Nissan ARIYA 2023 Ägarmanual

9.38. Körning i kallt väder

image
  • Oavsett väderförhållandena ska du köra med försiktighet. Öka och sänk hastigheten med stor försiktighet. Om du accelererar eller saktar ner för snabbt kommer de drivande hjulen att förlora ännu mer av sin dragkraft.

  • Förutsätt alltid att stoppsträckan är längre vid körning i kall väderlek. Bromsning måste påbörjas tidigare än vid torr vägbeläggning.

  • Vid halt väglag måste du hålla större avstånd till framförvarande fordon.

  • Våt is (0°C, 32°F och underkylt regn), mycket kall snö och is medför mycket halt underlag som kan vara svårt att köra på. Fordonet kommer under sådana omständigheter att ha starkt försämrad dragkraft och grepp. Försök undvika att köra på hal is tills vägen har saltats eller sandats.

  • Se upp för hala fläckar (blankis). Sådana fläckar kan uppträda på vägar som för övrigt är isfria eller i skuggiga områden. Om du upptäcker en isfläck framför dig ska du bromsa innan du når fram till den. Försök att inte bromsa medan du befinner dig på isen och undvik alla plötsliga rattmanövrer.

  • Använd inte farthållaren vid halt väglag.

image

För att undvika att litiumjonbatteriet skadas: Förvara inte fordonet i temperaturer under -25 °C (-13 °F) i fler än sju dagar. Om yttertemperaturen är -25°C (-13°F) eller lägre kan litiumjonbatteriet frysa och kan inte laddas eller tillhandahålla ström för att driva fordonet. Flytta fordonet till en varm plats.

image
  • Fordonets räckvidd kan minska väsentligt i extremt kalla förhållanden (till exempel under -20°C (-4°F)).

  • Att använda klimatkontrollsystemet för att värma upp kupén när yttertemperaturen är under 0°C (32°F) använder mer elektricitet och påverkar fordonets räckvidd mer än när man använder värmaren när temperaturen är över 0°C (32°F).

  • Litiumjonbatteriet kräver mer tid för att laddas när litiumjonbatteriets värmare (tillval) är igång.

  • Klimatkontrolls- Timern slås inte på medan Li-jonbatteriets temperaturkontrollsystem fungerar.

Överordnat ämne: