Nissan LEAF 2023 Ägarmanual
3.2. Li-ion-batteriets
Ditt fordon innehåller ett förseglat litiumjonhögspänningsbatteri. Om litiumjonbatteriet avfallshanteras på fel sätt finns det en risk för allvarliga brännskador och elstötar som kan resultera i allvarliga skador eller dödsfall och även en risk för miljöskador.
För att undvika att litiumjonbatteriet skadas:
Utsätt inte fordonet för extrema omgivningstemperaturer under längre perioder.
Förvara inte fordonet i temperaturer under -25°C (-13°F) i över sju dagar.
Lämna inte ditt fordon över 14 dagar när litiumjonbatteriets mätare för tillgänglig laddning når noll eller nära noll.
Använd inte litiumjonbatteriet i något annat syfte.
Om yttertemperaturen är -25°C (-13°F) eller lägre kan litiumjonbatteriet frysa och kan inte laddas eller tillhandahålla ström för att driva fordonet. Flytta fordonet till en varm plats.
Litiumjonbatteriets kapacitet att hålla en laddning kommer att, som för alla sådana batterier, minska med tiden och användning. När batteriet åldras och kapaciteten minskar kommer det att resultera i en minskad räckvidd jämfört med den ursprungliga räckvidden när fordonet var nytt. Detta är normalt, förväntat och indikerar inte något fel på ditt litiumjonbatteri.
Litiumjonbatteriet har en begränsad livslängd och när dess laddningskapacitet faller under en viss nivå tänds elbilssystemets varningslampa. Ägaren ska lämna in sitt fordon för en inspektion och eventuellt batteribyte.
Litiumjonbatteriet har en begränsad livslängd. Kontakta en erfaren LEAF-reparatör, t.ex. en NISSAN-certifierad elbilsåterförsäljare, för information om återvinning eller kassering av litiumjonbatteriet. Försök inte återvinna eller kassera litiumjonbatteriet själv.