Nissan LEAF 2023 Ägarmanual
10.3.4. Om litiumjonbatteriet laddas ur helt
Om indikatorlampan för effektbegränsning tänds är dragmotorns effekt begränsad, vilket resulterar i minskad fordonshastighet. Parkera på en säker plats innan litiumjonbatteriet är helt urladdat och det inte finns någon ström kvar som kan driva fordonet. Kontakta Vägassistans (se ditt NISSAN LEAF garanti- och underhållshäfte).
Om möjligt, placera strömbrytaren i läget AV när du väntar på hjälp för att undvika att 12-voltsbatteriet laddas ur.
Om litiumjonbatteriet laddas ur helt:
Fordonet ställs automatiskt i läget ON och det kommer inte att vara möjligt att ställa om till läget READY.
Fordonet ställs automatiskt om till läget N (neutral) och det kommer inte att vara möjligt att köra fordonet.
Om fordonet befinner sig i läget N (neutral), och litiumjonbatteriet och 12-voltsbatteriet laddas ur helt, kan fordonet inte ställas i läget P (parkering) och parkeringsbromsen kan inte dras åt. Om detta händer ska du placera lämpliga stoppklossar både framför och bakom ett hjul så att fordonet inte kan sättas i rörelse. Om du inte blockerar ett hjul riskerar du att fordonet oväntat sätts i rörelse vilket kan leda till allvarliga personskador eller dödsfall.
För att placera fordonet i läget REDAN , så att bilen kan köras, ska litiumjonbatteriet laddas tills körräckvidden på instrumentpanelen ändras från “---” till ett numeriskt avstånd.
Viss vibration kan uppstå när fordonet stannar om litiumjonbatteriet blir helt urladdat. Det är inte ett funktionsfel.
Om litiumjonbatteriet är helt urladdat, måste det ladda tills dess att varningslampan för låg batteriladdning (gul) stängs av (vit).