Nissan ARIYA 2023 Ägarmanual
9.22.1. Intelligent Emergency Braking (intelligent nödbromssystem) med system för upptäckt av fotgängare
Om en risk för en främre kollision detekteras kommer systemet Intelligent Emergency Braking (intelligent nödbromssystem) med fotgängaravkänning först att varna föraren genom att tända varningslampan (gul) på fordonsinformationsskärmen och spela upp en akustisk varningssignal. Dessutom tillämpar det Intelligent Emergency Braking (intelligent nödbromssystem) med fotgängardetektion en partiell inbromsning. Om föraren bromsar snabbt och kraftfullt, men systemet upptäcker att det fortfarande finns risk för en kollision framåt, ökar systemet automatiskt bromskraften.
Om föraren inte agerar utfärdar det Intelligent Emergency Braking (intelligent nödbromssystem) med fotgängardetektion den andra visuella varningen (blinkande rött och vitt) och den andra ljudvarningen, varefter systemet tillämpar en partiell inbromsning. Om risken för en kollision är överhängande bromsar systemet automatiskt hårdare.
Det Intelligent Emergency Braking (intelligent nödbromssystem) med fotgängardetektion fungerar när fordonet körs i hastigheter över cirka 5 km/h (3 MPH). För funktionen för upptäckt av fotgängare och cyklister (i förekommande fall) fungerar det Intelligent Emergency Braking (intelligent nödbromssystem) vid hastigheter mellan 10 - 80 km/h (6 - 50 MPH).
Junction Assist (om den är monterad) fungerar vid hastigheter mellan 10 och 25 km/h (6 och 16 MPH).
När du svänger åt vänster eller höger måste svängsignalen vara aktiverad för att säkerställa att mötande fordon kan upptäckas med korsningshjälp.



Bilens bromsbelysning tänds när bromsningen utförs av det Intelligent Emergency Braking (intelligent nödbromssystem) med fotgängardetektion.
När systemet för Intelligent Emergency Braking (intelligent nödbromssystem) med fotgängardetektion upptäcker ett hinder i fordonets väg och visar varningen för Intelligent Emergency Braking (intelligent nödbromssystem) kan ett ljud höras från motorrummet när fordonet förbereder bromsarna för att förbättra reaktionstiden.
Beroende på hastigheten och avståndet till framförvarande fordon eller fotgängare eller cyklist, liksom körsättet och underlagets skick, kan systemet hjälpa föraren att undvika en kollision eller hjälpa till att minska konsekvenserna om en kollision blir oundviklig. Om föraren hanterar ratten, accelererar eller bromsar fungerar den Intelligent Emergency Braking (intelligent nödbromssystem) med fotgängardetektion senare eller fungerar inte.
Om den Intelligent Emergency Braking (intelligent nödbromssystem) med fotgängardetektor har stoppat fordonet står fordonet stilla i cirka 2 sekunder innan bromsarna släpps.
Om bromspedalen är nedtryckt när bromsarna aktiveras av systemet kan du känna att pedalansättningen har förändrats, och du kan höra ett ljud och känna vibrationer. Detta är normalt och betyder inte att det är något fel. Dessutom kan bromskraften ökas genom att öka pedalansättningen.
Den automatiska inbromsningen upphör under följande villkor:
När ratten har vridits så långt det behövs för att undvika en kollision.
När det inte längre registreras något framförvarande fordon eller fotgängare eller cyklist.
När gaspedalen är nertryckt.