NISMO-prestanda
Vad är NISMO?
Namnet säger allt
NISMO är det ultimata uttrycket för Nissan-prestanda och har hämtat inspiratin från den tuffaste miljön – tävlingsbanan. Ingenjörer och testförare som har arbetat, kört och vunnit på alla nivåer tar utvalda Nissan-bilar och skapar NISMO personbilar som erbjuder en unikt spännande och autentisk upplevelse. Med ett namn hämtat från NISsan MOtorsport ska du inte förvänta dig något annat.
Våra personbilar från NISMO
GT-R NISMO
370Z NISMO
Ultimat Nissan-prestanda varje dag
Från tävlingsbanan till din garageuppfart
Precis som vi är passionerade när det gäller prestanda, är det viktigt för oss att det ska vara möjligt för varje bilentusiast att få känna glädjen av att äga och köra en NISMO. Vi vill därför kunna erbjuda ett stort utbud av bilar, där allt från förbättrad aerodynamik till tävlingskonfigurerade fjädringar och tävlingsinspirerad interiör ger dig optimala förutsättningar när det kommer till prestanda och en bil som du känner dig bekväm med att köra varje dag.
Design som drivs av funktion
Aerodynamisk alkemi
En NISMO-bil ser ut som den gör av en anledning – funktion. Genomtänkt design skapar en kraftig downforce som hjälper till att hålla dig kvar på vägen. Detaljer som bakre diffuser, bakspoiler och sidolister minskar luftmotståndet och gör att du skär genom luften istället för att trycka den framför dig. Att bilen ser fantastisk ut när den gör det - grädde på moset.
Adrenalin vid behov
Tävlingsinspirerad teknik
Tryck till gaspedalen och känn hur tävlingsinspirerad teknik genom växlingarna förgyller din dag, med snabbt gensvar, högt vridmoment på låga varvtal och det unika ljudet från avgassystemet.
Köregenskaper som gör varje kurvtagning till en upplevelse
I direkt förbindelse med vägen
Du känner det genom ratten, stolarna och pedalerna. Tävlingskonfiguratioen ger härliga köregenskaper och precision med egenskaper som styvare fjädrar, racingjusterat stötdämparsystem och chassiförstärkningar. Din NISMO svarar på dina kommandon som om ni två är en.
Prestanda som griper tag
Beröringspunkten mellan bil och väg
Styrningen berättar allt du behöver veta när du tar kurvan. Trampa på bromsen och känn kontrollen som gör att du kan balansera chassit för precisa köregenskaper. Däck, fälgar och bromsar testas i mängder på både bana och vägar för att hitta rätt kombination till varje chassi och för att se till att du ska få en så spännande körupplevelse som möjligt.
En kupé där föraren är i fokus
Tävlingsinspirerad ergonomi
Djupa, stoppade säten håller dig på plats vid varje kurvtagning. Alcantara®-klädd ratt förbättrar greppet. Designen har hämtat inspiration från rallyvärlden. Den röda markeringen indikerar när styrningen står med rakställda däck. I en NISMO blir bil och förare till ett.
Ett arv av innovation
En historia av envishet
Nissans racingarv började för mer än 80 år sedan och fortsätter än idag. Det är en fantastisk historia av innovation, beslutsamhet och passion för sporten. Här är några av höjdpunkterna.
Tävlingarna börjar, innovationen accelererar
Tamagawa speedway
Det är bara andra året, men passionen för motorsport är uppenbar. På en 1.200 meter lång ovalbana nära Tokyo gjorde Datsun – Nissans ursprungliga namn som senare blev officiellt känt som Nissan – debut med racerbilen NL75 och den turboladdade DOHC-motorn som vann mot andra mycket större utländska bilar. Det var början på legenden om bilen som fick smeknamnet ”Giant Killer”. Det var också början på en tradition av att ta lärdom av alla racingerfarenheter och föra det vidare till våra personbilar.
Segrare efter en 19 dagar lång tävling som många var tvungna att bryta
A
Efter att ha kämpat mot dåliga vägar, översvämningar och extrema temperaturer befäster Nissan sitt rykte om hållbarhet genom att vinna sin klass i ”världens grymmaste rally” runt den australiensiska kontintenten. Förare var Yasuharu Nanba som senare blev den första presidenten för NISMO. Hälften av deltagarna tog sig inte runt den 16 600 km långa banan, som ansågs vara så svår att den aldrig användes igen.
Skyline kör om Porsche och inspirerar en generation
Chock på Suzuka-banan
Prestation i världsklass. Skyline GT får pole position vid kvalificeringen till Japans Grand Prix 1964 och kör sedan om en Porsche 904 Carrera GTS och tar ledningen i Japans Grand Prix. Det blir inte bara en överraskning för Porsche, utan en av höjdpunkterna inom motorsporten och i Japan.
Ny kontinent – nya rekord
240Z i USA.
1970 var 240Z en favorit hos privata sportbilsförare och inledde en tradition med att vinna titlar i SCCA C Production. 240Z vinner det nationella mästerskapet i C Production 1970 och 1971. Z-legenden fortsätter med en 350Z som vinner i Touring 3-tävlingen på det nationella SCCA-mästerskapet 2016, vilket innebär Nissans 100:e SCCA-titel – den första biltillverkaren i SCCA:s historia som uppnår denna otroliga milstolpe.
Kungens återkomst
Nypremiär för GT-R
När GT-R återvänder till tävlingsbanorna 1989 gör den en bejublad comeback genom att besegra alla konkurrenter och vinna sitt första race 1990. Det blir en av de mest dominanta bilarna någonsin inom de japanska mästerskapen för standardvagnar med en oöverträffad segersvit på 29 segrar fram till 1993. Den blir ett fenomen över hela världen när den vinner Spa 24-timmars 1991. I Australien vinner GT-R mästerskapen 1991 och 1992 och får smeknamnet ”Godzilla”.
Når nya höjder
Framgångar för grupp C
Nissan deltar i grupp C i Japan från 1984 med en bil som uppnår ett imponerande rekord med tre mästerskapsvinster 1990–1992. Efter att teamet skapar sina egna chassin 1991 presenterar sig förarna Masahiro Hasemi, Kazuyoshi Hoshino och Toshio Suzuki på världsscenen genom en seger på den prestigefyllda Daytona 24-timmars 1992 med R91CP.
Plats på podiet
Le Mans 24-timmars
Med ett Le Mans-program som började 1986, tar den NISMO-utvecklade Nissan R390 GT1 1998 sig an världens mest legendariska långlopp. Med en tredjeplats i GT1-klassen är det första gången ett japanskt team står på podiet i Le Mans. Dessutom körde 4 av de 10 bästa förarna Nissan-bilar i GT1-klassen.
Fairlady Z GT500 vinner under sitt debutår
2004 Japanska GT-mästerskapen
Efterföljaren till Skyline GT R34, Fairlady Z, visar snabbt prov på sin konkurrenskraft genom att vinna sin allra första tävling. Satoshi Motoyama och Richard Lyons körde den till seger. Fairlady Z fortsatte genom att vinna omgång 6, vilket kulminerade i att Nissan vann säsongens lagtitel och Motoyama och Lyons vann förartiteln.
NISMO-gemenskapen
Äta, sova, andas NISMO
En plats att dela, glädja sig åt och uppleva. Välkommen till hemmet för de mest passionerade entusiasterna på planeten.
NISMO Driving Academy
Förbättra din prestation
Det perfekta sättet att lära sig gränserna för dig och din NISMO och att förbättra din körförmåga.
NISMO GT Academy
Ta med dig dina färdigheter från den virtuella världen i Gran Turismo på PlayStation® till den fantastiska verklighetsupplevelsen i ett av de mest unika programmen inom motorsport.
NISMO personbilar
NISMO-TILLBEHÖR
Visa din stolthet över att köra NISMO med denna unika samling av prestandainspirerade tillbehör.