger tyngre än dina intressen) eller om vår användning av dina uppgifter är nödvändig för fastställande, utövande eller försvar av rättsliga anspråk.
Rätt att återkalla samtycke
Om vi har fått ditt samtycke till att behandla dina personuppgifter för vissa aktiviteter kan du när som helst återkalla detta samtycke. Om du ber oss att göra detta kommer vi att sluta använda dina uppgifter såvida vi inte anser att det finns ett annat rättsligt skäl att motivera vår fortsatta behandling av dina uppgifter för detta ändamål, i vilket fall vi kommer att informera dig.
Rätt till att få tillgång till dina uppgifter
Du kan när som helst begära ut en kopia av den information vi har om dig via vårt Formulär för begäran om personuppgifter. Vi svarar på din förfrågan inom en månad. Denna period får vid behov förlängas med ytterligare två månader med hänsyn till komplexiteten och antalet förfrågningar. Vi kan komma att begära legitimation för att verifiera din begäran. Om du begär ytterligare kopior av denna information från oss kan vi debitera dig en rimlig administrativ kostnad. Om vi har rätt att göra det kan vi avvisa din begäran. Om vi avvisar din begäran kommer vi alltid att informera dig om skälen till detta.
Rätt till radering
Du har rätt att begära att vi ”raderar” dina personuppgifter under vissa omständigheter. Vi har endast rätt att vägra att tillmötesgå din begäran om radering under begränsade omständigheter och kommer alltid att informera dig om orsaken till detta.
Rätt till begränsning av behandling
Du har rätt att begära att vi begränsar vår behandling av dina personuppgifter under vissa omständigheter, till exempel om du bestrider riktigheten i de personuppgifter vi har om dig eller om du invänder mot vår behandling av dina personuppgifter för våra berättigade intressen. Om vi har delat dina personuppgifter med tredje part kommer vi att informera dem om den begränsade behandlingen, såvida detta inte är omöjligt eller innebär oproportionerligt stora ansträngningar. Vi kommer naturligtvis att meddela dig innan vi upphäver någon begränsning av behandlingen av dina personuppgifter.
Rätt till rättelse
Du har rätt att begära att vi rättar felaktiga eller ofullständiga personuppgifter som vi har om dig. Om vi har delat dessa personuppgifter med tredje part kommer vi att meddela dem om rättelsen, såvida detta inte är omöjligt eller innebär oproportionerliga ansträngningar. Du kan också begära information om de tredje parter som vi har lämnat ut felaktiga eller ofullständiga personuppgifter till. Om vi anser att det är rimligt för oss att inte uppfylla din begäran kommer vi att förklara våra skäl till detta beslut.
Rätt till dataportabilitet
Du har rätt att begära att få dina uppgifter i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format.
Rätt att klaga
Du har också rätt att lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet – Integritetsskyddsmyndigheten ("IMY") i Sverige. För mer information, besök https://www.imy.se. Vi uppmuntrar dig att kontakta oss först så att vi kan försöka lösa ditt problem gemensamt.
6. VILL DU KONTAKTA OSS?
Om du har några frågor om denna integritetspolicy, inklusive dina rättigheter när det gäller dina personuppgifter, kan du kontakta vår kundtjänst (+46 8 5010 3000 eller https://www.nissan.se/kundtjanst/kontakta-oss.html).
Alternativt kan du kontakta vårt dataskyddsombud via e-post på: dpo@nissan-europe.com.
ÄNDRINGAR AV DENNA POLICY
Vi kan komma att ändra denna policy från tid till annan. Vi kommer att informera dig och/eller inhämta ditt samtycke när det behövs eller krävs. Vi rekommenderar därför att du läser denna policy varje gång du besöker vår webbplats för att läsa den senaste versionen.
Version 02 uppdaterad 2024-01-01