Nissan LEAF 2023 Ägarmanual
3.2.3.1. För modeller med 40-kWh-batteri (tillval)
Litiumjonbatteriets värmare fungerar inte om tillgänglig litiumjonbatteriladdning är lägre än ca 15 % och laddaren inte är ansluten till fordonet. För att förhindra att litiumjonbatteriet fryser ska du inte lämna bilen i en miljö där temperaturen kan gå under -17 °C (-1 °F) om inte fordonet är anslutet till ett laddningsuttag. Ladda litiumjobbatteriet så snart som möjligt efter den tillgängliga laddningen är runt 15% eller mindre.
Litiumjonbatteriets värmare bidrar till att förhindra att litiumjonbatteriet fryser och betydande sänkningar av litiumjonbatteriets effekt i låga temperaturer. Litiumjonbatteriets värmare slås på automatiskt när litiumjonbatteriets temperatur är ca -17 °C (-1 °F) eller lägre. Litiumjonbatteriets värmare slås av automatiskt när litiumjonbatteriets temperatur är ca -10 °C (14 °F) eller högre.
Litiumjonbatteriets värmare använder ström från en extern källa när en laddare är ansluten till fordonet. Litiumjonbatteriets värmare använder ström från litiumjonbatteriet när laddaren inte är ansluten till fordonet och i så fall minskar den tillgängliga laddningen i litiumjonbatteriet.
Anslut laddaren till fordonet och ställ strömbrytaren i läget OFF när du parkerar fordonet på en plats där temperaturen kan gå under -17 °C (-1 °F). Detta förser litiumjonbatteriets värmare med en extern strömkälla när den är igång och laddar inte ur litiumjonbatteriet.
Kontrollamporna för laddningsstatus tänds i ett visst mönster när litiumjonbatteriets värmare är igång. Kontrollamporna för laddningsstatus använder samma mönster för att indikera att 12-voltsbatteriet laddas, och att Luftkond- timern eller fjärrstyrd klimatkontroll (modeller med navigationssystem) är igång. Kontrollamporna för laddningsstatus ändras inte om litiumjonbatteriets värmare är igång samtidigt som funktionerna ovan. Se
.Litiumjonbatteriets värmare använder ström från litiumjonbatteriet för sin drift även om fordonet är anslutet till en laddare, när:
Fordonets strömbrytare står i läget ON.
Det inte kommer någon elström till laddningsutrustningen.
När litiumjonbatteriets värmare redan är igång med hjälp av en extern strömkälla kommer den att fortsätta att använda den externa strömkällan, även om strömbrytaren ställs i läge ON.
Fordonets körräckvidd minskas om litiumjonbatteriets värmare är igång (litiumjonbatteriets temperatur ca -17 °C (-1 °F) eller lägre) medan fordonet körs. Du kan behöva ladda litiumjonbatteriet tidigare än vid varmare yttertemperaturer.
Litiumjonbatteriet kräver mer tid för att laddas när litiumjonbatteriets värmare är igång.
Uppskattad laddningstid som visas på mätaren ökar när litiumjonbatteriets värmare är igång.
Litiumjonbatteriet laddas eventuellt inte till förväntad nivå om laddningstimern används samtidigt som litiumjonbatteriets värmare.
För modeller med navigationssystem: När litiumjonbatteriets värmare är igång samtidigt som strömbrytaren står i läget OFF och laddaren inte är ansluten till fordonet kommer det att skickas ett e-postmeddelande för att påminna dig om att ansluta laddaren. Se den separat tillhandahållna instruktionsboken för navigationssystemet.