Nissan ARIYA 2023 Ägarmanual
10.4.2.4. Reparera däck

Iaktta följande försiktighetsåtgärder när du använder nödreparationssatsen för punkterade däck.
Det är extremt farligt att svälja föreningen. Drick omedelbart så mycket vatten som möjligt och sök omgående läkare.
Skölj väl med rikligt med vatten om föreningen får kontakt med hud eller ögon. Om irritationen fortsätter söker du omgående en läkare.
Förvara reparationsföreningen utom räckhåll för barn.

Ta av hastighetsbegränsningsdekalen från luftkompressorn* och placera den sedan så att föraren kan se den under körning.
*: Kompressorns form kan variera beroende på modeller.
Placera inte hastighetsbegränsningsdekalen på rattnavet, hastighetsmätaren eller över varningslamporna.
Ta ut slangen (1) och elkontakten (2) ur luftkompressorn. Avlägsna flaskhållarens skruvkork från luftkompressorn.
Avlägsna skruvkorken från flaskan med däcktätningsmedel och skruva medurs på flaskan på flaskhållaren. (Lämna flaskans försegling intakt. När flaskan skruvas på flaskhållaren sticks det hål på flaskans försegling.)
Avlägsna däckventilens skruvkork från det punkterade däcket.
Avlägsna slangens (A) skyddskork och skruva på slangen ordentligt på däckventilen. Se till att tryckavluftningsventilen (B) är ordentligt åtdragen. Se till att luftkompressorbrytaren befinner sig i läget OFF (○) och sätt sedan in luftkompressorns elkontakt i eluttaget i fordonet.
Ställ strömbrytaren i position ON. För sedan kompressorbrytaren till läget ON (−) och pumpa upp däcket till det tryck som anges på däckskylten som är fäst på förarsidans mittstolpe, om det går, eller åtminstone till 180 kPa (26 psi). Stäng av luftkompressorn en stund för att kontrollera däcktrycket med tryckmätaren.
Om däcket har pumpats upp till ett högre tryck än det specificerade justerar du däckets tryck genom att släppa ut luft ur det med tryckavluftningsventilen. Kalla däcktryck står angivna på däckskylten på förarsidans mittstolpe.
En ofullständig anslutning mellan slang och däckventil orsakar luftläckage eller stänkande däcktätningsmedel.
Stå inte direkt bredvid det skadade däcket medan det pumpas upp på grund av bristningsrisken. Om det syns sprickor eller bulor stänger du omedelbart av kompressorn.
Det är möjligt att trycket uppnår 600 kPa (87 psi) medan däcket pumpas upp, men det är normalt. Normalt faller trycket inom ca 30 sekunder.
Låt inte kompressorn arbeta mer än 10 minuter.
Om däcktrycket inte ökar till 180 kPa (26 psi) inom 10 minuterkan däcket skadas allvarligt och Kan däcket inte repareras med den här däckreparationssatsen. Kontakta en NISSAN-certifierad elbilsåterförsäljare.
När däcktrycket når specificerat tryck eller minimitrycket 180 kPa (26 psi) stänger du av luftkompressorn. Ta ut elkontakten ur eluttaget och ta snabbt ut slangen ur däckventilen. Fäst skyddskorken och ventilkorken.
Lämna flaskan med däcktätningsmedel på flaskhållaren för att förhindra att däcktätningsmedel spiller ut.
Kör omgående fordonet under 10 minuter eller 3 km (2 miles) med en hastighet på 80 km/h (50 MPH) eller mindre.
Efter körning ser du till att luftkompressorbrytaren befinner sig i läget OFF (○) och skruva sedan på slangen ordentligt på däckventilen. Kontrollera däcktrycket med tryckmätaren.
Om däcktrycket faller under 130 kPa (19 psi)
Kan däcket inte repareras med den här däckreparationssatsen. Kontakta en NISSAN-certifierad elbilsåterförsäljare.
Om däcktrycket är 130 kPa (19 psi) eller högre men lägre än det specificerade trycket
För kompressorbrytaren till läget ON (−) och pumpa däcket upp till det specificerade trycket. Upprepa sedan stegen från 8.
Om trycket sjunker igen, Kan däcket inte repareras med den här däckreparationssatsen. Kontakta en NISSAN-certifierad elbilsåterförsäljare.
När däcktrycket är det specificerade trycket
Den temporära reparationen är slutförd.
Kontakta en NISSAN-certifierad återförsäljare av elfordon för reparation/byte av däck så snart som möjligt.

Återanvänd inte flaskan med däcktätningsmedel eller slangen.
För en ny däcktätningsflaska och slang, kontakta en NISSAN-certifierad återförsäljare av elbilar.