Nissan LEAF 2023 Ägarmanual

9.26.3.2. Körning i kallt väder

image
  • Oavsett väderförhållandena ska du köra med försiktighet. Öka och sänk hastigheten med stor försiktighet. Om du accelererar eller saktar ner för snabbt kommer de drivande hjulen att förlora ännu mer av sin dragkraft.

  • Förutsätt alltid att stoppsträckan är längre vid körning i kall väderlek. Bromsning måste påbörjas tidigare än vid torr vägbeläggning.

  • Vid halt väglag måste du hålla större avstånd till framförvarande fordon.

  • Våt is (0°C (32°F) och underkylt regn), mycket kall snö och is medför mycket halt underlag som kan vara svårt att köra på. Fordonet kommer under sådana omständigheter att ha starkt försämrad dragkraft och grepp. Försök undvika att köra på hal is tills vägen har saltats eller sandats.

  • Se upp för hala fläckar (blankis). Sådana fläckar kan uppträda på vägar som för övrigt är isfria eller i skuggiga områden. Om du upptäcker en isfläck framför dig ska du bromsa innan du når fram till den. Försök att inte bromsa medan du befinner dig på isen och undvik alla plötsliga rattmanövrer.

  • Använd inte farthållaren vid halt väglag.

image

För att undvika att litiumjonbatteriet skadas:

  • Förvara inte fordonet i temperaturer under -25 °C (-13 °F) i fler än sju dagar.

  • Om utomhustemperaturen är -25 °C (-13 °F) eller lägre kan litiumjonbatteriet frysa och kan inte laddas eller tillhandahålla ström för att driva fordonet. Flytta fordonet till en varm plats.

image
  • Anslut laddaren till fordonet och ställ strömbrytaren i läget OFF när du parkerar fordonet på en plats där temperaturen kan gå under -17 °C (-1 °F). Detta förser litiumjonbatteriets värmare (tillval) med en extern strömkälla när den är igång och laddar inte ur litiumjonbatteriet. (för modeller med 40 kWh-batteri)

  • Anslut laddaren till fordonet och ställ strömbrytaren i läget OFF när du parkerar fordonet på en plats om temperaturen kan gå under -20 °C (-4 °F). Litiumjonbatteriets värmare använder automatiskt ström från antingen den externa strömkällan eller från litiumjonbatteriet, baserat på den återstående laddningsnivån i litiumjonbatteriet. (för modeller med 62 kWh-batteri)

  • Fordonets körräckvidd minskas om litiumjonbatteriets värmare (tillval) är igång (litiumjonbatteriets temperatur ca -17 °C (-1 °F) eller lägre) medan fordonet körs. Du kan behöva ladda litiumjonbatteriet tidigare än vid varmare yttertemperaturer.

  • Litiumjonbatteriet kräver mer tid för att laddas när litiumjonbatteriets värmare (tillval) är igång.

  • Uppskattad laddningstid som visas på mätaren och navigationssystemet ökar när litiumjonbatteriets värmare (tillval) är igång.

  • Fordonets körräckvidd kan minska väsentligt i extremt kalla förhållanden (till exempel under -17 °C (-1 °F)).

  • Att använda klimatkontrollsystemet för att värma upp kupén när utomhustemperaturen är under 0 °C (32 °F) använder mer elektricitet och påverkar fordonets körräckvidd mer än när man använder värmaren när temperaturen är över 0 °C (32 °F).

  • Luftkond prestanda minskar när man använder Luftkond- Timern eller fjärrstyrd klimatkontroll när litiumjonbatteriuppvärmaren (tillval) är igång. (för modeller med 40 kWh-batteri)

  • Luftkond timern eller den fjärrstyrda klimatkontrollen (modeller med navigationssystem) slås inte på när litiumjonbatteriets värmare är i drift. Det är inte ett funktionsfel. (för modeller med 62 kWh-batteri)

  • Litiumjonbatteriet laddas eventuellt inte till förväntad nivå med laddningstimern om en [Starttid] och [Sluttid] ställs in samtidigt som litiumjonbatteriets värmare (tillval) är igång.

  • Ställ endast in laddningstimern [Sluttid] vid laddning i kallt väder. Fordonet avgör automatiskt när laddningen ska börja, så att litiumjonbatteriet laddas fullt oavsett om litiumjonbatteriets värmare (tillval) är igång.

Överordnat ämne: