Nissan LEAF 2023 Ägarmanual
10.3.2.3. Däcktrycksövervakningssystem (TPMS) (om sådant är monterat)
- (A) Däckventil med sensor
Om TPMS-kontrollampan tänds under körning:
undvik kraftiga rattmanövrar
undvik häftig inbromsning
sänk fordonets hastighet
kör till sidan av vägen på ett säkert ställe
stanna fordonet så snart som möjligt.
Om du kör med för lågt däcktryck kan däcken få bestående skador och förstöras. Fordonet kan skadas allvarligt, vilket kan leda till olycka och allvarliga personskador.
Kontrollera däcktrycken i alla fyra däck. Korrigera däcktrycket till det rekommenderade kalla däcktrycket (COLD) som anges på däcktrycksskylten för att släcka TPMS-kontrollampan (”AV”). Om däcket är punkterat, byt ut det mot ett nytt däck så snart som möjligt.
När ett reservdäck monteras eller ett hjul byts ut, kommer TPMS inte att fungera och kontrollampan för lågt däcktryck kommer att blinka i cirka 1 minut. Kontrollampan fortsätter att lysa efter 1 minut. Se noga till att följa alla instruktioner för hjul ersättning och kontrollera att TPMS-systemet monteras korrekt.
Byte till andra däck än de som föreskrivs av NISSAN kan innebära att däcktrycksövervakningssystemet (TPMS) inte fungerar korrekt.
Originalnödtätningsmedel från NISSAN eller något likvärdigt kan användas för tillfällig reparation av ett däck. Spruta inte in någon däcklagningsvätska eller -aerosol i däcken, eftersom det kan orsaka fel i däcktryckssensorerna. (för modeller som inte är utrustade med nödreparationssats)
NISSAN rekommenderar att endast det NISSAN original nödtätningsmedel som medföljer fordonet används. Andra typer av tätningsmedel kan skada ventilskafttätningen vilket kan medföra att däcktrycket förloras. Besök en erfaren LEAF-reparatör, t.ex. en NISSAN-certifierad elbilsåterförsäljare så snart som möjligt efter användning av ett däcktätningsmedel (för modeller utrustade med nödreparationssats för punkterat däck).
Om fordonet körs med en punktering, kan detta skada däckets TPMS-sensor.
Däcktrycksövervakningssystemets TPMS funktion kan påverkas negativt om fordonet förses med snökedjor eller om hjulen är begravda i snö.
Sätt inte metallfilm eller metallföremål (antenn etc.) på rutorna. Det störa mottagningen av signalerna från däcktrycksgivarna, vilket medför att däcktrycksövervakningssystemet (TPMS) inte fungerar korrekt.
Vissa apparater och sändare kan tillfälligt störa funktionen hos TPMS så att TPMS-kontrollampan tänds. Några exempel:
Verksamheter eller elektrisk utrustning som använder liknande radiofrekvenser i närheten av fordonet.
En sändare som använder liknande frekvenser används inne i eller i närheten av fordonet.
En dator (eller liknande utrustning) eller DC/AC-omriktare används inne i eller i närheten av fordonet.
Böj aldrig ventilerna när du pumpar upp däcken och kontrollerar däcktrycket.
Använd originalventilskyddshattar från NISSAN som uppfyller skyddshattsspecifikationerna från leveransen.
Använd inte metallskyddshattar.
Passa in skyddshattarna korrekt. Utan skyddshattarna kan ventilen och däcktrycksövervakningssensorerna skadas.
Undvik skador på ventiler och sensorer när hjulen läggs på lagring eller när nya däck passas in på fälgarna.
Byt ut TPMS-sensorns ventilskaft (inklusive ventilinsats och ventilhatt) och skruv (tillval) om däcken byts ut pga. slitage eller ålder. Skruven (tillval) skall vara korrekt monterad med en vridmomentinställning på 1,4 ± 0,1 Nm. TPMS-sensorerna kan användas igen.
Däcktrycksövervakningssystemet (TPMS) övervakar trycket i alla hjul/däck förutom reservdäcket (tillval). När TPMS-varningslampan tänds tillsammans med TPMS-däckplaceringsvarningslampan (på fordonsinformationsskärmen), är ett eller flera däck signifikant under rätt trycknivå Om du kör fordonet med för lågt däcktryck, aktiveras TPMS och TPMS-varningslampan förblir tänd tillsammans med TPMS-däckplaceringsvarningslampan. Detta system inaktiveras först när däcktrycket har korrigerats och fordonet körs i hastigheter över 25 km/h (16 MPH).
Mer detaljer om TPMS finns i
.