För de europeiska markanderna produceras Nissan Qashqai i England.
Kommer nya X-TRAIL med ett reservdäck eller med ett däckreparationskit?
X-TRAIL har ett reservhjul för tillfälligt användande.
Vad är maxvikten för taklast för nya X-TRAIL?
Maxvikten för taklast är 100 kg.
Har nya X-TRAIL Xenon- eller LED-strålkastare?
X-TRAIL har Bi-LED-strålkastare, standard på Tekna-versionen
Har JUKE Xenon- eller LED-lampor?
JUKE har LED-varselljus på de övre lamporna och Xenon-helljus är standard på Tekna-versionen.
Vad kan jag lasta in i JUKEs nya, större, bagageutrymme?
Bagageutrymmer i den JUKE har utökats med 40% jämfört med den tidigare generationen. Du kan nu få in en mellanstor och en extra stor resväska, en barnvagn eller en stor golfbag.
FÖRETAGSFÖRSÄLJNING
FRÅGOR
SVAR
Har Nissan särskilda personbilsmodeller för företagskunder?
Ja, det har vi. Självklart finns hela vårt modellutbud tillgängligt, men vi har tagit fram två specialversioner (Business+) av QASHQAI och X-TRAIL
Är det möjligt att få LED- eller Xenon-lampor på företagsmodellen av Qashqai?
Företagsmodellen QASHQAI Business+ har Bi-LED-strålkastare som standard.
Finns Business+ tlilgängliga med olika motor- och drivlinealternativ?
Ja, alla kombinationer som är tillgänliga för modellen i det vanliga utbudet finns tillgänliga för Business+.
sportbilar
Vilka Nissan Agent har specifik kunskap och utrustning för att sälja och serva GT-R?
Hedin Bil i Göteborg och Hedin Bil i Uppsala
Var kan jag köpa GT-R?
Hedin Bil i Göteborg och Hedin Bil i Uppsala
Jag är intresserad av en ny Nissan GT-R, hur hittar jag mer information?
Du kan hitta mer information här på sidan. Du kan även fylla i vårt "Keep in touch-formulär" för att hålla dig uppdaterad om lanseringsdatum och annan relevant information.
Kan jag provköra en GT-R?
Kontakta din närmaste auktoriserade Nissan Agent med specifikt kunskap att sälja och serva Nissan GT-R.
Är garantin giltig om jag köper en privatimporterad bil?
Nissans tillverkningsgaranti är geografiskt begränsad - den är inte giltig i Europa för bilar som importerats från länder utanför Europa.
transportbilar
FRÅGOR
SVAR
Var hittar jag tekniska detaljer om Nissans transportbilar?
Nissan LEAF är en 100% eldriven bil som inte släpper ut någon C02 under drift. "LEAF" är en förkortning av Leading (Ledande), Environmentally friendly (miljövänlig), Affordable (överkomlig), Family Car (Familjebil). Nissan LEAF var den första elbilen någonsin att få utmärkelsen årets bil, Car of the Year, 2011. Den 100% eldrivna Nissan LEAF har belönats med toppbetyget 5 stjärnor i EURO NCAPs säkerhets- och krocktester.
Hur långt kan man köra med Nissan Leaf utan att ladda batteriet?
Räckvidden på Nissan LEAF är up till 270 km* (WLTP kombinerad cykel).
Hur lång tid tar det att ladda batteriet på Nissan LEAF?
De flesta Nissan LEAF-ägare laddar sina bilar hemma. Med 6.6kW-laddare (kräver tillgång till ett 32A-uttag), kan du ladda din Nissan LEAF hemma från varning till 100% på under 7,5 timmar med en 32A laddbox för hemmabruk. LED-indikatorer på instrumentbrädan anger laddstatusen. Nissans program för snabbladdare utökar antalet snabbladdningsstationer där du enkelt kan ladda ditt Nissan LEAF-batteri från 20% till 80 % på ca 60 minuter.**
Hur mycket kostar det att ladda Nissan LEAF?
Elkostnaden för en bil med 100 % eldrift brukar schablonmässigt sägas ligga strax under 2 kr milen (baserat på det genomsnittliga elpriset i hemmet under de dyraste timmarna (6 kVA) i januari 2016).
Hur kan jag ladda Nissan LEAF?
Det säkraste och snabbaste sättet att ladda litiumjonbatteriet i din Nissan LEAF är att installera en laddbox hemma, med hjälp av en eldriftsoperatörer som är auktoriserad av Nissan. Du kan också använda publika laddstationer där dessa finns.
Hur mycket varierar räckvidden för Nissan LEAF beroende på väderförhållanden?
Nissan LEAFs räckvidd varierar beroende på förutsättningar och din körstil.
Vad är Nissan e-NV200?
Nissan e-NV200 är en 100% eldriven bil som inte släpper ut någon C02 under drift. e-NV200 finns att köpa både som skåpbil och som personbil.
Hur långt kan jag köra Nissan e-NV200 utan att ladda batteriet?
Räckvidden på Nissan e-NV200 är up till 200 km* (WLTP kombinerad cykel).
Hur lång tid tar det att ladda batteriet på Nissan e-NV200
De flesta Nissan eNV200-ägare laddar sina bilar hemma. Med 6.6kW-laddare (kräver tillgånt till ett 32A-uttag), kan du ladda din Nissan e-NV200 hemma från varning till 100% på under 7,5 timmar med en 32A laddbox för hemmabruk. LED-indikatorer på instrumentbrädan anger laddningsstatusen. Nissans program för snabbladdare utökar antalet snabbladdningsstationer där du enkelt kan ladda ditt Nissan e-NV200-batteri från varning till 80 % på 40 - 60 min.***
Hur kan jag ladda Nissan e-NV200?
Det säkraste och snabbaste sättet att ladda litiumjonbatteriet i din Nissan e-NV200 är att installera en laddbox hemma, med hjälp av en eldriftsoperatörer som är auktoriserad av Nissan. Du kan också använda publika laddstationer där dessa finns.
Hur skiljer sig Nissan e-NV200 från Nissan NV200?
Med Nissan e-NV200 har Nissan kombinerat två prisvinnande modeller, LEAF och NV200. EV-teknologin har ärvts från LEAF och designen kommer från NV200. Den mest noterbara skillnaden gentemot NV200 är avsaknaden av ett avgasrör och ett tanklock samt att det finns en laddport i fronten. e-NV200 har också LED-varselljus. En del utrustning och tekniska detaljer skiljer sig åt mellan e-NV200 och NV200.
*Räckvidden är beroende av olika faktorer som utrustningsnivå, hastighet, körsätt, last, väderförhållanden, topografi etc. WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) är en ny testmetod som mäter personbilars förbrukning, CO2-utsläpp och övriga förorenande utsläpp. Nissan LEAF: Räckvidd - blandad körning (WLTP): 270 km. Räckvidd - stadskörning (WLTP): 389 km. Nissan e-NV200: Räckvidd - blandad körning (WLTP): 200 km. Räckvidd - stadskörning (WLTP): 301 km.
**Laddtiden avser ett 40kWh batteri och är beroende av typ av snabbladdare, dess kondition, batteritemperatur och dess storlek liksom lufttemperaturen vid laddtillfället. Den indikerade laddtiden avser laddning via en CHAdeMO-laddare. Nissan LEAF är utvecklad för att tillgodose majoriteten av daglig körning och är utrustad med en batteriskyddsfunktion som skyddar batteriet vid upprepade snabbladdningar inom en kort tidsrymd. Laddtiden vid upprepade snabbladdningar kan därför öka i de fall där batteriets temperatur får skyddsfunktionen att träda i kraft.
***Från varning om låg strömnivå till 80 %. Laddtiden är beroende av typ av snabbladdare, dess kondition, batteritemperatur och dess storlek liksom lufttemperaturen vid laddtillfället.
ÄGANDE, TJÄNSTER OCH REPARATION
SERVICE & RESERVDELAR
Hur hittar jag den närmsta Nissan Agenten eller verkstaden?
Du kan hitta din närmaste Nissan Agent här på hemsidan under rubriken "HITTA DIN NISSAN AGENT" som du finner längst upp på varje sida.
Kan jag använda etanolhaltig bensin (E10) i min Nissan?
Nissan tillåter användning av E10 i de flesta moderna bensinmotorer. Detta gäller inte bara nya bilar, utan även bilar från årgång 2000 kan använda bensin som innehåller 10% bioetanol och som överensstämmer med DIN 51626-1 standard. Om du är osäker kan du kolla med din Nissan Agent.
Hur vet jag vilken motorolja som bör användas på min Nissan?
Den information du söker hittar du i din service-handbok eller från din närmaste Nissan Agent.
Hur ofta behöver jag utföra service på min bil?
Denna information hittar du i ditt garanti- och servicehäfte eller kan tillhandahållas av din Nissan Agent.
Vad menas med "Tillåtet axeltryck"?
Den maximala vikt som en axel får belastas med, beroende på konstruktionen eller enligt lag. Lasten måste fördelas jämnt så att ingen av axlarna blir utsatt för alltför högt tryck. I vissa fall kan de sammanlagda tillåtna axeltrycken överstiga fordonets tillåtna totalvikt. Det innebär inte att totalvikten får överskridas.
Var kan jag beställa reservdelar?
Du kan beställa Nissan originaldelar hos alla auktoriserade Nissan Agent. För att de ska kunna ge dig snabb och effektiv hjälp var beredd att ge dem ditt VIN-nummer (chassnummer) som du hittar i ditt garantihäfte.
Varför är bränslekonsumptionen på min bil annorlunda än vad som nämns i broschyren.
Nissans tekniker arbetar med sofistikerade bränslesystem för att säkerställa att våra motorer går jämnt och är effektiva. Bränsleförbrukningen mäts enligt strikta regler och resultatet förmedlas till våra kunder via produktbroschyrerna.
Trots att våra tekniska data motsvarar vardagsanvändning av bilen så långt det är möjligt, är de siffror som trycks i broschyrerna endast riktvärden. Vi kan inte garantera exakt hur mycket bränsle varje motor förbrukar, eftersom det finns så många yttre faktorer som påverkar bilens prestanda på vägen. Där ingår körsätt, vägförhållanden och bränslekvalitet.
Hur kan jag hitta koden till min radio?
Ljudanläggningen i din Nissan har fått en speciell säkerhetskod för att göra det svårare att stjäla den. Därför måste den som begär ut radiokoden kunna visa att den är ägare till bilen innan koden lämnas ut. Din auktoriserade Nissan Agent kan ge dig din bils nyckelkod. Var beredd på att kunna bevisa att bilen är din, till exempel genom bilens registreringshandlingar eller med de ursprungliga köpehandlingarna.
Vilka tillbehör finns det till min Nissan och hur kan jag köpa dem?
Information om alla delar och tillbehör som finns till din Nissan-bil finns hos din auktoriserade Nissan Agent.
Hur ofta bör jag ha min Nissan på service?
Återkommande service är viktigt för att din bil ska fortsätta att vara säker och gå bra. Om du inte sköter din bils service enligt Nissans rekommendationer, kan nybilsgarantin sluta gälla. Rekommenderade serviceintervaller står i Serviceboken med garantivillkor som följer med din Nissan-bil. Du kan också fråga en auktoriserad Nissan Agent om du vill ha mer information.
Var hittar jag de rekommenderade däcktrycken för mitt fordon?
De däcktryck som rekommenderas för en Nissan-bil anges på en märklapp på A-stolpen mellan fram- och bakdörrarna på förarsidan. Du kan också titta i din instruktionsbok.
Jag har förstått att min Nissan-bil har en kamrem. Hur ofta måste den bytas?
Det varierar från modell till modell. Du finner mera information om detta i din servicebok eller från din närmsta Nissan Agent.
FORSÄKRING, ASSISTANS, GARANTI OCH 5★ UTVIDGAD TRYGGHET
FRÅGOR
SVAR
Vad är Nissan Garanti?
Med alla Nissan-bilar följer trygghet och lugn. De är skräddarsydda för dina behov, har Nissans omfattande garantier och tjänster och gör att du alltid får hjälp när du behöver det. På personbilar gäller nybilsgarantin 3 år eller 100 000 km, beroende på vad som inträffar först. För transportbilar gäller 5 år / 160 000 km.
Har jag rätt till en lånebil medan min egen bil är på garanti-service.
Lånebil ingår inte i garantin. Men om en Nissan-kund har problem med sin bil och måste lämna in den för garantireparation, försöker Nissan Agenten minimera besväret för kunden och erbjuda en lånebil i möjligaste mån. Varje Nissan Agent har en rad lånebilar som kunderna kan använda, men antalet är naturligtvis begränsat. Det betyder att de inte alltid kan erbjuda en lånebil då kunden ber om det.
Vad är Nissan 5* Trygghetspaket?
När du köper en ny eller begagnad Nissan kan du också köpa Nissan 5* Trygghetspaket. Det ger dig extra sinnesro och täcker alla mekaniska och elektriska fel upp till och med 5 år. Nissan 5* Trygghetspaket börjar gälla när garantitiden på ditt fordon är över.
Hur kan jag kontakta Nissan Vägassistans?
Du kan ringa 08-50 10 30 00 alla dagar året runt för hjälp på svenska. Vi kommer alltid försöka hjälpa dig och vid behov skickar vi ut bärgningshjälp.
YOU + NISSAN
FRÅGOR
SVAR
Hur kan jag anmäla mig till kundförmånsprogrammet You+Nissan?
Kolla efter rubriken "LOGGA IN PÅ YOU+" som finns längst upp på varje sida av denna hemsida. Ha din bils VIN-nummer (chassinummer) redo för att anmäla dig. Du hittar VIN-numret på din bils instrumentbräda, i ditt garanti- och servicehäfte samt i ditt registeringsbevis.
Jag håller på att köpa en bil, hur kan jag få en finansieringslösning?
Din Nissan Agent kan erbjuda dig finansiering och ge dig all information du behöver.
Hur kan jag få reda på inbytesvärdet på min bil?
En bils inbytesvärde beror på flera faktorer, till exempel antal körda mil och tillverkningsår. Din Nissan Agent kan ge dig ett inbytesvärde för bilen efter att ha tagit hänsyn till alla faktorer. För att kontakta närmaste Nissan Agent, klicka här.
Var kan jag beställa en broschyr?
Klicka här www.nissan.se/fordon/broschyrer.html för att ladda ner en broschyr. Efter att du fyllt i dina kontaktuppgifter kommer vi att skicka dig en elektronisk broschyr. Å andra sidan, varför nöja sig med en broschyr då du kan enkelt uppleva våra bilar genom att boka en provkörning? För att boka en provkörning klicka här: www.nissan.se/boka-en-provkorning.html
Var kan jag finna information gällande aktuella Nissan kampanjer och erbjudanden?
För att hitta information om aktuella Nissan-kampanjer och erbjudanden klicka här www.nissan.se/fordon/kampanjer.html . Om du är en Nissan-ägare kan du även aktivera ditt You+Nissan-konto och gå in och titta vilka specialerbjudanden du kan hitta där: www.nissan.se/agande/you-plus.html.
Var kan jag hitta informationom vilka färgalternativ som finns för de olika bilmodellerna?
Kan en helt ny bil dra ett släp eller måste den köras in först?
Bilen måste köras in först, minst 80 mil, helst 160, innan den drar ett släp.
Varför är bränslekonsumptionen på min bil annorlunda än vad som nämns i broschyren.
Nissans tekniker arbetar med sofistikerade bränslesystem för att säkerställa att våra motorer går jämnt och är effektiva. Bränsleförbrukningen mäts enligt strikta regler och resultatet förmedlas till våra kunder via produktbroschyrerna.
Trots att våra tekniska data motsvarar vardagsanvändning av bilen så långt det är möjligt, är de siffror som trycks i broschyrerna endast riktvärden. Vi kan inte garantera exakt hur mycket bränsle varje motor förbrukar, eftersom det finns så många yttre faktorer som påverkar bilens prestanda på vägen. Där ingår körsätt, vägförhållanden och bränslekvalitet.
I England, på vår fabrik i Sunderland, tillverkar Nissan NOTE, JUKE, QASHQAI och LEAF. I Barcelona i Spanien tillverkas e-NV200, NV200, NAVARA, PULSAR. X-TRAIL tillverkas i Kyushu, Japan.
Var i Europa finns Nissans bilfabriker?
Nissan har en fabrik i Sunderland i England, den grundades 1984. Nissan har även en fabrik i Barcelona där produktionen startade 1983.
Hur kan jag anmäla mig till kundförmånsprogrammet You+Nissan?
Nissan Playstation GT-Academy är en tävling som ordnas tillsammans av Nissan och Sony för att bland billspelsentusiaster hitta följande toppförare till motorsportsvärlden. Vinnaren av GT Academy skolas till en professionell racerförare och han får även delta i tävlingar en hel säsong med en Nissan GT-R. Nissan Playstation GT Academy skulle vara en engångsföreteelse men visade sig vara en sådan succé att GT-kvalen har blilvit en tradition.
När grundades alliansen mellan Nissan och Renault?
Alliansen mellan Renault och Nissan undertecknades den 27 mars 1999. Den är den första i sitt slag att förena ett japanskt och ett franskt bolag, vart och ett med sin speciella företagskultur och varumärkesidentitet.
De båda företagen har en gemensam strategi för lönsam tillväxt och har gemensamma intressen. För att främja arbetet mot de gemensamma målen upprättade Renault-Nissan-alliansen riktlinjer för samarbetet redan i juni 1999. Dessa omfattar det mesta av de båda företagens verksamhet.
Var är Nissans huvudkontor?
Nissans huvudkontor finns i Yokohama, Japan. Addressen är: 1-1, Takashima 1-chome, Nishi-ku, Yokohama-shi, Kanagawa 220-8686, Japan.
Är Nissan engagerade i motorsport?
Nissanbilar är med i flera olika motorsportstävlingar. Bland annat i Super GT. Du kan läsa mer på vår engelska webbsida: www.nissan-motorsports.com/EN.
Är min garanti giltig om jag hämtar en bil från utomlandet?
Nissans garantin är giltig i alla europeiska länder även om bilen flyttas från ett land til lett annat inom den europeiska marknaden. Mer detaljerade villkor hittar du i din garantibok. Enligt Nissans villkor upphör garantin dock om bilen förs permanent utanför det marknadsområde för vilken bilen är tillverkad.
Var kan jag hitta teknisk information gällande min bil?
Du kan titta i din service-handbok, men de bästa att svara på tekniska frågor gälllande din bil är de auktoriserade Nissan Agent.
Jag har förstått att min Nissan-bil har en kamrem. Hur ofta måste den bytas?
Det varierar från modell till modell. Du finner mera information om detta i din service-handbok eller från din närmsta Nissan Agent.
MILJÖ
Vad är REACh och hur kan jag ta reda på mer?
REACh är en kemikalielagstiftning inom EU som fokuserar på registrering, utvärdering, godkännande och begränsning av kemikalier som tillverkas i eller importeras till Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Nissan uppfyller kraven i REACh och stöder fullt ut dess underliggande mål: att skydda människors hälsa och minska de miljörisker som kan förorsakas av kemikalier. Mer information finns på www.nissan-safetysheets.com Webbplatsen innehåller information om ämnen som finns i produkter som du köper från Nissan och rekommendationer för säker användning.
Vad är RMI och hur får jag tillgång till RMI-informationen?
Reparations- och underhållsinformationen eller "RMI" är fordonets tekniska information, felsökningsinformation ombord och de datauppsättningar som krävs för att utföra reparationer och underhåll på Nissan-fordonen. Sådan information är tillgänglig för de oberoende marknadsaktörerna i EU.
Du är en fristående verkstad? Du kan få tillgång till RMI-informationen via vår B2B-portal: https://eu.nissan.biz/
Vad är PTI och hur kan jag komma åt PTI-informationen?
Den periodiska tekniska inspektionsinformationen eller PTI-informationen är den tekniska information och de datauppsättningar som krävs för att utföra de regelbundna tekniska inspektionerna av Nissan-fordonen. Sådan information finns tillgänglig för de fordonstestcentrum som är belägna i EU.
Du är ett fordonstestcenter? Du kan få tillgång till PTI-information via vår B2B-portal: https://eu.nissan.biz/