Nissan LEAF 2023 Ägarmanual
4.2. Försiktighetsåtgärder vid laddning

Om du använder medicinsk elektrisk apparatur, som implanterbar pacemaker eller kardiovaskulär defibrillator, ska du konsultera tillverkaren av den elektriska medicinska apparaturen om effekterna som laddning kan ha på implanterbar apparatur innan du påbörjar laddningen. Laddning kan påverka funktionen.
Se till att det inte finns något vatten eller främmande material i laddningsporten, laddningskontakten eller elkontakten, och att de inte är skadade eller påverkade av rost eller korrosion. Om du upptäcker något av dessa förhållanden ska du inte ladda litiumjonbatteriet. Det kan resultera i en kortslutning eller elstöt och kan orsaka en brand som kan resultera i allvarlig personskada eller dödsfall.
För att undvika allvarlig personskada eller dödsfall när litiumjonbatteriet laddas ska du vara medveten om följande försiktighetsåtgärder:
Rör inte vid laddningsportens, laddningskontaktens eller kontakt för hushållsladdning.
Rör inte vid fordonet och laddningsutrustningen (laddstation, Mode 3-kabel,EVSE) när det åskar. Det kan orsaka en elektrisk stöt.
Du får inte demontera eller ändra laddningsporten eller laddningsutrustningen (hushållsladdstation, Mode 3-kabelEVSE). Det kan orsaka en brand.
Om du upptäcker ovanlig lukt eller rök som kommer från fordonet ska du avsluta laddningen omedelbart.
Var försiktig så du inte låter dina händer, ditt hår, dina smycken eller kläder komma i kontakt med, eller fastna i, dragmotorns kylfläkt. Motorns kylfläkt kan starta när som helst under laddning.
När du har använt din Mode 3-kabel eller din EVSE (tillval) och om du placerar den i fordonet, fäst den ordentligt med förvaringsnätet i bagageutrymmet. Se
. Annars kan det bli till en projektil och orsaka allvarliga personskador vid kraftig inbromsning eller en kollision.NISSAN rekommenderar varmt att du laddar din NISSAN LEAF hemma med en NISSAN-rekommenderad, särskilt avsedd, hushållsladdstation. En EN61851-kompatibel hushållsladdstation måste installeras på en särskilt avsedd 220–240 V-krets av en behörig professionell elektriker, certifierad av en NISSAN-rekommenderad Electro-Mobility Operator (EMO).

För att undvika skada på laddningsutrustningen:
Stäng inte laddningsportsluckan utan att stänga laddningsportens lock.
Utsätt inte laddningsutrustningen för stötar.
Du ska inte dra eller vrida laddningskabeln.
Se till att stänga laddningsportsluckan med laddningsportslocket när laddningen är avslutad. Om laddningsportsluckan stängs när laddningsportens lock är öppet kan vatten eller främmande material ta sig in genom laddningsporten.
Ladda inte när ett chassiöverdrag används på fordonet. Det kan orsaka skada på laddningskontakten.
Försök inte utföra starthjälp på 12-voltsbatteriet samtidigt som litiumjonbatteriet laddas. Om du gör det kan det skada fordonet eller laddningsutrustning och du kan skada dig själv eller andra. Se
.Stick inte in andra objekt än laddningskontakten i laddningsporten, eftersom detta kan skada laddningsporten.

När du laddar litiumjonbatteriet ska du ställa strömbrytaren i position OFF. När strömbrytaren är i läge PÅ kommer litiumjonbatteriet inte att börja laddas.
För din egen säkerhet kommer fordonet, om laddningskontakten är ansluten till fordonet med strömbrytaren i läget READY (redo att köra), automatiskt att växla till läget ON. Eftersom laddningen inte kommer att inledas med strömbrytaren i detta läge ska du se till att ställa den i läge OFF.
Det kan ta längre tid att ladda litiumjonbatteriet med en snabbladdare om fordonet står parkerat på en kall plats under en lång tid. Det kan ta längre tid att ladda litiumjonbatteriet med snabbladdaren om litiumjonbatteriets temperatur är hög eller låg. För ytterligare information, se
.Strömbrytaren kan ställas till positionen ON och man kan använda klimatkontroll- och navigationssystemet (modeller med navigationssystem) samtidigt som litiumjonbatteriet laddas. Men eftersom dessa funktioner förbrukar litiumjonbatteriets ström tar det längre för litiumjonbatteriet att blir helt laddat. Ställ strömbrytaren i position OFF för att minska litiumjonbatteriets laddningstid.
Om strömmen bryts under laddningen så startar laddning igen automatiskt när strömmen kommer tillbaks.
Det rekommenderas att man låter laddningskabeln vara ansluten för att spara litiumjonbatteriets energi när värmaren och luftkonditioneringen används fjärrstyrt (modeller med navigationssystem).
Om laddningsporten är frusen ska du smälta isen. Efter isen har smält kan du ladda litiumjonbatteriet. Om du ansluter laddningskontakten med våld kan det orsaka ett fel.
Om främmande material har kommit in i laddningskontakten eller laddningsporten och det inte är möjligt att ansluta den ska du inte försöka upprätta anslutningen med våld. Kontakta en erfaren LEAF-reparatör, t.ex. en NISSAN-certifierad elbilsåterförsäljare. Om du ansluter laddningskontakten med våld kan det orsaka skada på laddningsutrustningen och fordonet.
Det finns ett hål på laddningsporten för dränering av vatten. Ladda inte om dräneringshålet blockeras eller om vatten fastnar inuti laddningsporten.. Kontakta en erfaren LEAF-reparatör, t.ex. en NISSAN-certifierad elbilsåterförsäljare.