Nissan LEAF 2023 Ägarmanual
8.13.2.4. Ytterligare information
TPMS kontrollerar inte däcktrycket av reservdäcket (om monterad).
Däcktrycksövervakningssystemet (TPMS) är endast aktivt i hastigheter över 25 km/h (16 MPH). Det är inte säkert att systemet identifierar ett plötsligt däcktrycksfall (t.ex. punktering under körning).
Däcktrycksvarningslampan släcks inte alltid automatiskt när däcktrycket korrigerats. När däcket har pumpats upp till rekommenderat tryck, genomför återställningsproceduren för TPMS och kör fordonet med hastigheter överstigande 25 km/h (16 MPH) för att aktivera TPMS och stänga av däcktrycksvarningslampan.
Beroende på förändringar i yttertemperaturen kan varningslampan för lågt däcktryck tändas även när däcktrycket har blivit korrekt justerat. Justera däcktrycket till det rekommenderade kalla (COLD) däcktrycket igen när däcken är kalla, och genomför återställningsproceduren.
Om TPMS inte fungerar korrekt blinkar däcktrycksvarningslampan i ca 1 minut när du trycker strömbrytaren till läge ”ON”. Varningslampan fortsätter att lysa efter 1 minut. Låt en erfaren LEAF-reparatör, t.ex. en NISSAN-certifierad elbilsåterförsäljare, kontrollera systemet.
Om TPMS-kontrollampan tänds under körning:
undvik kraftiga rattmanövrar
undvik häftig inbromsning
sänk fordonets hastighet
kör till sidan av vägen på ett säkert ställe
stanna fordonet så snart som möjligt.
Om du kör med för lågt däcktryck kan däcken få bestående skador och förstöras. Fordonet kan skadas allvarligt, vilket kan leda till olycka och allvarliga personskador.
Kontrollera däcktrycken i alla fyra däck. Korrigera däcktrycket till det rekommenderade kalla däcktrycket (COLD) som anges på däcktrycksskylten för att släcka TPMS-kontrollampan (”AV”). Om däcket är punkterat, byta ut det mot ett nytt däck (tillval) så snart som möjligt. (Se
för att byta ett punkterat däck.)När ett reservdäck monteras eller ett hjul byts ut, kommer TPMS inte att fungera och kontrollampan för lågt däcktryck kommer att blinka i cirka 1 minut. Kontrollampan fortsätter att lysa efter 1 minut. Se noga till att följa alla instruktioner för däckbyte och montera TPMS-systemet korrekt.
Byte till andra däck än de som föreskrivs av NISSAN kan innebära att däcktrycksövervakningssystemet (TPMS) inte fungerar korrekt.
Originalnödtätningsmedel från NISSAN eller något likvärdigt kan användas för tillfällig reparation av ett däck. Spruta inte in någon däcklagningsvätska eller -aerosol i däcken, eftersom det kan orsaka fel i däcktryckssensorerna.
NISSAN rekommenderar att endast det NISSAN original nödtätningsmedel som medföljer fordonet används. Andra typer av tätningsmedel kan skada ventilskafttätningen vilket kan medföra att däcktrycket förloras. Besök en erfaren LEAF-reparatör, t.ex. en NISSAN-certifierad elbilsåterförsäljare så snart som möjligt efter användning av ett däcktätningsmedel (för modeller utrustade med nödreparationssats för punkterat däck).
Om fordonet körs med en punktering, kan detta skada däckets TPMS-sensor.
Däcktrycksövervakningssystemets TPMS funktion kan påverkas negativt om fordonet förses med snökedjor eller om hjulen är begravda i snö.
Sätt inte metallfilm eller metallföremål (antenn etc.) på rutorna. Det störa mottagningen av signalerna från däcktrycksgivarna, vilket medför att däcktrycksövervakningssystemet (TPMS) inte fungerar korrekt.
Vissa apparater och sändare kan tillfälligt störa funktionen hos TPMS så att TPMS-kontrollampan tänds. Några exempel:
Verksamheter eller elektrisk utrustning som använder liknande radiofrekvenser i närheten av fordonet.
En sändare som använder liknande frekvenser används inne i eller i närheten av fordonet.
En dator (eller liknande utrustning) eller DC/AC-omriktare används inne i eller i närheten av fordonet.
Om enheter som skickar elektrostatiskt brus är kopplade till bilens 12-volts batteriströmförsörjning.
Böj aldrig ventilerna när du pumpar upp däcken och kontrollerar däcktrycket.
Använd originalventilskyddshattar från NISSAN som uppfyller skyddshattsspecifikationerna från leveransen.
Använd inte metallskyddshattar.
Passa in skyddshattarna korrekt. Utan skyddshattarna kan ventilen och däcktrycksövervakningssensorerna skadas.
Undvik skador på ventiler och sensorer när hjulen läggs på lagring eller när nya däck passas in på fälgarna.
Byt ut TPMS-sensorns ventilskaft (inklusive ventilinsats och ventilhatt) och skruv (tillval) om däcken byts ut pga. slitage eller ålder. Skruven (tillval) skall vara korrekt monterad med en vridmomentinställning på 1,4 ± 0,1 Nm. TPMS-sensorerna kan användas igen.
Var försiktig när du använder däckutrustning med styvt lufttillförselrör, eftersom hävstångseffekten av långa munstycken kan skada ventilen.
Skärminformation
TPMS-kontrollampa/-lampor | Möjlig orsak | Rekommenderad åtgärd |
Lågt däcktryck OBS: Vanligtvis minskar trycket i däcket naturligt. | Pumpa däcken till rätt tryck | |
NISSAN TPMS-originalsensor detekteras inte vid ett eller flera däck | Kontrollera om TPMS-sensorerna är närvarande. Om ingen sensor är närvarande än en äkta NISSAN TPMS-sensor | |
TPMS-radiokommunikationsstörningar mellan TPMS-hjulsensor och TPMS-mottagaren pga yttre källor. | Kör bort från området med störningar | |
Felfunktioner i TPMS-delar | Om problemet kvarstår ska du kontakta en erfaren LEAF-reparatör, t.ex. en NISSAN-certifierad elbilsåterförsäljare. |
För mer information angående däcktrycksvarningslampan, se
.