Nissan LEAF 2023 Ägarmanual

3.2. Li-ion-batteriets

image

Ditt fordon innehåller ett förseglat litiumjonhögspänningsbatteri. Om litiumjonbatteriet avfallshanteras på fel sätt finns det en risk för allvarliga brännskador och elstötar som kan resultera i allvarliga skador eller dödsfall och även en risk för miljöskador.

image

För att undvika att litiumjonbatteriet skadas:

  • Utsätt inte fordonet för extrema omgivningstemperaturer under längre perioder.

  • Förvara inte fordonet i temperaturer under -25°C (-13°F) i över sju dagar.

  • Lämna inte ditt fordon över 14 dagar när litiumjonbatteriets mätare för tillgänglig laddning når noll eller nära noll.

  • Använd inte litiumjonbatteriet i något annat syfte.

image
  • Om yttertemperaturen är -25°C (-13°F) eller lägre kan litiumjonbatteriet frysa och kan inte laddas eller tillhandahålla ström för att driva fordonet. Flytta fordonet till en varm plats.

  • Litiumjonbatteriets kapacitet att hålla en laddning kommer att, som för alla sådana batterier, minska med tiden och användning. När batteriet åldras och kapaciteten minskar kommer det att resultera i en minskad räckvidd jämfört med den ursprungliga räckvidden när fordonet var nytt. Detta är normalt, förväntat och indikerar inte något fel på ditt litiumjonbatteri.

  • Litiumjonbatteriet har en begränsad livslängd och när dess laddningskapacitet faller under en viss nivå tänds elbilssystemets varningslampa. Ägaren ska lämna in sitt fordon för en inspektion och eventuellt batteribyte.

  • Litiumjonbatteriet har en begränsad livslängd. Kontakta en erfaren LEAF-reparatör, t.ex. en NISSAN-certifierad elbilsåterförsäljare, för information om återvinning eller kassering av litiumjonbatteriet. Försök inte återvinna eller kassera litiumjonbatteriet själv.

Överordnat ämne: