Nissan LEAF 2023 Ägarmanual

9.23.4. Regenerativt bromssystem

Det huvudsakliga syftet för det regenerativa bromssystemet är att tillhandahålla viss energi för att hjälpa till att ladda upp litiumjonbatteriet och öka räckvidden. En sekundär fördel är "motorbromsning" som inträffar när den regenerativa bromsningen aktiveras. Den regenerative bromsningens nivå varierar beroende på litiumjonbatteriets laddningsstatus.

I D-området tillhandahåller det regenerativa bromssystemet viss inbromsning och genererar energi till litiumjonbatteriet när gaspedalen släpps upp. Energi genereras även när bromspedalen används.

Om du flyttar växelspaken till position B och tar bort din fot från gaspedalen så ökar mängden regenerativ bromsning jämfört med om du kör i position D (kör). Vid körning i hög hastighet kan du emellertid eventuellt känna att regenerativ bromsning ger mindre retardation än vad motorbromsning i ett vanligt fordon skulle göra. Detta är normalt.

Det regenerativa bromssystemet tillhandahåller mindre inbromsning när litiumjonbatteriet är fulladdat. Regenerativ bromsning minskas automatiskt när litiumjonbatteriet är fulladdat för att undvika att litiumjonbatteriet blir överladdat. Regenerativ bromsning minskas även automatiskt när batteriets temperatur är hög/låg (indikeras av de röda/blåa zonerna på batteriets temperaturmätare) för att förhindra att litiumjonbatteriet skadas.

Bromspedalen ska användas för att sakta ner eller stoppa fordonet beroende på trafik- eller vägförhållanden. Fordonets bromsar påverkas inte av det regenerativa bromssystemets funktion.

image
  • När du använder de regenerativa bromsarna kan du eventuellt höra ett ljud som kommer från det regenerativa bromssystemet. Det är en normal funktionsegenskap i en elbil.

  • Om strömbrytaren är i någon annan position än PÅ eller READY, kan du stoppa fordonet genom att trycka ner bromspedalen. Det krävs dock större fottryck på bromspedalen för att stoppa fordonet, och bromssträckan blir längre eftersom bromsningen inte stöds någon servofunktion.

  • När man trycker ner bromspedalen kommer bromspedalen inte kännas mjuk eller kan eventuellt ändras när det regenerativa bromssystemet aktiveras. Det elektroniskt styrda bromssystemet fungerar dock normalt och detta indikerar inte ett fel.

Överordnat ämne: