Nissan LEAF 2023 Ägarmanual
9.11.2. Begränsningar för I-BSI-systemet
Nedan anges begränsningarna för I-BSI-systemet. Om du inte framför fordonet i enlighet med dessa systembegränsningar kan detta leda till allvarliga personskador eller dödsfall.
Systemet I-BSI kan inte identifiera alla fordon under alla förhållanden.
Radarsensorerna kanske inte alltid kan upptäcka och aktivera I-BSI-systemet för vissa föremål såsom:
Fotgängare, cyklar eller djur.
Fordon så som motorcyklar, fordon med låg höjd eller fordon med högre markfrigång.
Fordon som förblir i detekteringszonen när du accelererar från stillastående.
Mötande fordon.
Ett fordon som kör in i ett intilliggande körfält vid en hastighet som är ungefär densamma som ditt fordon.
Ett fordon som mycket snabbt närmar sig bakifrån.
Ett fordon som du mycket snabbt kör om.
Ett fordon som snabbt passerar genom detekteringszonen.
Radarsensorernas detekteringszon är utformade utifrån körbanor av standardbredd. När du kör i ett brett körfält, kanske radarsensorerna inte alltid upptäcker fordon i ett intilliggande körfält. När du kör i ett smalt körfält, kan radarsensorerna komma att detektera fordon som kör två körfält bort.
Radarsensorerna är utformade för att ignorera de flesta stillastående föremål, även om föremål såsom skyddsräcken, murar, lövverk och parkerade fordon emellanåt kan detekteras. Detta är ett normalt driftsförhållande.
Följande förhållanden kan reducera radarns förmåga att upptäcka andra fordon:
Svåra väderförhållanden
Vägstänk
Is/frost/smuts som ansamlats på fordonet
Fäst inte etiketter (inklusive transparant material), installera tillbehör eller måla ytterligare färg i närheten av radarsensorerna. Dessa förhållanden kan reducera radarns förmåga att upptäcka andra fordon.
Kameran kanske inte kan upptäcka körfältsmarkeringar i följande situationer och I-BSI-systemet kanske inte fungerar normalt.
På vägar med många parallella körfältsmarkeringar, körfältsmarkeringar som har bleknat eller inte målats tydligt, gulmarkerade körfältsmarkeringar, körfältsmarkeringar som inte är standard eller körfältsmarkeringar som är täckta med vatten, smuts, snö osv.
På vägar där gamla körfältsmarkeringar fortfarande går att upptäcka.
På vägar med skarpa kurvor.
På vägar med skarpt kontrasterande objekt såsom skuggor, snö, vatten, hjulspår, fogar eller linjer efter vägreparationer.
På vägar där körfält går ihop eller isär.
När fordonets färdriktning inte är i linje med körfältsmarkeringarna.
När du kör nära fordonet framför dig och det hindrar räckvidden av körfältskameraenheten.
När regn, snö eller smuts fastnar på vindrutan framför en körfältskameraenhet.
När strålkastarna inte lyser starkt på grund av smuts på linsen eller om de är felriktade.
När starkt ljus kommer in i en körfältskameraenhet. (Till exempel: ljus lyser direkt mot fordonets front vid soluppgång eller solnedgång.)
Vid en plötslig förändring i ljusstyrka. (Till exempel: när fordonet kör in i eller lämnar en tunnel eller passerar under en bro.)
Använd inte I-BSI-systemet under följande förhållanden eftersom systemet kanske inte fungerar normalt.
Vid dåligt väder (till exempel regn, dimma, snö osv.)
Vid körning på halt väglag, som på is eller snö osv.
Vid körning på slingrande eller ojämna vägar.
När ett körfält är avstängt på grund av vägarbete.
Vid körning i ett provisoriskt eller tillfälligt körfält.
Vid körning på vägar där körfältsbredden är för smal.
Vid körning med däck som inte är inom normala däckförhållanden (till exempel slitna däck, lågt däcktryck, monterat reservhjul, snökedjor, icke-standardhjul).
När fordonet är utrustat med bromsdelar eller hjulupphängningskomponenter som inte är originaldelar.
Överdrivet högt ljud (t.ex. ljudsystemvolym, öppet fönster) kan överrösta ljudsignalen så att den inte uppfattas.