Nissan ARIYA 2023 Ägarmanual

9.1.7. Säkerhet vid körning

Ert fordon är konstruerat för körning på både väg och i terräng. Undvik att köra i djupt vatten eller lera eftersom detta fordon är tänkt för fritidsbruk och inte som en konventionell terrängbil.

Tänk på att tvåhjulsdrivna (2WD) modeller inte besitter samma prestanda som fyrhjulsdrivna (4WD) modeller vid körning under svåra terrängförhållanden och frigöring från fastkörning i djup snö, gyttja etc.

Observera följande enkla regler:

image
  • Iakttag försiktighet under körning i terräng och undvik riskfyllda områden. Samtliga personer som kör eller åker i bilen ska alltid ha säkerhetsbälte på sig. Detta håller både dig själv och dina passagerare fastspända på plats vid körning i svår terräng.

  • Kör inte fordonet i kraftiga sidolut. Kör antingen rakt uppför eller rakt nedför en brant sluttning. Terrängfordon välter lättare sidledes än framåt/bakåt.

  • Många sluttningar är för branta oavsett fordon. Om du ändå kör uppför den kan det hända att motorn stannar. Om du kör nedför dem kan det hända att du förlorar kontrollen över hastigheten. Om du kör på tvären kan fordonet slå runt.

  • Byt inte växel medan du kör nedför backar eftersom detta kan medföra att du förlorar kontrollen över bilen.

  • Var försiktig om du ändå måste köra upp på kullar och berg. På toppen kan det finnas en brant sluttning eller annan fara som kan orsaka en olycka.

  • Om EV-systemet stannar eller du av något annat skäl inte kan nå krönet på en brant backe ska du aldrig försöka vända fordonet. Fordonet kan välta eller slå runt. Backa alltid rakt ned med R (backväxeln) vald. Backa aldrig nedför i N (neutralläge) med enbart broms, eftersom det kan innebära att du tappar kontrollen.

  • Kraftig ihållande ansättning av färdbromsarna under körning i nedförsbacke kan leda till att bromsarna överhettas och fordonets bromsförmåga mattas av. En situation som kan resultera i att kontrollen över fordonet förloras och att en olycka inträffar. Bromsa lätt och använd B-området för att kontrollera hastigheten.

  • Osäkrad last kan kastas runt i fordonet vid körning i svår terräng. Säkra lasten så att den inte kastas runt och att den inte kan skada dig eller dina passagerare.

  • För att undvika ytterligare höjning av bilens tyngdpunkt, ska takräckets (tillval) angivna lastkapacitet inte överskridas och se till att lasten är jämt fördelad. Säkra tyngre lasten i lastutrymmet så lågt och så långt fram som möjligt. Förse inte bilen med däck som är större än de som specificeras i denna instruktionsbok. Detta kan få bilen att välta.

  • Håll tummarna borta från rattkransens insida och rattekrarna vid körning i terräng. Ratten kan röra sig plötsligt och skada dina händer. Kör istället med samtliga fingrar på rattkransens utsida.

  • Före varje användning ska du se till att alla i bilen har säkerhetsbältet på.

  • Sänk hastigheten i stark motvind. Med en förhöjd tyngdpunkt påverkas ditt fordon lättare av kraftiga kastbyar. Med lägre hastigheter behåller du kontrollen lättare.

  • Överskrid aldrig däckens prestanda, inte ens med inkopplad fyrhjulsdrift (4WD) (modeller med fyrhjulsdrift (4WD)).

  • På fordon med fyrhjulsdrift (4WD) ska du inte försöka lyfta två hjul från marken och med växelspaken välja något körläge eller backläget medan EV-systemet är igång. Om du gör det kan drivlinan skadas eller så kan fordonet plötsligt sättas i rörelse, vilket kan orsaka allvarliga skador på fordonet eller personskada.

  • Försök inte testa ett fordon som är utrustat med 4WD på en dynamometer för 2-hjul eller liknande utrustning även om de andra två hjulen är upplyfta från marken. Kom ihåg att informera testanläggningens personal om att ditt fordon är utrustat med 4WD innan det placeras på en dynamometer. Om fel testutrustning används kan drivlinan skadas eller fordonet plötsligt sättas i rörelse, vilket kan orsaka allvarliga skador på fordonet eller personskada.

  • Om ett hjul lyfts från marken pga. ojämnt underlag ska du inte spinna hjulet i onödan (4WD modell).

  • Kraftig acceleration, häftiga rattmanövrer eller inbromsningar kan leda till att du förlorar kontrollen över fordonet.

  • Om det är möjligt ska häftiga rattmanövrar alltid undvikas, i synnerhet i höga hastigheter. Ditt fordon har en högre tyngdpunkt än en vanlig passagerarbil. Fordonet är inte konstruerat för kurvtagning i samma hastighet som vanliga passagerarbilar. Om fordonet hanteras felaktigt kan det leda till att kontrollen förloras och/eller att fordonet slår runt.

  • Använd alltid däck av samma typ och med samma dimensioner, fabrikat, konstruktion (diagonaldäck eller radialdäck) och däckmönster på alla fyra hjulen. Montera vinteranordningar för förbättrat väggrepp på framhjulen när du kör på halt underlag och kör försiktigt.

  • Se till att kontrollera bromsarna direkt efter körning genom gyttja eller vattendrag. Se

    .
  • Undvik att parkera din bil i branta backar. Om du lämnar bilen och den rullar framåt eller åt sidan, kan du skadas.

  • När du kör terräng, t.ex. i sand lera eller vatten som når högre än hjulnaven krävs mer underhåll av bilen. Se underhållsschemat i "9. Underhåll och scheman".

Överordnat ämne: