Nissan Qashqai e-POWER 2023 Ägarmanual

9.5. Starthjälp

image
  • Felaktig starthjälp kan leda till att batteriet exploderar. Detta i sin tur kan leda till allvarlig personskada eller döden. Det kan också skada fordonet. Var därför noga med att följa instruktionerna i detta avsnitt.

  • Det finns alltid explosiv vätgas i närheten av batteriet. Håll därför gnistor och lågor på avstånd.

  • Bär lämpliga skyddsglasögon och ta av ringar, armband och andra smycken när du arbetar på eller i närheten av ett batteri.

  • Luta dig aldrig över batteriet vid starthjälp.

  • Se till att batterivätska aldrig någonsin kommer i kontakt med ögon, hud, kläder eller målade ytor på fordonet. Batterivätska är en frätande svavelsyra som kan orsaka allvarliga brännskador. Om denna vätska kommer i kontakt med någonting ska du omedelbart spola kontaktytan med rikligt med vatten.

  • Förvara batteriet utom räckhåll för barn.

  • Hjälpstartbatteriet måste ha en märkspänning på 12 volt. Användning av batteri med felaktig spänning kan skada ert fordon.

  • Försök aldrig ge starthjälp åt ett fruset batteri. Det skulle kunna explodera och orsaka allvarliga personskador.

  1. Kontrollera att parkeringsbromsen är åtdragen.

    Om inte, dra åt parkeringsbromsen efter du anslutit hjälpbatteriet (efter steg 8).

    Fordonet har en elektrisk parkeringsbroms, för ytterligare information, se

    .
  2. De två fordonen får inte vidröra varandra.

  3. Tryck på P-lägesomkopplaren för att växla till P-läget (parkering)).

  4. Stäng av alla elektriska system som inte behövs (strålkastare, varningsblinker osv.).

  5. Se till att strömbrytaren på det fordon som ska startas är avstängd.

  6. Öppna motorhuven. För närmare uppgifter, se

    .
  7. Använd vid behov ett trimverktyg eller ett annat lämpligt verktyg för att lossa de tre låsflikarna och ta bort locket till motorrummets säkringslåda på det fordon (B) som ska startas för att få tillgång till den positiva ⊕ kontakten i säkringslådan.

  8. Öppna den röda positiva ⊕ terminalkåpan.

  9. Anslut startkablarna i sekvensen ((1) → (2) → (3) → (4)) så som visas.

    • Anslut alltid positiv ⊕ (1) till positiv ⊕ (2) och negativ ⊖ (3) till karossjord (4) INTE till 12-voltsbatteriets ⊖ minuspol eller motorn.

    • Felaktig anslutning kan skada laddningssystemet.

    • Se till att hjälpstartkablarna löper fritt från rörliga delar i motorrummet.

    • Iakttag stor försiktighet så att den positiva startkabelns klämma inte kommer i kontakt med fordonet eller den negativa kabeln vid anslutning eller frånkoppling.

  10. Starta den andra bilens motor (A) och låt den gå i några minuter. Låt motorn gå på ungefär 2 000 rpm.

  11. Starta fordonets e-POWER-system (B) på normalt sätt.

    Låt aldrig startmotorn gå längre än 10 sekunder. Om e-POWER-systemet inte startar omedelbart, stäng av strömbrytaren och vänta 10 sekunder innan du försöker igen.

  12. När du har startat e-POWER-systemet i ditt fordon kopplar du först försiktigt bort den negativa kabeln, därefter den positiva kabeln ((4) → (3) → (2) → (1)).

  13. Stäng den röda positiva ⊕ terminalkåpan i säkringslådan och sätt tillbaka locket till säkringslådan.

  14. Stäng motorhuven.

Anm:
  • Använd inte fordonet som ett fordon för att öka fordonets styrka.

  • Om e-POWER-systemet inte kan startas, sätt strömbrytaren i läget AV med förardörren öppen. Gå ut ur bilen, stäng förardörren och vänta i mer än 3 minuter. Starta sedan om e-POWER-systemet.

  • Om 12-voltsbatteriet är urladdat kan strömbrytaren inte placeras i läget PÅ eller AV. Ladda 12-voltsbatteriet omedelbart.

Överordnat ämne: