Nissan ARIYA 2023 Ägarmanual
9.16. Intelligent Blind Spot Intervention (intelligent dödvinkelvarnare) (tillval)

Om du inte följer varningarna och instruktionerna för korrekt användning av Intelligent Blind Spot Intervention (intelligent dödvinkelvarnare) System kan det leda till allvarlig skada eller dödsfall.
Det Intelligent Blind Spot Intervention (intelligent dödvinkelvarnare) systemet vinkeln ersätter inte korrekta körrutiner och är inte konstruerat för att förhindra kontakt med fordon eller föremål. Använd alltid back- och sidospeglarna vid byte av körfält och vänd dig och titta åt det håll du ska svänga för att kontrollera att det är säkert att göra ett körfältsbyte. Lita aldrig enbart på det Intelligent Blind Spot Intervention (intelligent dödvinkelvarnare) systemet
Det finns en begränsning för radarns identifieringskapacitet. Alla rörliga föremål eller fordon kommer inte att upptäckas. Om du använder det Intelligent Blind Spot Intervention (intelligent dödvinkelvarnare) systemet vinkeln under vissa väg-, mark-, körfältsmarkerings-, trafik- eller väderförhållanden kan det leda till att systemet inte fungerar som det ska. Förlita dig alltid på din egen körförmåga för att undvika olyckstillbud.
Systemet Intelligent Blind Spot Intervention (intelligent dödvinkelvarnare) gör föraren uppmärksam på andra fordon i intilliggande körfält när du byter körfält och hjälper föraren att återföra fordonet till mitten av körfältet.

Systemet Intelligent Blind Spot Intervention (intelligent dödvinkelvarnare) använder radarsensorerna (A) installerade nära den bakre stötfångaren för att upptäcka andra fordon i intilliggande körfält. Förutom radarsensorerna använder systemet Intelligent Blind Spot Intervention (intelligent dödvinkelvarnare) en kamera (B) som är installerad bakom vindrutan för att övervaka körfältsmarkeringarna för ditt körfält.

Radarsensorerna kan upptäcka fordon på båda sidor om ditt fordon inom detekteringszonen så som visas i illustrationen.
Denna detekteringszon startar från ditt fordons sidobackspeglar och sträcker sig ca 3.0 m (10 ft) bakom den bakre kofångaren samt ca 3.0 m (10 ft) åt sidorna.
Den detekterade zonen utökas om ett fordon i ett angränsande körfält närmar sig bakifrån i hög hastighet.

- Sidokontrollampa
- Kontrollampa för aktiverat Intelligent Blind Spot Intervention-system (intelligent dödvinkelvarnare) (på fordonsinformationsskärmen)
- Kontrollampa för Intelligent Blind Spot Intervention (på fordonsinformationsskärmen)
- Dynamiskt förarassistansreglage (modeller utan ProPILOT Assist-system)
- ProPILOT Assist-reglage (modeller med ProPILOT Assist-systemet)