Nissan LEAF 2023 Ägarmanual
6.5.3.33. Timervisning
Timern visas under ca 30 sekunder då strömbrytaren ställs i AV läge.
Laddningstid
Här visas den uppskattade tiden för att ladda litiumjonbatteriet (starttid och sluttid).
När laddningstimern är inställd beräknar laddningssystemet den uppskattade tiden för laddning av litiumjonbatteriet baserat på den elektriska effekt som matades vid den senaste laddningen med timern, samt visar starttid och sluttid.
När laddningstimern är inställd på AVvisas den uppskattade sluttiden för att ladda litiumjonbatteriet till en full nivå i händelse av att utföra omedelbar laddning. Sluttiden beräknas baserat på den valda elektriska effekten i menyn [Charge Time Screen].
När litiumjonbatteriet är fulladdat visas laddningstiden som [--:--].
Laddningstimerns inställningsstatus
När laddningstimern är inställd visas starttiden och sluttiden för laddningen med timern.
Inställningsstatus för Luftkond timer
När Luftkond timer är inställd ställts in visas den inställda avresetiden (sluttid) för Luftkond- timern.
När <OK> -knappen på ratten trycks in ändras skärmen till menyn [EV-inställningar]. I EV-inställningarna kan inställningen av laddningstimern och Luftkond timer ändras. (Se
tidigare i detta kapitel för inställningsmenyn på fordonsinformationsskärmen.)När eller på ratten trycks in medan timerskärmen visas växlas skärmen till ECO-körrapporten (om fordonet körs).
Endera skärmen fortsätter att visas under ytterligare 30 sekunder när knappen används. Om dörrarna är låsta efter att strömbrytaren har placerats i läge AV kommer displayen att stängas av före den förinställda tiden.
För modeller utrustade med ett navigationssystem visas veckodagen tillsammans med tiden (timme och minut) på skärmen.
Förutom det ovanstående, observera följande villkor för informationen om laddningstid:
Laddningstiden visas i intervaller om 10 minuter. Om den uppskattade laddningstiden är längre än 24 timmar visas [Over 24hr]
När laddningen är inställd att starta omedelbart efter att laddningskontakten anslutits till fordonet visas starttiden som [Charge Now].
Under laddningen visas tiden då laddningen faktiskt startades som starttiden. Sluttiden visas i enlighet med den uppskattade laddningstid som beräknades baserat på den elektriska effekten som matas.
För modeller med värmare till litiumjonbatteriet beräknar laddningssystemet den elektriska effekten som används av batterivärmaren när litiumjonbatteriets temperatur är låg och en längre laddningstid visas.
När [Laddningstimer bara hemma] är inställd på ON (på) (modeller med navigationssystem) i EV-inställningar visas bara starttiden när strömbrytaren ställs i läge OFF (av) hemma. Om strömbrytaren ställs i läge OFF på annan plats än hemma kommer läget för omedelbar laddning att väljas och [Ladda nu] visas som starttid.
När alternativet [Full charge has priority] ställs i läget ON (på) i EV-inställningar och litiumjonbatteriet inte kan laddas till full laddningsnivå inom tiden mellan den schemalagda starttiden och sluttiden för laddningstimern, visar laddningstimern tiden som överskrider de schemalagda timmarna i laddningstimern.
Om du vill bekräfta den uppskattade laddningstiden beroende på den tillgängliga elektriska effekten (som matas till laddaren), se skärmen för uppskattad laddningstid. (Se
.)
Den visade sluttiden för laddningen är en uppskattning. Litiumjonbatteriet kanske inte har laddats till full laddningsnivå vid den beräknade sluttiden.
Om laddningstimern och Luftkond timer är inställda att vara i drift samtidigt blir den visade laddningstiden längre eller så laddas kanske inte litiumjonbatteriet till full laddningsnivå vid den schemalagda sluttiden.