Nissan LEAF 2023 Ägarmanual
9.16.3.4. Begränsningar i farthållarläget fordonsavståndsläge
Nedan anges begränsningarna för ICC-systemet. Om du inte framför fordonet i enlighet med dessa systembegränsningar kan detta leda till allvarliga personskador eller dödsfall.
Systemet är i huvudsak avsett för användning på rak, torr, öppen väg med lite trafik. Det är inte tillrådligt att använda systemet i stadstrafik eller tätbefolkade områden.
Detta system kommer inte automatiskt anpassa sig efter vägförhållanden. Detta system ska användas i trafik med ett jämnt flöde. Använd inte systemet på vägar med skarpa kurvor, branta uppförs- eller nedförsbackar, på isiga vägar, i kraftigt regn eller i dimma.
Eftersom det finns en funktionsbegränsning för avståndskontrollsystemet, förlita dig aldrig enbart på att ICC-systemet. Detta system korrigerar inte vårdslös, ouppmärksam eller disträ körning. Det bemästrar inte heller dålig sikt i regn, dimma eller annat dåligt väder. Sakta ner fordonets hastighet genom att trycka ner bromspedalen, beroende på avståndet till framförvarande fordon och omgivningsförhållanden för att upprätthålla ett säkert avstånd mellan fordonen.
Om fordonet framöver stannar kommer ditt fordonet att sakta ner till stillastående läge inom systemets begränsningar. Systemet inaktiveras när det bedömer att fordonet står stilla och en varningssignal kommer att ljuda. För att förhindra att fordonet rör på sig måste föraren trycka ned bromspedalen.
Var alltid uppmärksam på fordonets drift och var redo på att manuellt reglera korrekt säkerhetsavstånd. Det kan finns omständigheter då farthållarläget distansavståndsläge inte kan behålla det förvalda avståndet mellan fordon (avståndsalternativ) eller vald fordonshastighet.
Systemet kan misslyckas registrera fordonet framför dig i vissa väg- eller väderförhållanden. För att undvika olyckor, använd aldrig ICC-systemet under följande förhållanden:
På vägar där trafiken är tät eller det finns skarpa kurvor
På hala väglag t.ex is eller snö, etc.
Vid dåligt väder (regn, dimma, snö, etc.)
När regn, snö eller smuts kommer i vägen för systemsensorn
I branta uppförsbackar (fordonet kan överskrida den inställda hastigheten och frekvent bromsande kan resultera i att bromsarna överhettas)
På upprepad körning i upp- och nerförsbackar
När trafikförhållandena gör det svårt att hålla tillräckligt avstånd mellan fordonen p.g.a. frekvent acceleration eller inbromsning
Störningar från andra radarkällor.
Under vissa väg- och trafikförhållanden, kan ett fordon eller objekt plötsligen registreras i sensorns detekteringszon och orsaka automatisk bromsning. Det kan hända att du måste reglera avstånd från andra fordon med gaspedalen. Var alltid uppmärksam och undvik att använda farthållarsystemet under de omständigheter som vi har avrått ifrån i detta avsnitt.
Radarsensorn kan inte identifiera följande objekt:
Stillastående och långsamma fordon
Fotgängare eller föremål i körbanan
Mötande fordon i samma fil
Motorcyklar som färdas vid sidan av körfältet
Sensorn detekterar generellt sett signalerna som returneras från fordonet framöver. Om sensorn inte kan detektera signaler från fordonet framöver, kan det hända att farthållarsystemet inte kan behålla det förvalda avståndet.
Här följer några förutsättningar där sensorn inte kan detektera signaler:
När snö eller stänk från andra fordon minskar sensorns sikt
När alltför tungt bagage är lastat i det bakre sätet eller bagageutrymmet på ditt fordon
Farthållarsystemet är utformat för att automatiskt kontrollera sensorns funktion inom ramen för systemets begränsningar. När sensorn är smutsig eller blockeras kommer systemet automatiskt att inaktiveras. Om sensorn är täckt med is eller en genomskinlig/halvgenomskinlig påse/väska etc. är i vägen, kan systemet ha problem att upptäcka dem. I dessa fall kan det hända att fordonsavståndsläget inte kan inaktiveras och inte har möjlighet att behålla det valda avståndet till fordon framöver. Kontrollera och rengör sensorn regelbundet.
Radarsensorns detekteringszon är begränsad. Ett fordon framöver måste vara i detekteringszonen för att farthållarsystemets fordonsavståndsläge ska kunna behålla valt avstånd till fordon framöver.
Ett framförvarande fordon åker ut från detekteringszonen på grund av dess läge inom samma fil. Motorcyklar kan inte registreras i samma körfält om de inte kör mitt i filen. Ett fordon som kommer in i en körfält framför kan eventuellt inte registreras förrän fordonet kommit helt in i filen. Om detta inträffar kan det hända att systemet varnar dig genom att systemets kontrollampa blinkar och att ljudsignalen hörs. Det kan hända att föraren måste reglera avståndet till fordonet framöver manuellt.
Vid körning på vissa typer av vägar, som slingrande vägar, kuperad terräng, kurviga vägar, smala vägar eller vid vägbyggen kanske radarsensorn upptäcker fordon i ett annat körfält eller tillfälligt inte kan upptäcka ett framförvarande fordon. Detta kan leda till att ICC-systemet bromsar in eller accelererar fordonet.
Detekteringen av fordon kan även påverkas av bilens manövrer (styrning eller position på vägen etc.) eller av fordonets skick. Om detta inträffar kan det hända att systemet varnar dig genom att farthållarsystemets kontrollampa blinkar och att ljudsignalen oväntat hörs. Du måste reglera avståndet till det framförvarande fordonet manuellt.