Nissan LEAF 2023 Ägarmanual

9.17.5.3. ICC-systemets begränsningar

image

Nedan anges begränsningarna för ICC-systemet. Om du inte framför fordonet i enlighet med dessa systembegränsningar kan detta leda till allvarliga personskador eller dödsfall:

  • ICC-systemet är i huvudsak avsett för användning på rak, torr, öppen väg med lite trafik. Det är inte tillrådligt att använda ICC-systemet i stadstrafik eller tätbefolkade områden.

  • ICC-system kommer inte automatiskt anpassa sig efter vägförhållanden. Detta system ska användas i trafik med ett jämnt flöde. Använd inte systemet på vägar med skarpa kurvor, branta uppförs- eller nedförsbackar, på isiga vägar, i kraftigt regn eller i dimma.

  • Eftersom det finns en funktionsbegränsning för avståndskontrollsystemet, förlita dig aldrig enbart på att ICC-systemet. Detta system korrigerar inte vårdslös, ouppmärksam eller disträ körning. Det bemästrar inte heller dålig sikt i regn, dimma eller annat dåligt väder. Sakta ner fordonets hastighet genom att trycka ner bromspedalen, beroende på avståndet till framförvarande fordon och omgivningsförhållanden för att upprätthålla ett säkert avstånd mellan fordonen.

  • När ICC-systemet automatiskt stannar fordonet, kan ditt fordon automatiskt accelerera om fordonet stått stilla i mindre än ca 3 sekunder. Var beredd att stanna ditt fordon vid behov.

  • Var alltid uppmärksam på fordonets drift och var redo på att manuellt reglera korrekt säkerhetsavstånd. Det kan finns omständigheter då ICC-systemet inte kan hålla det förvalda avståndet mellan fordon (avståndsalternativ) eller vald fordonshastighet.

  • Systemet kan misslyckas registrera fordonet framför dig i vissa väg- eller väderförhållanden. För att undvika olyckor, använd aldrig ICC-systemet under följande förhållanden:

    • På vägar med tung trafik i hög hastighet eller skarpa kurvor

    • På hala väglag t.ex is eller snö, etc.

    • Vid dåligt väder (regn, dimma, snö, etc.)

    • När regn, snö eller smuts fastnar på stötfångaren runt avståndssensorn

    • I branta uppförsbackar (fordonet kan överskrida den inställda hastigheten och frekvent bromsande kan resultera i att bromsarna överhettas)

    • På upprepad körning i upp- och nerförsbackar

    • När trafikförhållandena gör det svårt att hålla tillräckligt avstånd mellan fordonen p.g.a. frekvent acceleration eller inbromsning

    • Störningar från andra radarkällor.

  • Under vissa väg- och trafikförhållanden, kan ett fordon eller objekt plötsligen registreras i sensorns detekteringszon och orsaka automatisk bromsning. Var alltid uppmärksam och undvik att använda ICC-systemet under de omständigheter som vi har avrått ifrån i detta varningsavsnitt.

ICC-systemet upptäcker inte följande objekt:

  • Stillastående eller långsamma fordon

  • Fotgängare eller föremål i körbanan

  • Mötande fordon i samma fil

  • Motorcyklar som färdas vid sidan av körfältet

Här är några vissa förutsättningar under vilka, radarn inte kan korrekt registrera ett fordon framför och systemet inte fungerar korrekt:

  • När sensorns registrering är begränsad (förhållanden som regn, snö, dimma, dammstormar, sandstormar och vägstänk från andra fordon)

  • Körning i en brant nedförsbacke eller på vägar med skarpa kurvor

  • Körning på ojämna vägar, t.ex. en ojämn grusväg

  • Om smuts, is, snö eller annat material täcker radarn

  • Ett fordon med komplicerad form som en bil med släp eller lastbilar med flak är nära framförvarande fordon.

  • Störningar från andra radarkällor

  • När alltför tungt bagage är lastat i det bakre sätet eller lastområdet på ditt fordon.

Farthållarsystemet är utformat för att automatiskt kontrollera radarsensorns funktion inom ramen för systemets begränsningar.

Radarsensorns detekteringszon är begränsad. Ett framförvarande fordon måste vara i detekteringszonen för att farthållarsystemet ska kunna hålla valt avstånd till fordonet. Ett framförvarande fordon åker ut från detekteringszonen på grund av dess läge inom samma fil. Motorcyklar kan inte registreras i samma körfält om de inte kör mitt i filen. Ett fordon som kommer in i en körfält framför kan eventuellt inte registreras förrän fordonet kommit helt in i filen.

Om detta inträffar kan det hända att systemet varnar dig genom att systemets kontrollampa blinkar och att ljudsignalen hörs. Du kan behöva kontrollera det korrekta avståndet till det framförvarande fordonet manuellt.

ICC-systemet (med ProPILOT Assist) använder en främre multi-sensorkamera. Vid följande förhållanden kan kameran inte korrekt registrera ett fordon eller registrering av ett fordon kan vara fördröjd:

  • Dålig sikt (förhållanden som regn, snö, dimma, dammstormar, sandstormar och vägstänk från andra fordon).

  • Kamerans område på vindrutan är täckt med imma eller smuts, vattendroppar, is, snö, etc.

  • Starkt ljus (t.ex. solsken eller helljus från mötande fordon) mot den främre kameran.

  • Starkt ljus gör att området runt fotgängaren hamnar i skugga, vilket gör det svårt att se.

  • En plötslig förändring i ljusstyrka (t.ex. när fordonet körs in i eller ut ur en tunnel eller en skuggig plats eller vid blixtnedslag).

Vid körning på vissa typer av vägar, som slingrande vägar, kuperad terräng, kurviga vägar, smala vägar eller vid vägbyggen kanske radarsensorn upptäcker fordon i ett annat körfält eller tillfälligt inte kan upptäcka ett framförvarande fordon. Detta kan leda till att radarsystemet bromsar in eller accelererar fordonet.

Detekteringen av fordon kan även påverkas av bilens manövrer (styrning eller position på vägen etc.) eller av fordonets skick.

Om detta inträffar kan det hända att systemet varnar dig genom att farthållarsystemets kontrollampa blinkar och att ljudsignalen oväntat hörs. Du måste reglera avståndet till det framförvarande fordonet manuellt.

Överordnat ämne: