Nissan ARIYA 2023 Ägarmanual
10.4.1. Däcktrycksövervakningssystem (TPMS)
Detta fordon är utrustat med ett däcktrycksövervakningssystem (TPMS). Det övervakar däcktrycken i alla fyra däck. När varningslampan för lågt däcktryck lyser och varningsmeddelandet [Lågt däcktryck] visas på fordonsinformationsskärmen, har ett eller flera av dina däck ett mycket för lågt lufttryck. Om fordonet körs med lågt däcktryck aktiveras TPMS och varnar dig med hjälp av varningslampan för lågt däcktryck. Systemet aktiveras först då fordonshastigheten överstiger 25 km/h (16 MPH). För ytterligare information, se
och .
Om lampan tänds under körning ska du undvika häftiga styrmanövrer eller inbromsning, snarast möjligt sänka farten och köra in till sidan av vägen på ett säkert ställe och stänga av motorn. Om du kör med för lågt däcktryck kan däcken få bestående skador och förstöras. Fordonet kan skadas allvarligt, vilket kan leda till olycka och allvarliga personskador. Kontrollera däcktrycken i alla fyra däck. Korrigera däcktrycket till det rekommenderade däcktrycket (COLD) som anges på däcktrycksdekalen för att släcka däcktrycksvarningslampan. Om varningslampan fortfarande lyser under körning efter att du korrigerat däcktrycket, är det möjligt att ett däck är punkterat. Om du får en punktering, reparera den så snart som möjligt med ett nödhjälpmedel för punktering av däck.
Byte till andra däck än de som föreskrivs av NISSAN kan innebära att däcktrycksövervakningssystemet (TPMS) inte fungerar korrekt.
NISSAN rekommenderar att endast det NISSAN original nödtätningsmedel som medföljer fordonet används. Andra typer av tätningsmedel kan skada ventilskafttätningen vilket kan medföra att däcktrycket förloras. Besök en NISSAN-certifierad återförsäljare av elbilar så snart som möjligt efter att du har använt däckreparationstätningsmedel.

Däcktrycksövervakningssystemets TPMS funktion kan påverkas negativt om fordonet förses med snökedjor eller om hjulen är begravda i snö.
Sätt inte metallfilm eller metallföremål (antenn etc.) på rutorna. Det störa mottagningen av signalerna från däcktrycksgivarna, vilket medför att däcktrycksövervakningssystemet (TPMS) inte fungerar korrekt.
Vissa apparater och sändare kan tillfälligt störa funktionen hos däcktrycksövervakningssystemet (TPMS) så att däcktrycksvarningslampan tänds. Några exempel:
Verksamheter eller elektrisk utrustning som använder liknande radiofrekvenser i närheten av fordonet.
En sändare som använder liknande frekvenser används inne i eller i närheten av fordonet.
En dator (eller liknande utrustning) eller DC/AC-omriktare används inne i eller i närheten av fordonet.
Böj aldrig ventilerna när du pumpar upp däcken och kontrollerar däcktrycket.
Använd originalventilskyddshattar från NISSAN som uppfyller skyddshattsspecifikationerna från leveransen.
Använd inte metallskyddshattar.
Passa in skyddshattarna korrekt. Utan skyddshattarna kan ventilen och däcktrycksövervakningssensorerna skadas.
Undvik skador på ventiler och sensorer när hjulen läggs på lagring eller när nya däck passas in på fälgarna.
Byt ut TPMS-sensorns ventilskaft (inklusive ventilinsats och ventilhatt) och skruv (tillval) om däcken byts ut pga. slitage eller ålder. Skruven (tillval) måste monteras korrekt med ett vridmoment på 1,4 ± 0,1 N-m (0,14 ± 0,01 kg-m). TPMS-sensorerna kan användas igen.