Nissan LEAF 2023 Ägarmanual

9.11.2. Begränsningar för I-BSI-systemet

image

Nedan anges begränsningarna för I-BSI-systemet. Om du inte framför fordonet i enlighet med dessa systembegränsningar kan detta leda till allvarliga personskador eller dödsfall.

  • Systemet I-BSI kan inte identifiera alla fordon under alla förhållanden.

  • Radarsensorerna kanske inte alltid kan upptäcka och aktivera I-BSI-systemet för vissa föremål såsom:

    • Fotgängare, cyklar eller djur.

    • Fordon så som motorcyklar, fordon med låg höjd eller fordon med högre markfrigång.

    • Fordon som förblir i detekteringszonen när du accelererar från stillastående.

    • Mötande fordon.

    • Ett fordon som kör in i ett intilliggande körfält vid en hastighet som är ungefär densamma som ditt fordon.

    • Ett fordon som mycket snabbt närmar sig bakifrån.

    • Ett fordon som du mycket snabbt kör om.

    • Ett fordon som snabbt passerar genom detekteringszonen.

  • Radarsensorernas detekteringszon är utformade utifrån körbanor av standardbredd. När du kör i ett brett körfält, kanske radarsensorerna inte alltid upptäcker fordon i ett intilliggande körfält. När du kör i ett smalt körfält, kan radarsensorerna komma att detektera fordon som kör två körfält bort.

  • Radarsensorerna är utformade för att ignorera de flesta stillastående föremål, även om föremål såsom skyddsräcken, murar, lövverk och parkerade fordon emellanåt kan detekteras. Detta är ett normalt driftsförhållande.

  • Följande förhållanden kan reducera radarns förmåga att upptäcka andra fordon:

    • Svåra väderförhållanden

    • Vägstänk

    • Is/frost/smuts som ansamlats på fordonet

  • Fäst inte etiketter (inklusive transparant material), installera tillbehör eller måla ytterligare färg i närheten av radarsensorerna. Dessa förhållanden kan reducera radarns förmåga att upptäcka andra fordon.

  • Kameran kanske inte kan upptäcka körfältsmarkeringar i följande situationer och I-BSI-systemet kanske inte fungerar normalt.

    • På vägar med många parallella körfältsmarkeringar, körfältsmarkeringar som har bleknat eller inte målats tydligt, gulmarkerade körfältsmarkeringar, körfältsmarkeringar som inte är standard eller körfältsmarkeringar som är täckta med vatten, smuts, snö osv.

    • På vägar där gamla körfältsmarkeringar fortfarande går att upptäcka.

    • På vägar med skarpa kurvor.

    • På vägar med skarpt kontrasterande objekt såsom skuggor, snö, vatten, hjulspår, fogar eller linjer efter vägreparationer.

    • På vägar där körfält går ihop eller isär.

    • När fordonets färdriktning inte är i linje med körfältsmarkeringarna.

    • När du kör nära fordonet framför dig och det hindrar räckvidden av körfältskameraenheten.

    • När regn, snö eller smuts fastnar på vindrutan framför en körfältskameraenhet.

    • När strålkastarna inte lyser starkt på grund av smuts på linsen eller om de är felriktade.

    • När starkt ljus kommer in i en körfältskameraenhet. (Till exempel: ljus lyser direkt mot fordonets front vid soluppgång eller solnedgång.)

    • Vid en plötslig förändring i ljusstyrka. (Till exempel: när fordonet kör in i eller lämnar en tunnel eller passerar under en bro.)

  • Använd inte I-BSI-systemet under följande förhållanden eftersom systemet kanske inte fungerar normalt.

    • Vid dåligt väder (till exempel regn, dimma, snö osv.)

    • Vid körning på halt väglag, som på is eller snö osv.

    • Vid körning på slingrande eller ojämna vägar.

    • När ett körfält är avstängt på grund av vägarbete.

    • Vid körning i ett provisoriskt eller tillfälligt körfält.

    • Vid körning på vägar där körfältsbredden är för smal.

    • Vid körning med däck som inte är inom normala däckförhållanden (till exempel slitna däck, lågt däcktryck, monterat reservhjul, snökedjor, icke-standardhjul).

    • När fordonet är utrustat med bromsdelar eller hjulupphängningskomponenter som inte är originaldelar.

  • Överdrivet högt ljud (t.ex. ljudsystemvolym, öppet fönster) kan överrösta ljudsignalen så att den inte uppfattas.

Överordnat ämne: