Nissan Qashqai e-POWER 2023 Ägarmanual

8.10.1.2. Växling

image
  • (A)Utgångsläge (central position)

För att växla flyttar du spaken till önskat läge som anges, och släpp den sedan. För att växla till backläget måste du först trycka på knappen (1).

image :

Tryck på knappen (1) så att du kan växla.

image :

Växla utan att trycka på knappen (1).

Tryck på P-positionsknappen (2) för att växla till läge P (parkeringsläget).

När du är i läget ”D” (körläget), skjut växelväljaren för att välja läget ”B”.

För att sätta fordonet i läge “D” (körläge) från läge “B” flyttas växelväljaren till läge “D” (körläge).

När du har placerat strömbrytaren i läget READY (redo att köra), trampa ner bromspedalen helt och hållet och flytta växelspaken till något av de önskade växellägena enligt anvisningarna och släpp den sedan. För att växla till backläget måste du först trycka på knappen (1).

Bekräfta att växelkontrollsystemet är i önskat växelläge genom att kontrollera växlingsindikatorn på växelspaken eller på Fordonsinformationsskärm.

Anm:
  • Fordonet ställer sig automatiskt i läget P (parkering) när strömbrytaren är avstängd.

  • När indikatorlampan READY att köra inte lyser kan växelläget inte ändras till läge D (Körläge), B eller R ( backläge) även om strömbrytaren är påslagen.

  • Om följande villkor har uppfyllts kan växlingsläget ändras till P (parkeringsläge) automatiskt.

    • När förarens säkerhetsbälte inte är fastsatt.

    • När förarens dörr är öppen.

  • Växelspaken återvänder alltid till mittpositionen när man släpper den. När strömbrytaren är placerad i läget READY att köra måste föraren bekräfta att växelkontrollsystemet är i läget P ( parkering).

    Indikatorlampan ovanför P på växelspaken lyser och P visas på Fordonsinformationsskärm. Om fordonet är i position D (kör) eller position R (backen) när strömbrytaren är i position READY (redo att köra) kan det orsaka en plötslig start som kan resultera i en olycka.

  • På en backig väg ska du inte låta fordonet rulla bakåt när det är i läge D (körläge) eller läge B och inte heller låta fordonet rulla framåt när det är i läge R (backläge). Detta kan orsaka en olycka.

  • Flytta inte till läge N (neutral) under körning. Den regenerativa bromsen fungerar inte, vilket kan leda till en olycka.

  • Om den regenerativa bromsen inte fungerar tillräckligt bra, trampa ner bromspedalen för att sänka hastigheten.

  • När du stannar eller parkerar i en uppförsbacke eller nedförsbacke, trampa ner bromspedalen och stanna bilen. Om fordonet fortsätter att stannas med endast gaspedalen nedtryckt och bromspedalen släppt kan elmotorn för körning orsaka överhettning. När du stannar fordonet ska du släppa gaspedalen och trampa ner bromspedalen.

  • Skjut inte växelspaken samtidigt som du trycker på P-positionsknappen. Det kan skada elmotorn.

  • När du växlar till önskat växelläge genom att använda växelspaken, ska du kontrollera att växelspaken återgår till mittpositionen genom att ta bort din hand från spaken. Om man håller växelspaken i en halvvägs position kan det skada växlingskontrollsystemet.

  • Använd inte växelspaken samtidigt som gaspedalen är nedtryckt, förutom när du växlar till läge B. Det kan orsaka en plötslig start som kan resultera i en olycka.

  • Följande åtgärder är inte tillåtna eftersom den alltför stora kraften skulle påverka elmotorn vid körning och detta kan leda till skador på fordonet: Om man försöker sig på dessa åtgärder ljuder en ljudsignal och fordonet växlar till position N (neutral).

    • Växla till läget R ( backläge) vid framåtgående körning

    • Växla till läget D (Körläge) eller B när du backar

Anm:
  • Kör inte avsiktligt bakåt med växelkontrollsystemet i läget D (Körläge) eller B på en sluttning och förflytta inte fordonet framåt med växelkontrollsystemet i läget R ( Backläge) på en nedförsbacke.

  • När Lithium-ion-batteriet (Li-ion) är fulladdat förbrukas regenererad elektrisk kraft av motorn som startas med kraftgeneratorn. I det fallet kan motorljudet vara högt, inget bränsle förbrukas i den här situationen, detta är inte ett fel.

  • När P-lägesomkopplaren trycks in under körning avbryts åtgärden. (Summern ljuder och växlingsläget innan manövreringen bibehålls.)

  • Om gaspedalen trycks ned när bilen är stannad och växelkontrollsystemet är i läget N (neutralläge), tänds kontrollampan för effektbegränsning. I det här fallet kommer accelerationen att minskas även om växelspaken flyttas till D (Körläge), även om växelspaken flyttas till D (Körläge). (Se

    .)

P (parkering)

image

Använd denna position när fordonet är parkerat eller när du ställer fordonet i position READY (redo att köra). Se alltid till att fordonet är helt stillastående innan du trycker på P-positionsknappen för att koppla in läge P (parkeringsläget). Tryck på P-positionsknappen så som visas på bilden när fordonet har stannat helt. Om P-positionsknappen trycks in när fordonet är i rörelse ljuder en ljudsignal och det aktuella växelläget bibehålls. Efter att ha växlat till P (parkeringsläge), dra åt parkeringsbromsen. När du parkerar i en backe, dra först åt parkeringsbromsen samtidigt som du håller fotbromspedalen nedtryckt, tryck sedan på P-lägesbrytaren och placera bilen i P-läget (parkering). För parkeringsbromsens funktion, se

.
Anm:
  • När fordonet står stilla, om växelläget är ett annat än P ( parkering), växlar växelläget automatiskt till P ( parkering) när strömbrytaren placeras i läget "AV".

  • Om man trycker på P-positionsknappen samtidigt som man skjuter växelspaken så byts inte växelläget till positionen P (parkering). När man trycker på P-positionsknappen ska man se till att först låta växelspaken återgå till sin mittposition.

R (backläge)

Använd läge R (backläge) för att backa. Se till att fordonet är helt stillastående innan växelspaken förs till läge R (backläge). Bromspedalen måste vara nedtryckt och växelspaksknappen nedtryckt för att flytta växelspaken från utgångsläget för att aktivera läge R (backläge). Om fordonet ställs i läge R (backläge) när fordonet rör sig framåt, ljuder en ljudsignal och fordonet växlar till läge N (neutralläge).

N (neutral)

Inget körläge, varken framåt eller bakåt, är valt. Fordonet kan ställas i position READY (redo att köra) i denna position.

Flytta inte till läge N (neutral) under körning. Det regenerativa bromssystemet fungerar inte i position N (neutral).. Men fordonets bromsar kommer fortfarande att stoppa fordonet.

För att växla till läget N (neutralläge):

  • När bilen är i läget P (parkering), för växelspaken framåt eller bakåt ett steg med bromspedalen nedtryckt och håll växelspaken i läget längre än 1 sekund.

  • När bilen är i läget D (Körläge) eller B, skjut växelspaken framåt ett steg med bromspedalen nedtryckt och håll växelspaken i läget längre än 1 sekund.

  • När bilen är i läget R ( backläge), skjut växelspaken bakåt ett steg med bromspedalen nedtryckt och håll växelspaken i läget längre än 1 sekund.

D (körläge)

Använd detta läge för all normal körning framåt. Om fordonet ställs i läge D (körläge) när man backar, ljuder en ljudsignal och fordonet växlar till läge N (neutralläge).

B

Använd läge B när mer regenerativ bromsning krävs, t.ex. vid körning i nedförsbacke. När man använder position B används mer regenerativ broms när gaspedalen släpps upp jämfört med position D (kör).

Regenerativ broms

  • Den regenerativ bromsens effektivitet ökar när fordonet är placerat i läge "B". Om fordonets hastighet är för hög, trampa ner bromspedalen i enlighet med detta.

  • Den regenerativ bromsens effektivitet kan minska på hala vägar, när Li-ion-batteriet är fulladdat eller när Li-ion-batteriets temperatur är låg.

Överordnat ämne: