Nissan Qashqai e-POWER 2023 Ägarmanual
9.2.2. Manuellt eCall-samtal (SOS-knapp)
Manuellt eCall-samtal kan genomföras med strömbrytaren i läge ON, genom att trycka på knappen <SOS> (3) som finns på den övre kontrollpanelen.
Efter att strömbrytaren har ställts i läge AVstängs eCall-systemet av om ett nödsamtal inte gjordes.
Parkera fordonet på en säker plats och dra åt parkeringsbromsen innan du trycker på <SOS>-knappen.
Använd denna tjänst endast i nödfall. Olämplig användning av tjänsten kan vara straffbart.
Ställ strömbrytaren i läge ON.
Tryck på (1) för att öppna <SOS> -kåpan (2).
Tryck på <SOS> -knapp (3). Systemet gör ett nödsamtal till larmcentralen. Samtidigt överförs även fordonsinformationen.
När samtalet är uppkopplat kan du tala med larmtjänstpersonalen.
Om du vill avbryta nödsamtalet, tryck på och håll inne. <SOS> -knappen i några sekunder. Samtalet kan inte avbrytas efter uppringningen.
Under nödsamtalet kan röstvolymen för larmoperatören inte justeras.
Under nödsamtalet stängs Audio från fordonets ljudsystem av.
Efter att knappen <SOS> har tryckts kan det ta lite tid tills systemet startar anslutningen, beroende på den tekniska miljön och om TCU-enheten används av andra tjänster.
För att undvika att samtalet avbryts ska du inte stänga av e- POWER-systemet.
Under nödsamtal avaktiveras anslutningen för Bluetooth®-telefonsystemet med handsfree och telefonsamtal kommer endast att vara tillgängliga via mobiltelefon.
Om nödsamtalet avbryts av någon anledning kan larmcentralen komma att ringa upp fordonet. Denna åtgärd förhindrar inte passageraren/arna i fordonet att göra fler manuella nödsamtal.