Nissan LEAF 2023 Ägarmanual

9.11.1.1. Handhavande av I-BSI-systemet

Systemet I-BSI är aktiverat vid hastigheter överstigande 60 km/h (37 MPH).

Om radarsensorerna upptäcker ett fordon i detekteringszonen tänds sidokontrollampan (1).

Om blinkern sedan aktiveras, avger systemet en ljudsignal (två gånger) och sidokontrollampan blinkar. Sidokontrollampan fortsätter att blinka tills det upptäckta fordonet har lämnat identifieringsområdet. Ljusstyrkan för sidokontrollampan justeras automatiskt beroende på omgivningens ljusstyrka.

Om I-BSI-systemet är aktiverat och ditt fordon närmar sig en körfältsmarkering medan ett annat fordon finns i detekteringszonen avger systemet en akustisk varningssignal (tre gånger) och sidokontrollampan blinkar. Systemet I-BSI aktiveras för att återföra fordonet till mitten av körfältet. Systemet I-BSI fungerar oavsett om blinkern används.

image
  • I-BSI-varningen och systemtillämpningen aktiveras endast om sidokontrollampan redan är tänd när ditt fordon närmar sig en körfältsmarkering. Om ett annat fordon kommer in i detekteringszonen efter att ditt fordon har korsat en körfältsmarkering kommer ingen I-BSI-varning eller systemtillämpning att aktiveras. (För ytterligare information, se

    ).
  • Systemet I-BSI aktiveras typiskt sett tidigare än Intelligent Lane Intervention (intelligent filbytesvarnare) när ditt fordon närmar sig en körfältsmarkering.

Slå på I-BSI-systemet genom att trycka på ProPILOT Assist-reglaget på ratten (modeller med ProPILOT Assist) eller reglaget för dynamisk förarassistans (modeller utan ProPILOT Assist) efter att EV-systemet har startats. Kontrollampan I-BSI ON tänds. Tryck på ProPILOT Assist-reglaget eller reglaget för dynamisk förarassistans igen för att stänga av I-BSI-systemet. Kontrollampan för I-BSI slocknar.

image
  • 1 Fordonsinformationsskärm
  • 2 Dynamiskt förarassistansreglage (modeller utan ProPILOT Assist-system)
Överordnat ämne: