Nissan LEAF 2023 Ägarmanual
9.17.8. Använda IEB-systemet med fotgängaravkänning
Intelligent Emergency Braking (IEB) (det intelligenta nödbromssystemet) fungerar när ditt fordon framförs i en hastighet över 5 km/h (3 MPH). För funktionen fotgängaravkänning är det intelligenta nödbromssystemet med fotgängaravkänning aktiverat vid hastigheter mellan 10 och 60 km/h (6 och 37 MPH).
Om en risk för en främre kollision detekteras kommer IEB-systemet att ge en första varning till föraren genom att kontrollampan för framförvarande fordon blinkar och en akustisk varningssignal hörs. Dessutom utför IEB-systemet en partiell inbromsning. Om föraren bromsar snabbt och kraftfullt efter varningen och IEB-systemet upptäcker att det fortfarande finns möjlighet för en kollision, kommer systemet automatiskt att öka bromskraften.
Om risken för en kollision är överhängande och föraren inte vidtar någon åtgärd, kommer IEB-systemet att ge föraren en andra varning genom att blinka med varningslampan (röd) för IEB-systemet, ge en akustisk varningssignal och därefter automatiskt utföra en hårdare inbromsning.
Om en risk för en främre kollision med en fotgängare detekteras kommer IEB-systemet ge föraren en varning genom att blinka med varningslampan (röd) för IEB-systemet, ge en akustisk signal och utföra en partiell inbromsning. Om föraren bromsar snabbt och kraftfullt efter varningen och IEB-systemet upptäcker att det fortfarande finns möjlighet för en kollision, kommer systemet automatiskt att öka bromskraften. Om risken för en kollision är överhängande och föraren inte vidtar någon åtgärd utför IEB-systemet automatiskt en hårdare inbromsning.
Bilens bromsljus tänds vid bromsning med det intelligenta nödbromssystemet (IEB).
När det intelligenta nödbromssystemet (IEB) registrerar ett hinder i fordonets väg och visar IEB-varningen kan ett ljud höras från motorrummet eftersom fordonet förbereder bromsarna för att förbättra svarstiden.
Beroende på hastigheten och avståndet till framförvarande fordon eller fotgängare, liksom körsättet och underlagets skick, kan systemet hjälpa föraren att undvika en kollision eller hjälpa till att minska konsekvenserna om en olycka blir oundviklig. Om föraren använder ratten, accelererar eller bromsar, kommer det intelligenta nödbromssystemet (IEB) att reagera senare eller inte alls.
Den automatiska inbromsningen upphör under följande villkor:
När ratten har vridits så långt det behövs för att undvika en kollision.
När gaspedalen är nertryckt.
När det inte längre finns ett fordon eller fotgängare registrerade framför.
Om det intelligenta nödbromssystemet (IEB) har stannat fordonet kommer fordonet att förbli stilla i cirka 2 sekunder innan bromsarna släpps.