Nissan ARIYA 2023 Ägarmanual
6.17.2. Manuellt eCall-samtal (SOS-knapp)
Du kan göra ett manuellt eCall när tändningslåset står i läge ON genom att trycka på knappen för SOS-samtal SOS placerad på den övre kontrollpanelen.
När strömbrytaren har placerats i läget OFF, om inget nödsamtal har gjorts, stängs eCall-systemet av.

Parkera fordonet på en säker plats och dra åt parkeringsbromsen innan du trycker på SOS-knappen.
Använd denna tjänst endast i nödfall. Olämplig användning av tjänsten kan vara straffbart.

Ställ strömbrytaren i position PÅ.
Tryck på för att öppna kåpan över knappen SOS (1).
Tryck på SOS-knappen (2). Systemet gör ett nödsamtal till larmcentralen. Samtidigt överförs även fordonsinformationen.
När samtalet är uppkopplat kan du tala med larmtjänstpersonalen.
Om du vill avbryta nödsamtalet kan du trycka på och hålla knappen SOS intryckt i några sekunder. Samtalet kan inte avbrytas efter uppringningen.

Under nödsamtalet kan röstvolymen för larmoperatören inte justeras.
Under nödsamtalet stängs Audio från fordonets ljudsystem av.
Efter att knappen SOS har tryckts kan det ta lite tid tills systemet startar anslutningen, beroende på den tekniska miljön och om TCU-enheten används av andra tjänster.
För att undvika att samtalet avbryts får du inte stänga av EV-systemet.
Under nödsamtal avaktiveras anslutningen för Bluetooth®-telefonsystemet med handsfree och telefonsamtal kommer endast att vara tillgängliga via mobiltelefon.
Om nödsamtalet avbryts av någon anledning kan larmcentralen komma att ringa upp fordonet. Denna åtgärd förhindrar inte passageraren/arna i fordonet att göra fler manuella nödsamtal.