Nissan LEAF 2023 Ägarmanual
4.3.5. V2X-laddning/-urladdning
V2X (vehicle-to-everything) gör det möjligt för elbilen att mata ström till ett hem eller en byggnad m.m. V2X omfattar följande funktioner:
V2H – vehicle-to-home – fordon till hem
V2B – vehicle-to-building – fordon till byggnad
V2G – vehicle-to-grid – fordon till elnätet
V2L – vehicle-to-load – fordon till belastning
V2V – vehicle-to-vehicle – fordon till fordon
Funktionen V2X-laddning/-urladdning är endast tillgänglig på fordon med tillvalet V2X-laddning/-urladdning, vilket inkluderar snabbladdningsporten.
Ett fordon utrustat med en snabbladdningsport är kompatibelt med de flesta CHAdeMO-kontakter (japansk industristandard) på laddningsstationer.
V2X-laddning/-urladdning är möjlig (även flera gånger om dagen). Om batteritemperaturen är nära den röda zonen, kommer strömmen från V2X-laddningen/-urladdningen att begränsas för att skydda batteriet.
För ytterligare information, kontakta en tillverkare av V2X-enheter eller en tjänsteleverantör för V2X-laddning/-urladdning.
V2X-laddning/-urladdning använder en V2X-enhet.
Använd alltid en V2X-enhet som är kompatibel med LEAF. Om man använder en inkompatibel V2X-enhet kan det orsaka en brand eller ett fel som kan resultera i personskador eller dödsfall.
Innan du påbörjar V2X-laddningen/-urladdningen ska du noggrant läsa instruktionerna på V2X-enheten och säkerställa att V2X-enhetens kontakt är ordentligt ansluten och låst. Om man inte ansluter eller använder V2X-enheten på rätt sätt kan det skada fordonet eller laddningsutrustningen.
När litiumjonbatteriets tillgängliga laddning/urladdning och litiumjonbatteriets kapacitet visas på V2X-enheten kan det hända att värdena inte stämmer med litiumjonbatteriets faktiska tillgängliga laddnings-/urladdningskapacitet.