Nissan LEAF 2023 Ägarmanual
9.17.8.2. IEB-system med fotgängaravkänning – systembegränsningar
Nedan anges begränsningarna för IEB-systemet. Om du inte framför fordonet i enlighet med dessa systembegränsningar kan detta leda till allvarliga personskador eller dödsfall.
Det intelligenta nödbromssystemet kan inte identifiera alla fordon eller fotgängare under alla förhållanden.
IEB-systemet upptäcker inte följande:
Fotgängare som är små (till exempel barn) eller som befinner sig i sittande ställning, använder leksaker/skateboards, står på skotrar eller sitter i rullstolar eller som inte står upp eller är gående.
Djur av alla storlekar.
Hinder (till exempel last eller skräp) på vägbanan eller i vägkanten.
Mötande eller korsande fordon.
Fordon där däcken är svåra att se eller där formen på fordonets baksida är otydlig eller inte syns.
Parkerade fordon.
IEB-systemet har vissa prestandabegränsningar.
Om ett stillastående fordon står i fordonets väg kommer det intelligenta nödbromssystemet inte att fungera när fordonet körs i hastigheter över cirka 80 km/h (50 MPH).
Funktionen för detektering av fotgängare kommer inte att fungera när fordonet körs i hastigheter över ca 60 km/h (37 MPH) eller under ca 10 km/h (6 MPH).
För fotgängare kommer IEB-systemet inte att utfärda den första varningen.
IEB-systemet fungerar kanske inte korrekt eller upptäcker kanske inte ett framförvarande fordon eller en fotgängare under följande förhållanden:
Vid dålig sikt (förhållanden som regn, snö, dimma, dammstormar, sandstormar, rök och vägstänk från andra fordon).
Om smuts, is, snö, dimma eller annat material täcker vindrutans radarsensorområde eller kameraområde.
Om starkt ljus (till exempel solljus eller strålkastare i helljusläge) kommer in i den främre kameran eller om en plötslig förändring av ljusstyrkan inträffar (till exempel vid körning in i en tunnel eller vid åskväder med blixtar).
I mörka eller svagt upplysta förhållanden, till exempel nattetid eller i tunnlar, inklusive fall där fordonets strålkastare är släckta eller lyser svagt, eller där fordonets baklyktor är släckta.
När kameran är felaktigt riktad.
Vid körning i en brant nedförsbacke, på vägar med skarpa kurvor och/eller på ojämna eller obelagda vägar.
Om det finns störningar från andra radarkällor.
När fordonets position eller rörelse ändras snabbt eller markant (till exempel körfältsbyte, vändning av fordonet, häftiga rattrörelser, plötslig acceleration eller inbromsning).
När ditt fordon eller det framförvarande fordonet eller fotgängaren förflyttar sig snabbt eller markant så att systemet inte hinner upptäcka och reagera i tid (till exempel fotgängare som rör sig snabbt mot fordonet på nära håll, fordon som kör in framför din bil, byter körfält, svänger, gör häftiga rattrörelser, accelererar eller bromsar plötsligt).
När fordonet eller fotgängaren är förskjuten från fordonets framåtgående bana.
Om hastighetsskillnaden mellan de två fordonen är liten.
Om fotgängarens profil är delvis skymd eller oidentifierbar, till exempel på grund av att personen transporterar bagage, drar en barnvagn, är klädd i skrymmande eller mycket löst sittande kläder eller accessoarer eller befinner sig i en unik kroppsställning (till exempel håller händerna upplyfta).
Om en person har dålig kontrast mot bakgrunden, till exempel bär kläder med färg eller mönster som liknar bakgrunden.
I cirka 15 sekunder efter start av EV-systemet.
Om framförvarande fordon har en unik eller ovanlig form, extremt låg eller hög markfrigång, eller har ovanlig last eller är smalt (till exempel en motorcykel).
När fordonet eller fotgängaren är belägen nära en trafikskylt, ett reflekterande område (till exempel vatten på vägen) eller befinner sig i skugga.
När flera fotgängare står i grupp.
När sikten mot fotgängaren döljs av ett fordon eller annat föremål.
Systemets prestanda kan försämras under följande förhållanden:
Fordonet körs på en hal väg.
Fordonet körs i en sluttning.
Alltför tungt bagage är lastat i det bakre sätet eller i bagageutrymmet på din bil.
Systemet är utformat för att automatiskt kontrollera sensorns funktion (radar och kamera), inom vissa gränser. Systemet upptäcker eventuellt inte vissa sorters hinder av sensorområdet så som till exempel is, snö eller dekaler. I dessa fall kan systemet inte varna föraren. Kontrollera, rengör och frigör områdena runt sensorerna regelbundet.
I vissa väg- eller trafikförhållanden kan det intelligenta nödbromssystemet (IEB) oväntat utföra partiell bromsning. När acceleration är nödvändig ska gaspedalen trampas ner för att förbikoppla systemet.
IEB-systemet kan aktiveras när ett mönster, föremål, skugga eller ljus upptäcks som liknar konturerna av fordon, fotgängare eller om de har samma storlek och position som ett fordons baklyktor.
Systemet kan förbli aktivt när det framförvarande fordonet svänger till höger eller vänster.
Systemet kan aktiveras när ditt fordon närmar sig och kör om ett framförvarande fordon.
Beroende på vägens form (kurvig väg, på väg in i och ut ur en kurva, slingrande väg, körfältsreglering, byggarbeten osv.) kan systemet aktiveras tillfälligt för det mötande fordonet framför ditt fordon.
IEB-systemet kan reagera på:
föremål i vägkanten (vägmärke, skyddsräcke, fotgängare, fordon osv.)
föremål ovanför vägbanan (låg bro, vägmärke osv.)
föremål på vägbanan (järnvägsspår, galler, stålplåt osv.)
föremål i parkeringsgarage (balkar, pelare osv.)
fotgängare eller motorcyklar som närmar sig körfältet
fordon, fotgängare eller föremål i angränsande körfält eller nära fordonet
mötande fotgängare
föremål på vägbanan (t.ex. träd)
En fotgängare närmar sig körbanan framför fordonet.
Bromssträckan ökar i halt väglag.
Buller stör varningssignalen så att den kanske inte hörs.
Vid körning på vissa typer av vägar, som slingrande vägar, kuperad terräng, kurviga vägar, smala vägar eller vid vägbyggen kanske sensorn upptäcker fordon i ett annat körfält eller tillfälligt inte kan upptäcka ett framförvarande fordon. Detta kan leda till att systemet fungerar felaktigt.
Detekteringen av fordon kan även påverkas av bilens manövrer (styrning eller position på vägen etc.) eller av fordonets skick. Om detta inträffar kan det hända att systemet varnar dig genom att systemets kontrollampa blinkar och att ljudsignalen oväntat hörs. Du måste reglera avståndet till det framförvarande fordonet manuellt.