Nissan LEAF 2023 Ägarmanual
10.3.2.7. Reparera däck
Vidta följande säkerhetsåtgärder när du använder däckreparationsförening.
Det är extremt farligt att svälja föreningen. Drick omedelbart så mycket vatten som möjligt och sök omgående läkare.
Skölj väl med rikligt med vatten om föreningen får kontakt med hud eller ögon. Om irritationen fortsätter söker du omgående en läkare.
Förvara reparationsföreningen utom räckhåll för barn.
Ta av hastighetsbegränsningsdekalen från luftkompressorn och placera den sedan så att föraren kan se den under körning.
Placera inte hastighetsbegränsningsdekalen på rattnavet, hastighetsmätaren eller över varningslamporna.
Ta ut slangen (1) och elkontakten (2) ur luftkompressorn. Avlägsna flaskhållarens skruvkork från luftkompressorn.
Avlägsna skruvkorken från flaskan med däcktätningsmedel och skruva medurs på flaskan på luftkompressorns flaskhållare.
Lämna flaskans försegling intakt. När flaskan skruvas på flaskhållaren sticks det hål på flaskans försegling.
Avlägsna däckventilens skruvkork från det punkterade däcket.
Avlägsna slangens (A) skyddskork och skruva på slangen ordentligt på däckventilen. Se till att tryckavluftningsventilen (B) är ordentligt åtdragen. Se till att luftkompressorbrytaren befinner sig i läget OFF (O) och sätt sedan in luftkompressorns elkontakt i eluttaget i fordonet.
Tryck strömbrytaren till läge ACC. Tryck sedan kompressorbrytaren till läget ON (−) och pumpa upp däcket till det tryck som anges på däck- och lastinformationsdekalen som är fäst på förarsidans mittstolpe, om det går, eller åtminstone till 180 kPa (26 psi). Stäng av luftkompressorn en stund för att kontrollera däcktrycket med tryckmätaren.
Om däcket har pumpats upp till ett högre tryck än det specificerade minskar du däckets tryck genom att släppa ut luft ur det med tryckavluftningsventilen.
Låt inte kompressorn arbeta mer än 10 minuter. Det kan leda till att 12-voltsbatteriet laddas ur.
Kompressorns däcktrycksmätare kan visa ett tryck på 600 kPa (87 psi) under ungefär 30 sekunder när däcket pumpas. Tryckmätaren indikerar trycket inuti tätningsflaskan. När tätningsmedlet har sprutats in i däcket sjunker tryckmätaren och indikerar det faktiska däcktrycket.
För att undvika allvarliga personskador när man använder nödreparationssatsen för punkterat däck:
Fäst kompressorslangen ordentligt i däckets ventil. Om man inte gör det kan tätningsmedlet spruta upp i luften och hamna i dina ögon eller på din hud.
Stå inte direkt bredvid det skadade däcket medan det pumpas upp på grund av bristningsrisken. Om det syns sprickor eller bulor stänger du omedelbart av kompressorn.
Om däcktrycket inte ökar till 180 kPa (26 psi) inom 10 minuterkan däcket skadas allvarligt och däcket inte repareras med den här däckreparationssatsen. Kontakta en erfaren LEAF-reparatör, t.ex. en NISSAN-certifierad elbilsåterförsäljare.
När däcktrycket har nått det specificerade värdet ska du stänga av kompressorn. Om däcket inte kan pumpas till det specificerade värdet kan man stänga av luftkompressorn vid minst 180 kPa (26 psi). Ta ut elkontakten ur eluttaget och ta snabbt ut slangen ur däckventilen. Sätt på däckets ventilhatt. Förvara nödreparationssatsen för punkterat däck ordentligt i bagageutrymmet.
För att undvika allvarliga personskador när man packar nödreparationssatsen för punkterat däck:
Håll tätningsflaskan iskruvad i kompressorn. Om man inte gör det kan tätningsmedlet spruta upp i luften och hamna i dina ögon eller på din hud.
Kör omgående fordonet under 10 minuter eller 10 km (6 miles) med en hastighet på 80 km/h (50 MPH) eller lägre inom 1 minut efter att utfört steg 7.
Efter körning ser du till att luftkompressorbrytaren befinner sig i läget OFF och skruva sedan på slangen ordentligt på däckventilen. Kontrollera däcktrycket med tryckmätaren. Den temporära reparationen är slutförd om däcktrycket inte fallit.
Se till att trycket har justerats till den nivå som specificerats på däckskylten före körning.
Om däcktrycket minskar ska du upprepa steg 5 till 9. Om trycket sjunker igen eller under 130 kPa (19 psi), däcket inte repareras med den här däckreparationssatsen. Kontakta en erfaren LEAF-reparatör, t.ex. en NISSAN-certifierad elbilsåterförsäljare.
Tätningsflaskan och slangen kan inte återanvändas för att reparera ett annat punkterat däck. Kontakta en erfaren LEAF-reparatör, t.ex. en NISSAN-certifierad elbilsåterförsäljare, för att köpa ersättningsdelar.