Nissan Qashqai e-POWER 2023 Ägarmanual
8.17.3. ELA-begränsningar
Nedan anges begränsningarna för ELA-systemet. Om du inte framför fordonet i enlighet med dessa systembegränsningar kan detta leda till allvarliga personskador eller dödsfall.
ELA-systemet kan aktiveras om du kör över en körfältsmarkering utan att först aktivera dina blinkers eller till exempel om en vägarbeteszon leder trafiken över en befintlig körfältsmarkering. Om detta inträffar kan du behöva tillämpa avhjälpande styrning för att slutföra filbytet.
Eftersom ELA-systemet kanske inte aktiveras under de väg-, väder- och körfältsmarkeringsförhållanden som beskrivs i detta avsnitt, kanske det inte aktiveras varje gång ditt fordon börjar lämna körfältet och du måste då tillämpa avhjälpande styrning.
ELA-systemet fungerar inte vid hastigheter som understiger nedan angivna hastighet eller om systemet inte kan upptäcka några körfältsmarkeringar.
Under cirka 60 km/h (37 MPH) (för Europa) eller 70 km/h (45 MPH) (undantaget Europa).
När ELA-systemet upptäcker mötande fordon i intilliggande körfält, kommer ELA-systemet inte att fungera vid hastigheter över cirka 120 km/h (74 MPH).
ANVÄND INTE ELA-systemet under följande förhållanden, det kan påverka fordonssäkerheten allvarligt med risk för olycka och personskada eller dödsfall.
Vid körning utan normala däckförhållanden (till exempel slitna däck, lågt däcktryck, monterat reservhjul, snökedjor, icke-standardhjul). Se
.När fordonet är utrustat med bromsdelar eller hjulupphängningskomponenter som inte är originaldelar.
När du bogserar ett släp eller annat fordon.
ELA-systemet kanske inte fungerar korrekt under följande förhållanden:
Vid dåligt väder (regn, dimma, snö, etc.).
Vid körning på halt väglag, t.ex. på is eller snö.
Vid körning på slingrande eller ojämna vägar.
När ett körfält är avstängt på grund av vägarbete.
Vid körning i ett provisoriskt eller tillfälligt körfält.
Vid körning på vägar där körfältsbredden är för smal.
På vägar med många parallella körfältsmarkeringar, körfältsmarkeringar som har bleknat eller inte målats tydligt, gulmarkerade körfältsmarkeringar, körfältsmarkeringar som inte är standard eller körfältsmarkeringar som är täckta med vatten, smuts, snö etc.
På vägar där vägkanten inte syns tydligt.
På vägar där gamla körfältsmarkeringar fortfarande går att upptäcka.
På vägar med skarpa kurvor.
På vägar med skarpt kontrasterande objekt såsom skuggor, snö, vatten, hjulspår, fogar eller linjer efter vägreparationer. (ELA-systemet kan detektera dessa objekt som körfältsmarkeringar.)
På vägar där körfält går ihop eller isär.
När fordonets färdriktning inte är i linje med körfältsmarkeringen.
När du kör nära fordonet framför dig och det hindrar räckvidden av körfältskameraenheten.
När regn, snö, smuts eller föremål fastnar på vindrutan framför körbanekameraenheten.
När strålkastarna inte lyser starkt på grund av smuts på linsen eller om de är felriktade.
När starkt ljus kommer in i körfältskameraenheten. (T.ex. när ljus skiner direkt på bilens främre del vid soluppgång eller solnedgång.)
Vid en plötslig förändring i ljusstyrka. (T.ex. när fordonet kör in i eller lämnar en tunnel eller passerar under en bro.)
Nedan listas systembegränsningarna för ELA-systemets detekteringsfunktion. Om du inte framför fordonet i enlighet med dessa systembegränsningar kan detta leda till allvarliga personskador eller dödsfall.
ELA-systemet kan inte identifiera alla fordon under alla förhållanden.
Radarsensorerna kanske inte alltid kan upptäcka och aktivera ELA-systemet för vissa föremål såsom:
Fotgängare, cyklar, djur.
Fordon som motorcyklar, fordon med låg höjd eller fordon med hög markfrigång.
Fordon som förblir i detekteringszonen när du accelererar från stillastående.
Ett fordon som kör in i ett intilliggande körfält vid en hastighet som är ungefär densamma som ditt fordon.
Ett fordon som mycket snabbt närmar sig bakifrån.
Ett fordon som du mycket snabbt kör om.
Ett fordon som snabbt passerar genom detekteringszonen.
Radarsensorernas detekteringszon är utformad utifrån körfält av standardbredd. När du kör i ett brett körfält, kanske radarsensorerna inte alltid upptäcker fordon i ett intilliggande körfält. När du kör i ett smalt körfält, kan radarsensorerna komma att detektera fordon som kör två körfält bort.
Radarsensorerna är utformade för att ignorera de flesta stillastående objekt, även om objekt såsom skyddsräcken, murar, lövverk och parkerade fordon emellanåt kan detekteras. Detta är ett normalt driftsförhållande.
Följande förhållanden kan reducera radarns förmåga att upptäcka andra fordon:
Svåra väderförhållanden
Vägstänk
Is/frost/smuts som ansamlats på fordonet
Fäst inte etiketter (inklusive transparant material), installera tillbehör eller måla ytterligare färg i närheten av radarsensorerna. Dessa förhållanden kan reducera radarns förmåga att upptäcka andra fordon.
Nedan listas systembegränsningarna för ELA-systemets mötande detekteringsfunktion. Om du inte framför fordonet i enlighet med dessa systembegränsningar kan detta leda till allvarliga personskador eller dödsfall.
ELA-systemet kan inte detektera alla mötande fordon under alla förhållanden.
Följande detekteras inte som mötande fordon:
Fotgängare, cyklar, djur.
Fordon som motorcyklar, fordon med låg höjd eller fordon med hög markfrigång.
Parkerade fordon eller låghastighetsfordon.
Mötande fordon i samma fil.
ELA-systemet fungerar kanske inte korrekt eller detekterar ett framförvarande fordon korrekt under följande förhållanden:
Vid dålig sikt (förhållanden som regn, snö, dimma, dammstormar, sandstormar, rök och vägstänk från andra fordon).
Om smuts, is, snö, dimma eller annat material täcker vindrutans radarsensorområde eller kameraområde.
Om starkt ljus (till exempel solljus eller strålkastare i helljusläge) kommer in i den främre kameran eller om en plötslig förändring av ljusstyrkan inträffar (till exempel vid körning in i en tunnel eller vid åskväder med blixtar).
I mörka eller svagt upplysta förhållanden, till exempel nattetid eller i tunnlar, inklusive fall där fordonets strålkastare är släckta eller lyser svagt, eller där fordonets baklyktor är släckta.
När kameran är felaktigt riktad.
Vid körning i en brant nedförsbacke, på vägar med skarpa kurvor och/eller på ojämna eller obelagda vägar.
Om det finns störningar från andra radarkällor.
När fordonets position eller rörelse ändras snabbt eller markant (till exempel körfältsbyte, vändning av fordonet, häftiga rattrörelser, plötslig acceleration eller inbromsning).
Om framförvarande fordon har en unik eller ovanlig form, extremt låg eller hög markfrigång, eller har ovanlig last eller är smalt (till exempel en motorcykel).
När ELA-systemet är aktivt kan du höra ett bromsljud. Detta är normalt och indikerar att ELA-systemet fungerar som det ska.