Nissan LEAF 2023 Ägarmanual
9.12.1. Fordon närmar sig från sidan
Bild 7: Sidokontrollampan tänds om ett fordon kommer in i detekteringszonen från endera sidan.
Radarsensorerna kanske inte kan detektera ett fordon som körs i ungefär samma hastighet som ditt fordon när det kommer in i detekteringszonen.
Bild 8: Om föraren aktiverar blinkersen medan ett annat fordon befinner sig i detektionszonen, blinkar sidoindikatorlampan och en signal ljuder två gånger.
Om föraren aktiverar blinkern innan ett fordon kommer in i detekteringszonen kommer sidokontrollampan att blinka men ingen varningssignal hörs när ett annat fordon detekteras.
Bild 9: Om I-BSI-systemet är aktiverat och ditt fordon närmar sig en körfältsmarkering medan ett annat fordon finns i detekteringszonen avger systemet en akustisk varningssignal (tre gånger) och sidokontrollampan blinkar. Systemet I-BSI aktiveras för att återföra fordonet till mitten av körfältet.
Bild 10: Systemet I-BSI fungerar inte om ditt fordon befinner sig på en körfältsmarkering när ett annat fordon kommer in i detekteringszonen. I detta fall är endast BSW-systemet aktiverat.
Radarsensorerna kanske inte kan detektera ett fordon som körs i ungefär samma hastighet som ditt fordon när det kommer in i detekteringszonen.
Om föraren aktiverar blinkern innan ett fordon kommer in i detekteringszonen, kommer sidokontrollampan att blinka men ingen varningssignal hörs när det andra fordonet detekteras.
Systemet I-BSI kommer inte att aktiveras eller kommer att stängas av och endast en varningssignal hörs under följande förhållanden:
När bromspedalen är nedtryckt.
Om fordonet accelereras när I-BSI-systemet är aktivt.
Vid snabb rattmanövrering.
När varningar från systemen ICC, I-FCW eller Intelligent Emergency Braking (intelligent nödbromssystem, IEB) med fotgängaravkänning ljuder.
När varningsblinkers används.
Vid kurvkörning i hög hastighet.