Nissan ARIYA 2023 Ägarmanual
9.21.8.7. ICC-systemets begränsningar

Nedan anges begränsningarna för ICC-systemet. Om du inte framför fordonet i enlighet med dessa systembegränsningar kan detta leda till allvarliga personskador eller dödsfall:
ICC-systemet är i huvudsak avsett för användning på rak, torr, öppen väg med lite trafik. Det är inte tillrådligt att använda ICC-systemet i stadstrafik eller tätbefolkade områden.
ICC-system kommer inte automatiskt anpassa sig efter vägförhållanden. Detta system ska användas i trafik med ett jämnt flöde. Använd inte systemet på vägar med skarpa kurvor, på isiga vägar, i kraftigt regn eller i dimma.
Eftersom det finns en funktionsbegränsning för avståndskontrollsystemet, förlita dig aldrig enbart på att ICC-systemet. Detta system korrigerar inte slarvigt, ouppmärksamt eller frånvarande körning eller övervinner dålig sikt i regn, dimma eller annat dåligt väder. Sakta ner fordonets hastighet genom att trycka ner bromspedalen, beroende på avståndet till framförvarande fordon och omgivningsförhållanden för att upprätthålla ett säkert avstånd mellan fordonen.
När ICC-systemet automatiskt stoppar fordonet kan fordonet automatiskt accelerera om fordonet står stilla i mindre än cirka 3 sekunder. Var beredd att stanna ditt fordon vid behov.
Kontrollera alltid omgivningen innan du startar om fordonet.
Var alltid uppmärksam på fordonets drift och var redo på att manuellt reglera korrekt säkerhetsavstånd. Det kan finns omständigheter då ICC-systemet inte kan hålla det förvalda avståndet mellan fordon (avståndsalternativ) eller vald fordonshastighet.
ICC-systemet upptäcker inte följande objekt:
Stillastående eller långsamma fordon (när bilen närmar sig dem)
Fotgängare eller föremål i körbanan
Mötande fordon i samma fil
Motorcyklar som färdas vid sidan av körfältet
ICC kan inte upptäcka ett fordon framåt under vissa väg-, väder- eller körförhållanden. För att undvika olyckor, använd aldrig ICC-systemet under följande förhållanden:
På vägar med tung trafik i hög hastighet eller skarpa kurvor
På hala väglag t.ex is eller snö, etc.
På en ojämn vägyta, t.ex. en ojämn grusväg.
På branta nedförsbackar (fordonet kan gå över den inställda hastigheten och frekventa inbromsningar kan leda till överhettning av bromsarna).
På upprepad körning i upp- och nerförsbackar
Vid dåligt väder (regn, dimma, snö, etc.)
När sensorns registrering är begränsad (förhållanden som regn, snö, dimma, dammstormar, sandstormar och vägstänk från andra fordon)
När smuts, is, snö eller annat material fastnar på radarsensorns område
När trafikförhållandena gör det svårt att hålla tillräckligt avstånd mellan fordonen p.g.a. frekvent acceleration eller inbromsning
När ett fordon med komplicerad form, t.ex. en släpvagn med bilbärare eller en lastbil/släpvagn med platta lastbädd, befinner sig i närheten av det framförvarande fordonet
När det finns störningar från andra radarkällor
När alltför tungt bagage är lastat i det bakre sätet eller lastområdet på ditt fordon
När du bogserar ett släp eller annat fordon
Under vissa väg- och trafikförhållanden, kan ett fordon eller objekt plötsligen registreras i sensorns detekteringszon och orsaka automatisk bromsning. Var alltid uppmärksam och undvik att använda ICC-systemet under de omständigheter som vi har avrått ifrån i detta varningsavsnitt.
ICC-systemet använder också en multisensitiv frontkamera. Vid följande förhållanden kan kameran inte korrekt registrera ett fordon eller registrering av ett fordon kan vara fördröjd:
Dålig sikt (förhållanden som regn, snö, dimma, dammstormar, sandstormar och vägstänk från andra fordon)
Kamerans område på vindrutan är täckt med imma eller smuts, vattendroppar, is, snö, etc.
Starkt ljus (t.ex. solsken eller helljus från mötande fordon) mot den främre kameran
Starkt ljus gör att området runt fotgängaren hamnar i skugga, vilket gör det svårt att se
En plötslig förändring i ljusstyrka (t.ex. när fordonet körs in i eller ut ur en tunnel eller en skuggig plats eller vid blixtnedslag.)
Farthållarsystemet är utformat för att automatiskt kontrollera radarsensorns funktion inom ramen för systemets begränsningar
Radarsensorns detekteringszon är begränsad. Ett framförvarande fordon måste vara i detekteringszonen för att farthållarsystemet ska kunna hålla valt avstånd till fordonet. Ett framförvarande fordon åker ut från detekteringszonen på grund av dess läge inom samma fil. Motorcyklar kan inte registreras i samma körfält om de inte kör mitt i filen. Ett fordon som kommer in i en körfält framför kan eventuellt inte registreras förrän fordonet kommit helt in i filen.
Om detta inträffar kan det hända att systemet varnar dig genom att systemets kontrollampa blinkar och att ljudsignalen hörs. Du kan behöva kontrollera det korrekta avståndet till det framförvarande fordonet manuellt.


Vid körning på vissa typer av vägar, som slingrande vägar, kuperad terräng, kurviga vägar, smala vägar eller vid vägbyggen kanske radarsensorn upptäcker fordon i ett annat körfält eller tillfälligt inte kan upptäcka ett framförvarande fordon. Detta kan leda till att ICC-systemet bromsar in eller accelererar fordonet.
Detekteringen av fordon kan även påverkas av bilens manövrer (styrning eller position på vägen etc.) eller av fordonets skick.
Om detta inträffar kan det hända att systemet varnar dig genom att farthållarsystemets kontrollampa blinkar och att ljudsignalen oväntat hörs. Du måste reglera avståndet till det framförvarande fordonet manuellt.