Nissan Qashqai e-POWER 2023 Ägarmanual
8.33.1.2. Regenerativt bromssystem
Det primära syftet med det regenerativa bromssystemet är att ge en viss effekt för att ladda Li-ion-batteriet och förlänga körsträckan. En sekundär fördel är "motorbromsning" som fungerar baserat på batteriets tillstånd.
I position D (körläge) tillhandahåller det regenerativa bromssystemet viss inbromsning och genererar energi till litiumjonbatteriet när gaspedalen släpps upp. Energi genereras även när bromspedalen används.
Om du ställer växelspaken i position B och tar bort din fot från gaspedalen så tillhandahålls mer regenerativ bromsning än i position D (kör). Vid höghastighetskörning kan du dock känna att den regenerativa bromsen ger mindre retardation än motorbromsen i ett vanligt fordon. Detta är normalt.
Det regenerativa bromssystemet tillhandahåller mindre inbromsning när litiumjonbatteriet är fulladdat. Den regenerativa bromsen reduceras automatiskt när Li-ion-batteriet är fulladdat för att förhindra att Li-ion-batteriet blir överladdat. Den regenerativa bromsen reduceras också automatiskt när batteritemperaturen är hög/låg för att förhindra skador på Li-ion-batteriet.
Bromspedalen ska användas för att sakta ner eller stoppa fordonet beroende på trafik- eller vägförhållanden. Fordonets bromsar påverkas inte av det regenerativa bromssystemets funktion.
När du använder de regenerativa bromsarna kan du eventuellt höra ett ljud som kommer från det regenerativa bromssystemet. Detta är en normal driftsegenskap för ett e-POWER-fordon.
Om strömbrytaren är i någon annan position än PÅ eller READY, kan du stoppa fordonet genom att trycka ner bromspedalen. Det krävs dock ett större fottryck på bromspedalen för att stanna fordonet och stoppsträckan blir längre.
När du trycker ner bromspedalen kan bromspedalkänslan förändras när det kooperativa regenerativa bromssystemet aktiveras. Det elektroniskt styrda bromssystemet fungerar dock normalt och detta indikerar inte ett fel.