Nissan LEAF 2023 Ägarmanual

4.3.5. V2X-laddning/-urladdning

V2X (vehicle-to-everything) gör det möjligt för elbilen att mata ström till ett hem eller en byggnad m.m. V2X omfattar följande funktioner:

  • V2H – vehicle-to-home – fordon till hem

  • V2B – vehicle-to-building – fordon till byggnad

  • V2G – vehicle-to-grid – fordon till elnätet

  • V2L – vehicle-to-load – fordon till belastning

  • V2V – vehicle-to-vehicle – fordon till fordon

Funktionen V2X-laddning/-urladdning är endast tillgänglig på fordon med tillvalet V2X-laddning/-urladdning, vilket inkluderar snabbladdningsporten.

Ett fordon utrustat med en snabbladdningsport är kompatibelt med de flesta CHAdeMO-kontakter (japansk industristandard) på laddningsstationer.

V2X-laddning/-urladdning är möjlig (även flera gånger om dagen). Om batteritemperaturen är nära den röda zonen, kommer strömmen från V2X-laddningen/-urladdningen att begränsas för att skydda batteriet.

För ytterligare information, kontakta en tillverkare av V2X-enheter eller en tjänsteleverantör för V2X-laddning/-urladdning.

V2X-laddning/-urladdning använder en V2X-enhet.

image
  • Använd alltid en V2X-enhet som är kompatibel med LEAF. Om man använder en inkompatibel V2X-enhet kan det orsaka en brand eller ett fel som kan resultera i personskador eller dödsfall.

  • Innan du påbörjar V2X-laddningen/-urladdningen ska du noggrant läsa instruktionerna på V2X-enheten och säkerställa att V2X-enhetens kontakt är ordentligt ansluten och låst. Om man inte ansluter eller använder V2X-enheten på rätt sätt kan det skada fordonet eller laddningsutrustningen.

image

När litiumjonbatteriets tillgängliga laddning/urladdning och litiumjonbatteriets kapacitet visas på V2X-enheten kan det hända att värdena inte stämmer med litiumjonbatteriets faktiska tillgängliga laddnings-/urladdningskapacitet.

Överordnat ämne: