Nissan Qashqai e-POWER 2023 Ägarmanual
4.7.1.3. Krocksäkerhetssystem
SRS är utformad för att komplettera det krockskydd som ges av säkerhetsbältena och är inte avsett att ersätta detta. Säkerhetsbältena ska alltid vara rätt påsatta och förare och frampassagerare ska sitta på lämpligt avstånd från ratt, instrumentpanel och framdörrsavslutning. Alla passagerare ska alltid sitta på lämpligt avstånd från takets sidolister. För ytterligare information, se
.När krockkuddarna löser ut avges ett tämligen kraftigt ljud följt av rökutveckling. Den här röken är ofarlig och är inte tecken på eldsvåda. Man ska dock iaktta en viss försiktighet, eftersom inandning av röken kan orsaka irritation i luftvägarna och kväljningar. Passagerare med andningsbesvär som astma ska snabbt tillföras frisk luft.
Krocksäkerhetssystemet, i kombination med att säkerhetsbältena används, bidrar till att dämpa kraften mot de som färdas i fordonet vid en kollision. De bidrar till att rädda liv och minskar skadornas omfattning. En krockkudde under uppblåsning kan dock ge blåmärken och andra skador. Krocksäkerhetssystemet skyddar inte de nedre kroppsdelarna.
När strömbrytaren slagits på tänds varningslampan för krockkuddesystemet. Krockkuddens varningslampa slocknar sedan efter ca 7 sekunder om systemet är funktionsdugligt. Mer information finns i ${1}.
Krockkuddarna fungerar bara när strömbrytaren är påslagen.
De främre krockkuddarna löser normalt inte ut i händelse av en sidokollision, påkörning bakifrån, rundslagning eller mindre frontalsammanstötning. Bär alltid säkerhetsbälten för att minska risken att skadas allvarligt i händelse av en olycka.
Säkerhetsbältena och de främre krockkuddarna är mest effektiva om du sitter tillbakalutad och upprätt i sätet. De främre krockkuddarna löser ut med mycket stor kraft. Om du inte är fastspänd, sitter framåtlutad, sitter på sidan eller på ett annat felaktigt sätt, mångdubblas riskerna för att du ska skadas allvarligt eller dödas vid en olycka. Du kan ådra dig allvarliga eller livshotande skador från de främre krockkuddarna om du befinner dig i direkt anslutning till dessa då de löser ut. Sitt alltid tillbakalutad mot ryggstödet, på så långt avstånd från ratten som det är praktiskt möjligt. Använd alltid säkerhetsbältena.
De framsätesmonterade sidokrockkuddarna och takmonterade krockskyddsgardinerna löser normalt inte ut i händelse av en frontalkollision, påkörning bakifrån, rundslagning eller mindre sammanstötning från sidan. Bär alltid säkerhetsbälten för att minska risken att skadas allvarligt i händelse av en olycka.
Säkerhetsbältena och de framsätesmonterade sidokrockkuddarna och takmonterade krockskyddsgardinerna är mest effektiva om du sitter tillbaka och upprätt i sätet. De framsätesmonterade sidokrockkuddarna och takmonterade krockskyddsgardinerna luftfylls med stor kraft. Om du och dina passagerare inte är fastspända med säkerhetsbälten, lutar er framåt, sitter sidledes eller på ett annat olämpligt sätt, löper du och dina passagerare stor risk att skadas mycket allvarligt eller dödas i händelse av en olycka.
Låt ingen som färdas i fordonet placera sina händer, ben eller ansikte i nära anslutning till de framsätesmonterade sidokrockkuddarna och takmonterade krockskyddsgardinerna på yttersidorna på de främre sätenas ryggstöd eller nära innertakens sidoavslut. Tillåt aldrig någon som sitter i framsätet eller på de yttre baksätena att sträcka ut händerna genom ett fönster eller att luta sig mot dörrarna.
När du sitter i baksätet ska du inte hålla eller luta dig mot framsätenas ryggstöd. Om de framsätesmonterade sidokrockkuddarna och takmonterade krockskyddsgardinerna löser ut kan du skadas allvarligt. Var särskilt försiktig med barn som alltid ska vara ordentligt fastspända.
Använd inte sätesöverdrag på de främre ryggstöden. De kan störa de framsätesmonterade sidokrockkuddarna utlösning.
Barn kan skadas allvarligt eller dödas om de inte är korrekt fastspända när krockkuddarna löser ut, se
.Låt aldrig barn färdas i fordonet utan att vara fastspända och låt dem inte sträcka ut händer eller huvud genom fönsteröppningarna. Försök inte att hålla dem i din famn eller låta dem färdas i knät.
Främre krockkuddemoduler
Kontrollenhet för klassificeringssystem för passagerare (tillval)
Krockkuddestyrenhet (ACU)
Klassificeringssensor för passagerare (tillval) (främre passagerarsäte)
Framsätesmonterade sidokrockkuddarnas moduler
Takmonterade sidokrockkuddar
Takmonterade krockskyddsgardinernas moduler
Krockzonsensor
Trycksensor för framdörr (tillval)
Yttre höftbältesförsträckare (framsätena)
Säkerhetsbälte med bältesförsträckare
Kompletterande sätesmonterad sidokrockkudde mitt fram (tillval)
Sensorer för upptäckt av passagerare i baksätet (tillval)
Satellitsensorer (förarsidan visas; passagerarsidan fram liknande) (tillval)
Säkerhetsbälte med bältesförsträckare (yttre baksäten)
Placera inte några föremål på rattdynan. Placera inte några föremål mellan föraren och rattdynan. Om en krockkudde löser ut kan sådana föremål förvandlas till livsfarliga projektiler.
Direkt efter det att krockkuddarna löst ut är flera komponenter i krockkuddesystemet heta. Vidrör dem inte eftersom du då kan bränna dig allvarligt.
Inga otillåtna ändringar får utföras på några som helst komponenter eller ledningar för krockkuddesystemet. Detta är för att förhindra oavsiktlig utlösning av krockkuddarna och att krockkuddesystemet skadas.
Gör inga otillåtna ändringar i fordonets elsystem, hjulupphängningssystem eller frampartiets struktur. Detta kan påverka krocksäkerhetssystemets funktion på ett negativt sätt.
Att mixtra med krocksäkerhetssystemet kan leda till allvarliga personskador. I detta ingår modifieringar av ratten genom att placera material på eller över rattdynan eller montera extra dekorationer omkring kompletterande krockkuddessystem.
Arbete runt och på krockkuddesystemet ska utföras av en NISSAN-återförsäljare eller auktoriserad verkstad. SRS-kablage får inte modifieras eller kopplas från. Otillåten elektrisk testutrustning och mätprober får inte användas på krocksäkerhetssystemet.
SRS-kablagens kontaktdon är gula och/eller orange för att de ska vara lätta att identifiera.
Montera aldrig ett bakåtvänt bilbarnstolsystem i det främre passagerarsätet utan att först ha avaktiverat den främre krockkudden på denna plats. Beroende på fordonets specifikation kan fordonet vara utrustat med ett automatiskt system för inaktivering av den främre passagerarkrockkuddar eller ett manuellt inaktiveringssystem för främre passagerarkrockkuddar framifrån. (För närmare uppgifter se
och . Om fordonet är utrustat med detta system så är det så att kontrollampan PASSENGER AIR BAG OFF måste vara tänd. Vid en frontalkrock blåses de kompletterande frontalkrockkuddarna upp med stor kraft. En främre krockkudde som löser ut kan skada ditt barn allvarligt eller döda det.