Nissan Qashqai e-POWER 2023 Ägarmanual
8.23.1. IEB-systemhandhavande
Om en risk för en främre kollision detekteras kommer IEB-systemet först att varna föraren genom att varningslampan blinkar (gul) på fordonsinformationsskärmen och spela upp en akustisk varningssignal, och få bromssystemet att pulsera (snabb delvis ansättning). Dessutom utför IEB-systemet en partiell inbromsning. Om föraren bromsar snabbt och kraftfullt efter varningen och IEB-systemet upptäcker att det fortfarande finns möjlighet för en kollision, kommer systemet automatiskt att öka bromskraften.
Om föraren inte vidtar någon åtgärd kommer det intelligenta nödbromssystemet (IEB) att ge en andra visuell varning (blinkande röd och vit) och akustisk varning. Därefter ansätter systemet partiell inbromsning när villkoret för detta är uppfyllt. Om risken för en kollision är överhängande kommer det intelligenta nödbromssystemet (IEB) automatiskt att utföra en hårdare inbromsning.
Intelligent Emergency Braking (IEB) (det intelligenta nödbromssystemet) fungerar när ditt fordon framförs i en hastighet över 5 km/h (3 MPH). För funktionen fotgängar- och cyklistavkänning (tillval) är IEB-systemet aktiverat vid hastigheter mellan 10 och 80 km/h (6 och 50 MPH).
Korsningshjälp (tillval) fungerar vid dina fordonshastigheter mellan 10-25 km/h (6-16 MPH).
När du svänger åt vänster eller höger måste svängsignalen vara aktiverad för att säkerställa att mötande fordon kan upptäckas med korsningshjälp.
Bilens bromsljus tänds vid bromsning med det intelligenta nödbromssystemet (IEB).
När det intelligenta nödbromssystemet (IEB) registrerar ett hinder i fordonets väg och visar IEB-varningen kan ett ljud höras från motorrummet eftersom fordonet förbereder bromsarna för att förbättra svarstiden.
Beroende på hastigheten och avståndet till framförvarande fordon eller fotgängare eller cyklist, liksom körsättet och underlagets skick, kan systemet hjälpa föraren att undvika en kollision eller hjälpa till att minska konsekvenserna om en kollision blir oundviklig. Om föraren använder ratten, accelererar eller bromsar, kommer det intelligenta nödbromssystemet (IEB) att reagera senare eller inte alls.
Om det intelligenta nödbromssystemet (IEB) har stannat fordonet kommer fordonet att förbli stilla i cirka 2 sekunder innan bromsarna släpps.
Om bromspedalen är nedtryckt när bromsarna aktiveras av systemet kan du känna att pedalansättningen har förändrats, och du kan höra ett ljud och känna vibrationer. Detta är normalt och betyder inte att det är något fel. Dessutom kan bromskraften ökas genom att öka pedalansättningen.
Den automatiska inbromsningen upphör under följande villkor:
När ratten har vridits så långt det behövs för att undvika en kollision.
När det inte längre registreras något framförvarande fordon eller fotgängare eller cyklist.
När gaspedalen är nertryckt.