Nissan Qashqai e-POWER 2023 Ägarmanual
8.3. Däcktrycksövervakningssystem (TPMS) (om sådant är monterat)
- (a)TPMS-kontrollampa
- (b)TPMS-däckets placeringsindikator
- (A)Däckventil med sensor
Däcktrycksövervakningssystemet kontrollerar däcktrycket på de fyra hjulen medan fordonet är i rörelse. Efter ett tryckfall varnar systemet föraren med en visuell varningssignal. Varje TPMS-sensor (A) har en registrerad hjulplacering och skickar tryck och temperaturdata via radio till en mottagare inne i fordonet.
Kontrollera däcken och reservdäcket (tillval) en gång i månaden. Däcken ska då vara kalla och fyllda med föreskrivet tryckt enligt däcktrycksskylten som innehåller rekommendationer från fordonets tillverkare. (Om ditt fordon är utrustat med andra däckdimensioner än de som anges på däcktrycksskylten ska du ta reda på korrekt tryck för dessa däck.)
Systemet för övervakning av däcktryck (TPMS) styr TPMS-kontrollampan (a) som tänds när ett eller flera däcktryck är mycket låga. En varning och däckens placeringsindikator (b) visas också på bilens informationsskärm för att identifiera däcket eller däcken med lågt tryck.
När TPMS-kontrollampan tänds ska du sålunda stanna fordonet för att så snart som möjligt kontrollera däcken och pumpa upp dem till korrekt tryck. Om du kör med alldeles för lågt däcktryck kan däcket överhettas och skadas. För lågt däcktryck ökar också bränsleförbrukningen och däckslitaget och kan påverka fordonets köregenskaper och bromsförmåga.
TPMS är inte en ersättning för vanligt däckunderhåll. Det är förarens ansvar att upprätthålla korrekt däcktryck, även om trycket inte har sjunkit så lågt att TPMS-kontrollampan (a) tänds.
TPMS-kontrollampan blinkar under några korta ögonblick och förbli sedan tänd om det finns en felfunktion i systemet. Detta förlopp upprepas varje gång du startar fordonet så länge felet kvarstår (felande eller felaktig TPMS-sensor eller felfunktion i TPMS-systemet). När varningslampan är tänd är det inte säkert att systemet kan identifiera eller varna om ett för lågt däcktryck. Fel i däcktrycksövervakningssystemet (TPMS) kan uppstå av olika skäl, inklusive vid däckbyte eller när andra däck eller fälgar monteras som hindrar systemet att fungera korrekt. Kontrollera alltid TPMS-kontrollampan efter att du bytt ett eller flera däck eller fälgar för att säkerställa att systemet fungerar tillsammans med de nya/omflyttade däcken eller fälgarna.
TPMS kontrollerar inte däcktrycket i reservdäcket.
Däcktrycksövervakningssystemet (TPMS) är endast aktivt i hastigheter över 25 km/h (16 MPH). Det är inte säkert att systemet identifierar ett plötsligt däcktrycksfall (t.ex. punktering under körning).
TPMS-kontrollampan stängs inte alltid av automatiskt när däcktrycket har justerats. Efter att däcket har pumpats upp till det rekommenderade KALLA däcktrycket:, kör fordonet i en hastighet över 25 km/h (16 MPH) för att aktivera TPMS. Se
.Beroende på förändringar i yttertemperaturen kan TPMS-kontrollampan tändas även när däcktrycket är korrekt justerat. Justera däcktrycket till det rekommenderade kalla (COLD) däcktrycket igen när däcken är kalla, och återställ TPMS.
För ytterligare information, se
.
Om TPMS-kontrollampan tänds under körning:
undvik kraftiga rattmanövrar
undvik häftig inbromsning
sänk fordonets hastighet
kör till sidan av vägen på ett säkert ställe
stanna fordonet så snart som möjligt.
Om du kör med för lågt däcktryck kan däcken få bestående skador och förstöras. Fordonet kan skadas allvarligt, vilket kan leda till olycka och allvarliga personskador.
Kontrollera däcktrycken i alla fyra däck. Korrigera däcktrycket till det rekommenderade kalla däcktrycket (COLD) som anges på däcktrycksskylten för att släcka TPMS-kontrollampan (”AV”). Om däcket är punkterat, byt ut det mot ett nytt däck så snart som möjligt. (Se
för att byta ett punkterat däck.)När ett reservdäck monteras eller ett hjul byts ut, kommer TPMS inte att fungera och kontrollampan för lågt däcktryck kommer att blinka i cirka 1 minut. Kontrollampan fortsätter att lysa efter 1 minut. Se noga till att följa alla instruktioner för däckbyte och montera TPMS-systemet korrekt.
Byte till andra däck än de som föreskrivs av NISSAN kan innebära att däcktrycksövervakningssystemet (TPMS) inte fungerar korrekt.
Originalnödtätningsmedel från NISSAN eller något likvärdigt kan användas för tillfällig reparation av ett däck. Spruta inte in någon däcklagningsvätska eller -aerosol i däcken, eftersom det kan orsaka fel i däcktryckssensorerna.
NISSAN rekommenderar att endast det NISSAN original nödtätningsmedel som medföljer fordonet används. Andra typer av tätningsmedel kan skada ventilskafttätningen vilket kan medföra att däcktrycket förloras. Besök en NISSAN-återförsäljare eller en auktoriserad verkstad så snart som möjligt efter användning av ett däcktätningsmedel (för modeller utrustade med nödreparationssats för punkterat däck).
Däcktrycksövervakningssystemets TPMS funktion kan påverkas negativt om fordonet förses med snökedjor eller om hjulen är begravda i snö.
Sätt inte metallfilm eller metallföremål (antenn och så vidare) på rutorna. Det störa mottagningen av signalerna från däcktrycksgivarna, vilket medför att däcktrycksövervakningssystemet (TPMS) inte fungerar korrekt.
Vissa apparater och sändare kan tillfälligt störa funktionen hos TPMS så att TPMS-kontrollampan tänds. Några exempel:
Verksamheter eller elektrisk utrustning som använder liknande radiofrekvenser i närheten av fordonet.
En sändare som använder liknande frekvenser används inne i eller i närheten av fordonet.
En dator (eller liknande utrustning) eller DC/AC-omriktare används inne i eller i närheten av fordonet.
Om enheter som skickar elektrostatiskt brus är kopplade till bilens 12V-matning.
Böj aldrig ventilerna när du pumpar upp däcken och kontrollerar däcktrycket.
Använd originalventilskyddshattar från NISSAN som uppfyller skyddshattsspecifikationerna från leveransen.
Använd inte metallskyddshattar.
Passa in skyddshattarna korrekt. Utan skyddshattarna kan ventilen och däcktrycksövervakningssensorerna skadas.
Undvik skador på ventiler och sensorer när hjulen läggs på lagring eller när nya däck passas in på fälgarna.
Byt ut TPMS-sensorns ventilskaft (inklusive ventilinsats och ventilhatt) och skruv (tillval) om däcken byts ut pga. slitage eller ålder. Skruven (tillval) skall vara korrekt monterad med en vridmomentinställning på 1,4 ± 0,1 Nm. TPMS-sensorerna kan användas igen.
Var försiktig när du använder däckutrustning med styvt lufttillförselrör, eftersom hävstångseffekten av långa munstycken kan skada ventilen.