Nissan LEAF 2023 Ägarmanual
3.1. Elbilssystemet
LEAF är en elbil. Vissa av fordonets system fungerar annorlunda och har andra funktionsegenskaper än fordon som är utrustade med en intern förbränningsmotor. Av detta skäl är det viktigt att noggrant granska hela bruksanvisningen. Den huvudsakliga skillnaden är att LEAF drivs av elektricitet. LEAF kräver ingen och kan inte använda någon bensin, som ett fordon som drivs av en traditionell förbränningsmotor. LEAF använder elektricitet som lagras i litiumjonbatteriet. Fordonets litiumjonbatteri måste laddas med elektricitet innan man kan köra fordonet. När fordonet används laddas litiumjonbatteriet gradvis ur. Om litiumjonbatteriet laddas ur helt så fungerar inte fordonet förrän batteriet har laddats upp igen.
Fordonet använder två typer av batterier. Det ena är 12-voltsbatteriet, som är likadant som batteriet i fordon som drivs av en bensin- eller dieselmotor, och det andra är litiumjonbatteriet (högspänning).
12-voltsbatteriet ger ström till fordonssystem och -funktioner som audiosystemet, krocksäkerhetssystem, strålkastare och vindrutetorkare.
Litiumjonbatteriet ger ström till elmotorn (dragmotor) som förflyttar fordonet.
Litiumjonbatteriet laddar även 12-voltsbatteriet.
Fordonet måste vara anslutet för att Li-jon-batteriet ska laddas. Dessutom kan fordonssystemet förlänga körräckvidden genom att omvandla drivkraft till elektricitet som lagras i litiumjonbatteriet när fordonet saktar ner eller körs i nedförsbacke. Detta kallas regenerativ bromsning. Fordonet anses vara ett miljövänligt fordon eftersom det inte avger avgaser, som koldioxid och kväveoxid.