Nissan LEAF 2023 Ägarmanual

10.3.3. Starthjälp

För att starta elbilssystemet med ett hjälpstartbatteri måste nedanstående anvisningar och försiktighetsåtgärder följas.

Starthjälp ger ström till 12-voltssystemet så att de elektriska systemen fungerar. De elektriska systemen måste vara igång för att man ska kunna ladda litiumjonbatteriet. Starthjälp laddar inte litiumjonbatteriet. Litiumjonbatteriet måste vara laddat för att man ska kunna köra fordonet.

image
  • Om proceduren utförs på ett felaktigt sätt kan starthjälpen leda till att 12-voltsbatteriet exploderar vilket kan resultera i svåra personskador eller dödsfall. Det kan även orsaka skador på ditt fordon.

  • Det finns alltid explosiv vätgas i närheten av 12-voltsbatteriet. Håll därför gnistor och lågor på avstånd från 12- voltsbatteriet.

  • Låt inte batterivätska komma i kontakt med hud, ögon, textilier eller lackerade ytor. Batterivätska består av en starkt frätande svavelsyralösning som kan orsaka allvarliga brännskador. Om denna vätska kommer i kontakt med någonting ska du omedelbart spola kontaktytan med vatten.

  • Förvara 12-voltsbatteriet utom räckhåll för barn.

  • Hjälpstartbatteriet måste ha en märkspänning på 12 volt. Användning av batteri med felaktig spänning kan skada ditt fordon.

  • Bär alltid lämpligt ögonskydd (exempelvis heltäckande skyddsglasögon eller -visir) vid arbete på eller i närheten av 12-voltsbatteriet och ta av ringar, metallarmband och andra smycken. Luta dig aldrig över 12-voltsbatteriet under starthjälp.

  • Försök aldrig ge starthjälp åt ett fruset batteri. Det skulle kunna explodera och orsaka allvarliga personskador.

  • Ditt fordon är utrustat med en automatisk kylfläkt. Den kan starta när som helst. Håll händer och andra föremål på avstånd från den.

imageimage

Följ alltid anvisningarna nedan. I annat fall kan det medföra skador på kraftleveransmodulen (PDM) och medföra personskador.

image
  • Försök inte utföra starthjälp på 12-voltsbatteriet samtidigt som litiumjonbatteriet laddas. Om du gör det kan det skada fordonet eller laddningsutrustning och du kan skada dig själv eller andra.

  • LEAF kan inte användas som startfordon eftersom den inte kan leverera tillräckligt med ström för att starta ett fordon med bensin- eller dieselmotor. Det är emellertid inget problem att använda ett fordon med bensin- eller dieselmotor för att mata ström till 12–voltsbatteriet i LEAF.

  1. Om hjälpstartbatteriet sitter i ett annat fordon (B) ska de två ( (A) and (B) ) fordonen och placeras så att 12-voltsbatterierna kommer nära varandra.

    De två fordonen får inte vidröra varandra.

  2. Dra åt parkeringsbromsen.

  3. Tryck på P-positionsknappen på växelspaken för att ställa fordonet i position P (parkering).

  4. Stängs av all onödig strömförbrukande utrustning (strålkastare, värmefläkt, luftkonditionering, etc.).

  5. Ställ strömbrytaren i position AV.

  6. Avlägsna ventilationslocken från 12-voltsbatteriet (om sådana finns). Täck över batteriet med en urvriden fuktig trasa för att minska explosionsrisken.

  7. Anslut hjälpstartkablarna i den ordning som framgår av illustrationen ( (1) → (2) → (3) → (4) ).

    Om 12-voltsbatteriet är urladdat kan strömbrytaren inte flyttas från positionen OFF. Anslut startkablarna till fordonet som ger starthjälp (B) innan du trycker strömbrytaren.

    image
    • Anslut alltid plus (+) till plus (+) och minus (−) till karossjord (till exempel enligt bild), inte till 12-voltsbatteriet.

    • Se till att hjälpstartkablarna löper fritt från rörliga detaljer i motorrummet och att kabelklämmorna inte kommer i kontakt med några metallföremål.

  8. Starta motorn i startfordonet.

  9. Med motorn igång i startfordonet (B) ställer du elbilssystemet i läget REDAN till kör.

    image

    Om systemet inte startar direkt ska du trycka strömbrytaren till läge OFF och vänta 10 sekunder innan du försöker igen.

  10. När elbilssystemet i din bil har startat kopplar du försiktigt först bort den negativa kabeln och sedan den positiva kabeln ( (4) → (3) → (2) → (1) ) och håller kvar i position REDAN till kör i över 20 minuter för att ladda 12-voltsbatteriet.

  11. Montera ventilationslocken (tillval). Se till att kassera trasan som användes för att täcka över ventilationshålen eftersom den kan vara förorenad med frätande batterisyra.

  12. Om det behövs kan du ansluta fordonet till en laddningsstation eller EVSE (Electric Vehicle Supply Equipment) för att ladda litiumjonbatteriet, se

    . Man kan inte köra fordonet förrän litiumjonbatteriet är laddat.
image

Om det inte är möjligt att slå på (ON) systemet genom att följa denna procedur ska du omedelbart kontakta en erfaren LEAF-reparatör, t.ex. en NISSAN-certifierad elbilsåterförsäljare.

Överordnat ämne: