Nissan ARIYA 2023 Ägarmanual
4.2. Försiktighetsåtgärder vid laddning

Om du använder medicinsk elektrisk apparatur, som implanterbar pacemaker eller kardiovaskulär defibrillator, ska du konsultera tillverkaren av den elektriska medicinska apparaturen om effekterna som laddning kan ha på implanterbar apparatur innan du påbörjar laddningen. Laddning kan påverka funktionen.
Se till att det inte finns något vatten eller främmande material i laddningsporten, laddningskontakten eller elkontakten, och att de inte är skadade eller påverkade av rost eller korrosion. Om du upptäcker något av dessa förhållanden ska du inte ladda litiumjonbatteriet. Det kan resultera i en kortslutning eller elstöt och kan orsaka en brand som kan resultera i allvarlig personskada eller dödsfall.
För att undvika allvarlig personskada eller dödsfall när litiumjonbatteriet laddas ska du vara medveten om följande försiktighetsåtgärder:
Rör inte vid laddningsportens, laddningskontaktens eller elkontaktens metallkontakter.
Rör inte fordonet och laddningsutrustningen (laddningsstation, Mode 3-kabel (om den är monterad) eller EVSE (om den är monterad)) när det är blixtnedslag. Det kan orsaka en elektrisk stöt.
Du får inte demontera eller ändra laddningsporten eller EVSE Det kan orsaka en brand.
Om du upptäcker ovanlig lukt eller rök som kommer från fordonet ska du avsluta laddningen omedelbart.
Var försiktig så du inte låter dina händer, ditt hår, dina smycken eller kläder komma i kontakt med, eller fastna i, dragmotorns kylfläkt. Motorns kylfläkt kan starta när som helst under laddning.
När du har använt din EVSE och placerat den i bilen, fäst den ordentligt med förvaringen i bagageutrymmet efter att du har använt den. Se
. Annars kan det bli till en projektil och orsaka allvarliga personskador vid kraftig inbromsning eller en kollision.NISSAN rekommenderar starkt att du laddar din elbil hemma med hjälp av en av NISSAN rekommenderad laddningsstation. En EN61851-kompatibel hushållsladdstation måste installeras på en särskilt avsedd 220–240 V-krets av en behörig professionell elektriker, certifierad av en NISSAN-rekommenderad Electro-Mobility Operator (EMO).

För att undvika skada på laddningsutrustningen:
Stäng inte laddningsportsluckan utan att stänga laddningsportens lock.
Utsätt inte laddningsutrustningen för stötar.
Du ska inte dra eller vrida laddningskabeln.
Se till att du stänger locket till laddningsporten med lopplocket stängt när laddningen är klar. Om laddningsportsluckan stängs när laddningsportens lock är öppet kan vatten eller främmande material ta sig in genom laddningsporten.
Ladda inte när ett chassiöverdrag används på fordonet. Det kan orsaka skada på laddningskontakten.
Försök inte att göra en starthjälp på 12-voltsbatteriet samtidigt som Li-ion-batteriet laddas. Om du gör det kan det skada fordonet eller laddningsutrustning och du kan skada dig själv eller andra. Se
.Sätt inte in något annat föremål än laddningsanslutningen i laddningsporten. Om du gör det kan laddningsporten skadas.
Utför tillfällig laddning med EVSE.
NISSAN rekommenderar att du använder en dedikerad elkrets och ett dedikerat uttag. Den särskilt avsedda kretsen används för att hjälpa till att undvika skada på kretsen och att säkringen utlöses på grund av den höga effektförbrukningen när litiumjonbatteriet laddas. Om kretsen delas och en annan elektrisk enhet används samtidigt som fordonet laddas kan brytaren utlösas.
Innan du ansluter EVSE:n ska du kontrollera den nominella strömmen som visas på EVSE:n för att se till att uttaget och kretsen har tillräcklig strömkapacitet för att ladda ditt fordon på ett säkert sätt. EVSE förbrukar konstant 10-16 A*, och du måste säkerställa att eluttaget för hushållsladdning och hushållskablarna som används för laddningen är dimensionerade för denna nivå och överensstämmer med senaste standarder och bestämmelser för elektriska kablar i ditt land eller område.
*: Max märkström beror på landet.
Uttaget och kretsen ska vara jordade och skyddade av en dedikerad säkring för att skydda mot elektrisk fara. Kretsen kan orsaka negativa störningar på MCB (Molded Circuit Board) och elektriska hushållsapparater, t.ex. tv-apparater och ljudsystem. En behörig professionell elektriker borde installera en avpassad krets om det ännu inte finns någon.

Det kan ta längre tid att ladda litiumjonbatteriet med en snabbladdare om fordonet står parkerat på en kall plats under en lång tid. Det kan ta längre tid att ladda litiumjonbatteriet med snabbladdaren om litiumjonbatteriets temperatur är hög eller låg.
Om utomhustemperaturen är låg och en varning för låg temperatur [
] visas i fordonsinformationsskärm, rekommenderas det att slå på [Batterivärmare] 30 minuter till 1 timme innan du anländer till en snabbladdningsstation.
Om fordonet inte ska användas under en längre tid ska du ladda litiumjonbatteriet en gång var 3:e månad.
Strömbrytaren kan placeras i läget ON och klimatkontrollen kan användas medan Li-ion-batteriet laddas. Men eftersom dessa funktioner förbrukar litiumjonbatteriets ström tar det längre för litiumjonbatteriet att blir helt laddat. Ställ strömbrytaren i position OFF för att minska litiumjonbatteriets laddningstid.
Om strömmen bryts under laddningen så startar laddning igen automatiskt när strömmen kommer tillbaks.
Om laddningsporten är frusen ska du smälta isen. Efter isen har smält kan du ladda litiumjonbatteriet. Om du ansluter laddningskontakten med våld kan det orsaka ett fel.
Om främmande material har kommit in i laddningskontakten eller laddningsporten och det inte är möjligt att ansluta den ska du inte försöka upprätta anslutningen med våld. Kontakta en NISSAN-certifierad elbilsåterförsäljare. Om du ansluter laddningskontakten med våld kan det orsaka skada på laddningsutrustningen och fordonet.
Det finns ett hål på laddningsporten för dränering av vatten. Ladda inte om dräneringshålet blockeras eller om vatten fastnar inuti laddningsporten.. Kontakta en NISSAN-certifierad elbilsåterförsäljare.
Kylfläkten och vattenpumpen kan börja köras under laddningen. Det är inte ett funktionsfel.