Nissan LEAF 2023 Ägarmanual
9.11.1. Intelligent Blind Spot Intervention (intelligent dödvinkelvarnare, I-BSI) (tillval)
Om du inte följer dessa varningar och instruktioner vad gäller korrekt användning av I-BSI-systemet kan detta leda till allvarliga skador eller dödsfall.
Systemet I-BSI ersätter inte korrekt fordonsmanövrering och är inte utformat för att förhindra kontakt med fordon eller föremål. Använd alltid back- och sidospeglarna vid byte av körbana, och vänd dig och titta i riktningen du vill röra dig mot för att kontrollera att det är säkert att göra ett körbanebyte. Lita aldrig enbart på I-BSI-systemet.
Det finns en begränsning för radarns eller sonarns identifieringskapacitet. Alla rörliga föremål eller fordon kommer inte att upptäckas. Användning av I-BSI-systemet under vissa väg-, mark-, körfältsmarkerings-, trafik- eller väderförhållanden kan orsaka felaktig systemfunktion. Förlita dig alltid på din egen körförmåga för att undvika olyckstillbud.
Systemet I-BSI hjälper föraren att uppmärksamma andra fordon i angränsande körfält vid körfältsbyte och hjälper föraren att återföra fordonet till mitten av körfältet.
Systemet I-BSI använder radarsensorerna (A) installerade nära den bakre stötfångaren för att upptäcka andra fordon i intilliggande körfält. Förutom radarsensorerna använder I-BSI-systemet en kamera (B) som är installerad bakom vindrutan för att övervaka körfältsmarkeringarna i ditt körfält.
Radarsensorerna kan upptäcka fordon på båda sidor om ditt fordon inom detekteringszonen så som visas i illustrationen.
Detekteringszonen startar från ditt fordons sidobackspeglar och sträcker sig ca 3,0 m (10 ft) bakom den bakre kofångaren samt ca 3,0 m (10 ft) åt sidorna.
Sidokontrollampa
Kontrollampa för identifiering av döda vinkeln (BSW)
Kontrollampa för aktiverad Intelligent Blind Spot Intervention (intelligent dödvinkelvarnare, I-BSI)
ProPILOT Assist-reglage (modeller med ProPILOT Assist)
Dynamiskt förarassistansreglage (modeller utan ProPILOT Assist-system)